Gå til innhold

Noen her som har vært på glukosebelastning?


Marianne83

Anbefalte innlegg

Hva var verdiene dine og hva slags oppfølgning får du?

 

Jeg var avgårde i dag pga høy BMI... Forferdelig å måtte drikke det skvipet uten å spy det oppatt... må innrømme at jeg sleit litt med det!

 

Jeg hadde i alle fall 5,2 i fastende og 9,1 etter 2 timer. Det var litt høyt og fikk vite at det var innenfor verdiene for å få diagnosen svangerskapsdiabetes.

 

Jeg vet svært lite om dette og det hadde vært fint å høre erfaringene til andre som har fått denne beskjeden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en slik runde for et par uker siden, men jeg fikk ikke vite verdiene, bare at prøvene var 'fine'. :)

 

Så jeg har ingen tips eller hint, dessverre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alder og vekt, og fødselsvekt på tidligere barn, som gjorde at jeg fikk glukosebelastning. Mine verdier var 6,2 fastende, og 7,2 etter sukkerlaken. Det var gode verdier, og jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes. ( får rett og slett bare store barn)

Men hvis du har sv.diabetes, kan det hende du blir innkalt til flere ul, seinere i svangerskapet til vekstkontroll. Man har da en tendens til å få større barn med diabetes og svangerskapsdiabetes. Trør det også regnes som risikosvangerskap, og du får ekstra oppfølging. Samtale om kosthold og blodsukker bør du også få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite at jeg blir henvist til sykehuset for oppfølgning. Både ultralyd og samtaler med en diabetessykepleier... men regner ikke med å få time der før om i alle fall en uke (om jeg har flaks).

 

Har funnet litt informasjon på nettet nå, så det er jo fint :)

 

Føler meg litt alene med dette blandt oss juni-mammaer...

 

Men takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tok glukosebelastning i begge mine to første svangerskap (8 og 10 år siden) fordi jeg er litt - "generøs". Da fikk jeg verdier rett under grensen og ble anbefalt å passe kosten. Og det gikk fint.

 

Men dessverre er diabetes noe som ligger i familien, så i årene siden da har jeg utviklet diabetes type 2. Så i dette svangerskapet har jeg blitt satt på insulin fra vi bestemte oss for å satse på en attpåklatt.

Rådene for svangerskapsdiabetes og diabetes type 2 er i grunnen ganske like:

 

Spis sunt og regelmessig

Mager og fiberrik kost er bra!

Du trenger ikke kutte alle karbohydrater, men hold igjen ... (Jeg er veldig glad i brødmåltidene mine.)

Velg grove brødsorter (trekvart på grovhetsskalaen eller mer), fullkornsris og fullkornspasta.

 

Mål blodsukkeret ofte! (Hvis fastlegen/sykehuset synes du trenger det, da ...)

 

Mosjoner! Trening/mosjon forbrenner karbohydrater - og effekten varer i flere timer etter f.eks. gåturen.

 

Bare spør hvis du lurer på noe, så skal jeg prøve å svare.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist sv.skapsdiabetes, hadde tidligere hatt glucose i urin x2. Hadde ikke sukker i urinen når eg var til glucosetesten, men 2 timers verdien var 13,2. Ble henvist poliklinikken for gravide og tar nå insulin morgen og middag :S satte en stor demper på stemningen, men føles bedre ut nå :) fordelen er at eg nå MÅ leve et sunnere liv :) og slipper å gå over termin pga jeg går på insulin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg er ikke heeelt alene her, nei :)

 

Jeg vet ikke om jeg må ta insulin... men tror ikke mine verdier var så høye at jeg trenger det?

 

Fordelen er jo at jeg tenker mer over hva jeg spiser og drikker, men la en demper på siste delen av svangerskapet føler jeg... Og ikke har jeg lagt på meg mye heller, så følte jeg kunne unne meg å kose meg litt med sjokolade og iskaffe.... og masse frukt som visstnok heller ikke er så bra som jeg trodde... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner hva du mener. La en skikkelig demper, greit nok at det var godt med sjokolade,men eg har ikke vært en av de som har fråtset i usunn mat heller i svangerskapet.Jeg er også veeeldig glad i frukt, og syns det er kjipere å måtte begrense dette, fremfor å begrense sjokolade for å si det sånn. Har ikke spist sjokolade og sånn på 2 uker nå, så søtsuget er vekke, men er litt smådeppa for det om, om en kan si det sånn.

Når det er sagt er jo det også fokusere på det positive, spiser sunnere og det er ikke en vane jeg har tenkt å legge fra meg når babyen er født :) også det å slippe å gå over termin (hvis du må bruke insulin). Jeg hadde ikke så høye blodsukker verdier når jeg målte døgnprofil, men legen mente eg hadde godt av små doser med insulin. Jeg syns det er helt greit, er betryggende å kunne regulere blodsukkeret med ikke bare kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp!

Jeg tok glukosebelastning 3.januar og forrige mandag.

 

Husker ikke hva resultatet var i januar,men det var iallfall helt normalt. Låg på noe å 5 etter sukkervannet.

 

Forrige mandag var det på 7,2 og grensa er vel 7,8 mener jeg på. Enten 7,8 eller 7,9.

Så jeg fikk beskjed om å være forsiktig. Om jeg går over grensa så må jeg ha kostholdsregulert svangerskap. Og siden jeg venter tvillinger så er sjansen større for at jeg kan få det senere i svangerskapet.

 

Så jeg la om kostholdet mitt forrige mandag og spiser nå så sunt som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på glukosebelastning for et par uker siden, pga. bmi, fastende blodsukker var 4,1 og etter to timer var det 5,2 så de var som de skulle :) syntes ikke det var så ille å drikke sukkervannet jeg. fikk det varmt så det smakte bare som fryktelig søt te egentlig. men det var godt å drikke kaldt vann etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...