Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Jeg holder på med min master og når jeg gjør søk så kom denne siden opp. Jeg ble helt sjokkert over at slike sider eksiterer og lurer nå på om folk faktisk får andre til å skrive thesen sin? Denne er også under medisin og jeg må si at jeg blir oppriktig skremt hvis noen har gode kvalifikasjoner på papiret mens de har kjøpt seg en grad. Særlig innen medisin hvor konsekvensene kan være store. Bruker faktisk noen dette og kommer de seg "unna" eller blir dette fanget opp?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Jeg sitter også og fullfører masteroppgaven min akkurat nå. Sjokkerende at det finnes slike sider!! Men det bør jo være rimelig lett å avsløre vedkommende den dagen han må forsvare phd'en sin da! Jeg har vært og hørt på sikkert 20 forskjellige som har forsvart doktorgraden sin. Man blir rundspurt ganske nøye, og må stå der en del timer. Verre å avsløre når det gjelder master da.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Jeg regner med at arbeidet fortsatt er studentens eget men at man får kun hjelp med skrivingen? Masteren er det vanskligere å avsløre ja.. men det må da være måter? jeg har vanskelig for å tro at de skriver eksklusivt til hver enkelt person slik at det ikke blir plagiat.. Men skjønner jo nå hvorfor jeg syns så mange med PhD i miljøet mitt virker helt blåst faglig. Det er jo faktisk mulig de ikke har gjort det selv.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Neida, jeg leste der inne, jeg, og de kan skrive hele avhandlingen eksklusivt for deg! Uten at det plagieres står det. Man kan jo aldri vite da, men koster en del, så kan hende de bare leier inn nok folk da?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #5 Skrevet 8. april 2011 Tror det kan være vanskelig å ta de som jukser. Men noen av dem må jo drite seg ut når de skal forsvare oppgaven muntlig? Uansett så kan jo den muntlige delen kun forandre sensuren med én karakter. Og hva sier man til veilederen sin? Men jeg regner med dette er noe lærestedene er fullstendig klar over. Selv hadde jeg aldri stolt på noen andre enn meg selv når det gjelder masteroppgaven :-P
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 Det avsløres dersom det er plagiat. Man må jo levere oppgaven elektronisk. Universitetene kjører oppgaven gjennom et "gjenkjennelsesprogram" for å avsløre ting som er direkte avskrift av andre oppgaver/bøker/tidsskrifter. Når det er sagt så er nok Norge vesentlig strengere på "cut-and-paste" enn amerikanske og tildels europeiske universiteter er. Da jeg studerte i USA (riktignok lavere grad) hadde de het andre standarder for avskrift enn det man har her i Norge. Da var avskrift ganske legitimt så lenge du oppga kilden (og da snakker jeg ikke bare om sitater). da jeg studerte i Frankrike, ble vi norske sett på som mindre intelligente fordi vi brukte så mye tid på research og egenskriving isteden for å cut-and-paste.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #7 Skrevet 8. april 2011 Det der er jo rent lureri, ingen som kommer seg gjennom med noe slikt. Man må faktisk publisere flere vitenskapelige artikler samt presentere postere, foredrag osv på vitenskapelige konferanser. Forskningen du publiserer blir etterprøvd av andre innenfor faget. Dessuten må du ta en rekke kurs i den såkalte "opplæringsdelen", ha jevnlig kontakt med veilder/biveilder osv. Selve disputasen er imidlertid ikke voldsomt vanskelig å komme seg gjennom, det skal mye til å "stryke" på den.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #8 Skrevet 8. april 2011 "Universitetene kjører oppgaven gjennom et "gjenkjennelsesprogram" for å avsløre ting som er direkte avskrift av andre oppgaver/bøker/tidsskrifter." Det der er bare tullprat, noe slikt finnes ikke. Hilsen meg med 10 års erfaring fra doktorgradsadministrasjon fra universitet.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #9 Skrevet 8. april 2011 Nå var det jo snakk om master da, ikke phd. Vil tro at det er vanskeligere å jukse der. Men ikke umulig, nylig ble en dansk kvinne tatt for nettopp dette. Og et elektronisk plagieringsverktøy finnes ;-) Svært mange blir tatt i denne, men det blir ofte ikke registrert som juks, fordi studentene får en ny sjangse. Ofte dreier det seg nemlig ikke om juks, men om dårlig formuleringsevne (de klarer ikke skrive med egne ord). Men man kan jo spørre seg om de da er klar for høyere utd. (har bare hørt om slike tilfeller på bachelornivå da)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #10 Skrevet 8. april 2011 "PhD-dissertation.com" handler vel om ph.d.-er, skulle man tro? Det er mulig at det finnes "elektronisk plagieringsverktøy", men det er ikke i vanlig bruk ved norske universiteter!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #11 Skrevet 8. april 2011 Beklager, var litt kategorisk her. Det er godt mulig det finnes et "gjenkjennelsesprogram". Men det brukes ikke av norske universiteter. 19.38
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #12 Skrevet 8. april 2011 Det finnes og blir til og med brukt på videregående her i landet. Min fetter sa at de fikk en prosentandel tilbake som var skrevet direkte av kilder.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2011 #13 Skrevet 8. april 2011 Bukes ved norske universiteter, jo. Studerer ved UiO, og her var det en student fra utlandet som plagierte til mastergraden. Det ble avslørt nettopp ved et slikt "gjenkjennelsesprogram". Dette vet jeg med 100% sikkerhet. Graden og tittelen hans ble tatt fra ham.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2011 #14 Skrevet 9. april 2011 eh...JO det gjør det. jeg har selv vært med på å det!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2011 #15 Skrevet 9. april 2011 Nei, siden gjelder også master osv., og JO elektronisk plagieringsverktøy brukes på norske universiteter.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Bare for å ha det på det rene: UiO bruker digitale plagiatursjekker. Har selv sett hvordan en stil ser ut etter å ha vært gjennom en slik sjekk, og alt som kan minne om avskrift fra andres arbeid (bøker, journaler, artikler på nett, andre studenters arbeid) blir uthevet og fargekodet, og liste over publikasjoner og arbeid som gjenkjennes i teksten dukker automatisk opp. Ofte blar den som retter teksten seg bare gjennom for å se at det sjekken finner er satt i anførselstegn og korrekt referert, og at det ikke er for mye copy-paste fra kildene.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2011 #17 Skrevet 9. april 2011 Jepp, stemmer det anonym 14.48. Dette brukes på UiO. Vet som sagt en som fikk underkjent masteroppgaven sin, og dermed mastergraden sin pga. dette. Flaue saker..
Anonym bruker Skrevet 9. april 2011 #18 Skrevet 9. april 2011 De stedene jeg har jobbet eller vært som gjesteforsker ville man aldri sluppet unna med noe slikt og jeg har vansker med å se at det ville fungere på vestlige universiteter i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå