Gå til innhold

Selvstendig næringsdr. og foreldrepenger; noen med erfaring?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger all hjelp jeg kan få! Fikk mer eller mindre ingen hjelp fra NAVrådgiveren og skjønner like lite nå som før. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem og alle tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik det var når jeg var selvst.nær. Så måtte jeg tegne egen forsikring for å kunne få enten sykepenger (ved sykdom) eller foreldrepenger hvis jeg skulle bli gravid mens jeg var selvst.

Skrevet

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for selvstendig næringsdrivende

Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene skal som hovedregel tilsvare gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de siste tre årene. NAV skal likevel alltid vurdere om denne inntekten er representativ ut i fra opplysninger om arbeidssituasjonen din som du gir på søknadstidspunktet. Dersom arbeidssituasjonen eller virksomheten din er varig endret slik at inntekten din også er endret, kan NAV legge inntekten du har når stønadsperioden starter, til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Eksempel:

Søkeren har en gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt for de siste tre årene som er 450 000 kroner, men har nå en årsinntekt som utgjør 250 000 kroner. Søkeren opplyser at vedkommende tidligere var arbeidstaker, men har sagt opp stillingen og har begynt som selvstendig næringsdrivende. NAV konkluderer med at gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten ikke er representativ for den nåværende arbeidssituasjonen. Ved avgjørelsen er det lagt vekt på at endringene er varige. NAV vurderer det derfor slik at den inntekten søkeren har når stønadsperioden starter, er representativ for arbeidssituasjonen. Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes til 250 000 kroner.

Skrevet

Selvstendige næringsdrivende har desverre nesten ingen rettigheter når det kommer til foreldrepenger, sykepenger, uføretrygd o.l.. Utrolig trist at systemet ikke er bygd opp for dem som vil starte for seg selv og utvikle nye firmaer.

Eller vet somregel NAV meget lite om hvordan de skal behandle slike saker og man blir fort fanget i en papirmølle.

desverre...

Skrevet

Hei og takk for svar! Har jo hatt pensjonsgivende inntekt de tre siste årene ja, men har kun vært selvstendig n. i ett år.

Skrevet

..og ja, alt blir veldig komplisert når man skal drive for seg selv. Vurderer å gå tilbake som vanlig arbeidstaker kjenner jeg, hehe.

Skrevet

D at vi selvstendig næringsdrivene ikke har samme rettigheter som andre er bare tull. Men du må ha en egen forsikring hos nav, for å få penger når du er i permisjon. har du dette?

Jeg har vært selvstendig i 5 år og venter barn nr 2 i denne perioden, ikke hatt noe problemer med sykepenger eller foreldrepenger!!!!

Skrevet

Ikke hørt at man må ha forsikring der nei, enda jeg var hos en rådgiver i går..men da skal jeg ta kontakt med dem igjen! Takk for svar forresten;)

Skrevet

Man trenger ikke lenger ekstra forsikring for å få foreldrepenger (men må ha det for f.eks sykepenger) så så lenge du har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 kr har du rett på foreldrepenger..

"Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser, beregnes foreldrepengene på grunnlag av gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten for de tre siste årene. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak. "

Skrevet

Frem til juli 2008 hadde selvstendig næringsdrivende bare rett til 65% dekning av foreldrepenger etter fødsel. Dermed var man nødt til å tegne tilleggsforsikring for å få full inntekt.

Men takket være nye regler som da kom, får næringsdrivende mødre nå 100% lønn inntil en gitt sum i fødselspenger uavhengig av om de har tegnet forsikring på forhånd.

Mener at det er inntil 6 G man får i fødselspenger også som selvstendig næringsdrivende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...