Gå til innhold

For sent å være ferdig utdannet i en alder av 36?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI, det er aldri for sent å studere. Jeg har en far som ikke hadde tid/mulighet til å utdanne seg fordi han ble far i en alder av 19 år. Senere kom det en hel ungeskokk til verden og da han var 30 kom jeg til verden. Han angret på det hele livet og i en alder av 61 år er han nå ferdig utdannet med en master. Dette var et åpent studium da det var viktig for han å ikke okkupere studieplassen til en 19-åring (som han selv sa det).

Jeg har flere venner som utdanner seg i voksen alder. En kompis begynner på vernepleierutdanningen nå til høsten og han er 33 år. Min mann ble ferdig ingeniør for to år siden. Og jeg... jeg skal studere med jevne mellomrom resten av livet :-) Sånn på deltid da... (har allerede gjennomført jusstudiet, psykologstudium og enkelte småfag i tillegg mens jeg har jobbet).

Mitt mantra er dermed følgende; vi blir aldri for gamle til å lære!

Skrevet

Så bra! :D

Tenker litt for mye på at det er for sent. Jeg kommer da til å være ferdig med de barna jeg skal ha også.

Skrevet

Jeg skal ta master på deltid over 4 år nå fra høsten og vil da være ferdig når jeg er 35 år. Har fra før bachelor og videreutdanning, så jeg skammer meg ikke for at jeg har jobbet noen år og samlet erfaring før jeg tar mastergraden.

Skrevet

Det er ikke for sent:) Men da vil jeg virkelig anbefale deg å snakke med banken din om pensjonsordningen. Jeg har hørt at den er endret nå, fra å ta utgangspunkt i de 20 beste årene i jobb, til å omfatte 40 år du har vært i jobb. Dette blir da grunnlaget ditt for pensjon, og hvs du da er ferdig utdannet som 36, da vil du ikke få 40 år i jobb. Men, du kan spare opp penger selv.

Jeg skal selv på møte på mandag, der banken ber inn kvinner, så banken kan formidle litt om kvinner, pensjon og sparing.

Hør litt med banken:) Så får du sikkert anbefalt hvordan du kan spare selv i forhold til pensjon.

Skrevet

For sent? Alternativet er å ikke ha master i en alder av 36. Det er bare å velge hva som frister mest:-)

Skrevet

Nei, det er aldri for sent å studere!

Jeg jobber innen voksenopplæring, og har å gjøre med godt voksne mennesker som studerer (universitet/høgskole) på deltid ved siden av jobb. Dette er modne, erfarne og motiverte folk, og som regel får denne gruppen bedre karakterer enn sine yngre medstudenter.

De stiller også langt sterkere på arbeidsmarkedet enn de som er yngre og ikke har noe yrkes- eller livserfaring å slå i bordet med.

Skrevet

Nei det er ikke for sent, jeg er 26 år og avslutter nå en bachelorgrad. Mine beste diskusjoner faglig sett og innspill som jeg har fått reflektert over kommer ofte fra de man kanskje kan kalle voksne studenter. Må si jeg opplever ett miljø bestående av "unge" og "voksne" studenter som på mitt eget studium som enormt givende og gir rom for god læring. Tenk ikke på alder, tenk mer på hva du kan bidra med og hva du får igjen ved å utdanne deg. Kunnskap er makt, denne kunnskapen kan erverves og deles uavhengig av alder. Det er ihvertfall mitt synspunkt.

Skrevet

Nei, men om du bare har studert hele tiden og ikke jobbet hadde jeg vært ganske negativ til å ansette deg i utgangspunktet.

Skrevet

Dette blir jo feil! Hun har da garantert vært i jobb til tross for at hun ikke er ferdig utdannet før hun er 36 år (eller hur?). Sånn sett klarer man likevel å komme innenfor de 40 årene i pensjonsreformen...

F.eks:

Jobber fra 20 år til 31 år gammel: 11 år

Studerer fra 31 til 36 år

Jobber fra 36 år til 67 år: 31 år

Da har man altså jobbet i 42 år. Dersom man ikke har vært i jobb så lenge, kan hun jo jobbe i sommermånedene og ikke komme i 0,- i pensjonsgivende inntekt mens hun studerer.

Skrevet

Jeg leste en plass at man aldri burde føle seg ferdig utdannet :) Livet handler visst om at man aldri får nok kunnskap, og aldri kan studere nok ;) Så da blir man aldri for gammel!

Jeg er forresten ferdig med master-utdanning når jeg blir 25 (har hatt et års permisjon + at jeg mest sansynlig kommer til å ta en permisjon til dersom vi er så heldige å få et barn til).

Skrevet

Jo, det er sant.

Men samtidig er pensjonsordningen vi faller under en dårligere ordning enn om det hadde vræt de 20 beste årene. Derfor er det uansett anbefalt å ta kontakt med banken for å høre om pensjon, kvinner og sparing:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...