Gå til innhold

Jeg ga ham egg...! Hva nå? :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 8 mnd og han skulle få litt skive til frokost for første gang. Av mangel på pålegg var jeg så dum å blande i bittelitt eggesalat, slik at brødet ikke skulle bli så tørt. Han fikk i seg noen få, små biter av egg før jeg kom på - kanskje de ikke tåler det ennå??

Jeg søkte på nettet og det anbefales visst å vente til etter barnet er fylt ett år....

Hva gjør jeg nå? Bør jeg få ham til å kaste opp? Føler meg som en kjempedum og tankeløs mor akkurat nå.... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde han reagert på egg hadde ikke du sittet her og skrevet, da hadde du vært mer opptatt av å holde liv i gutten til ambulansen kom. Slapp av, det gikk helt bra. Gutten din er definitivt ikke egg-allergiker.

Skrevet

Jeg ga ham det nettopp og har han her sammen med meg. Skriver nå fordi jeg skal gi ham grøt men er usikker på om jeg burde få ham til å kaste opp først.

Akutt allergi følger jeg med, og han ser jo fin ut, men jeg tenkte mer på det at jeg (bank i bordet) kan påføre ham en skikkelig plage for resten av livet bare fordi jeg var så tankeløs akkurat idag. Det ville jo være kjempetrist for han, og helt unødvendig ettersom jeg kunne tenkt meg om først.

Vil en eventuell reaksjon komme fort forresten?

Takk for svar.

Skrevet

Eggeallergi kan også vise seg som rødt utslett og magevondt. Kanskje litt blod i avføringen. Selvfølgelig ikke bra - men ikke livstruende. Men jeg har mine tvil på at det har fått noen som helst følger at ungen din fikk litt eggesalat.

Skrevet

Håper dere har rett! Takker for svar. :-)

Skrevet

Det går nok helt fint! :) Hadde han hatt akutt allergi så hadde dere ikke sitti her nå! :) Dattern min spiste egg flere ganger før hun var 1 år hun! :) Har sønnen din spist vaffel eller andre kaker før da? for hvis han har spist det før og ikke hatt reaksjoner så er han ikke allergiski det ele tatt! :)

Du er ikke en dårlig mor fordi, ikke tankesløs heller! :) Og ikke få han til å kaste opp...... :)

Skrevet

Spurte om egg på helsestasjon da datteren min var rundt 8 mnd. Var bare å prøve seg frem fikk jeg beskjed om...

Dum og tankeløs er du da ikke! Hadde du latt ungen leke i trappa uten tilsyn vil jeg si at du hadde vært det... Huff, prøver bare å si at en kan ikke tenke på alt bestandig :)

Skrevet

Nei, han har ikke fått vafler eller kake ennå, så jeg tror at dette er første gangen han har fått i seg egg.

Nå er det en time siden han fikk det, og jeg kan ikke se noe utslett. Ikke plages han med pusten heller. Men han ble ganske grinete og ville ikke ha grøt, som han vanligvis er veldig glad i. Ville bare ha pupp og nå har han faktisk også sovnet, som er tidlig til han å være.

Det kan jo være tilfeldig men man følger jo med alt nå! :-)

Takk til Trultemora & co! ;-)

Skrevet

slapp av, det er litt overhysteri det der med at man ikke skal gi ungen ditt og datt før de er 1 år. Det eneste man skal virkelig være forsiktig med er salt og honning!

Det gikk nok helt fint tipper jeg. Og hadde han hatrt eggeallergi så hadde han mest sannsynlig hatt det etter at han fyller 1 år også

Skrevet

Vi var i Thailand når eldste var liten og der hadde de middagsglass fra 4mnd som besto stort sett bare av egg, så det er nok ikke garantert livsfarlig for barn under ett år å få i seg egg:-)

Skrevet

Ikke hør på alt noen anbefaler eller fraråder på nettet generelt. Forhold deg til www.matportalen.no så slipper du mye unødvendige bekymringer. Egg til en 8 mnd gammel baby er helt ok :)

Skrevet

Man kan helt trygt gi egg før 1 år! Det er ikke på listen over ting man ikke skal gi småbarn! Det eneste er hvis noen av dere foreldre har ekstrem allergi for egg - da kan man jo vurdere å vente til barnet er over 1 år, men det høres ikke ut som dere har allergi i familien...? Jeg har gitt gutten min egg mange ganger og han er bare 10 mnd. Han lever i beste velgående :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...