Gå til innhold

Dere som har hatt en MA/SA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er midt i prosessen nå. Fikk konstatert MA mandag, foster var uke 5, jeg uke11.. Venter svar på blodprøver jeg tok bare for å være 100%sikker.. Skulle fått i går, men det tar tid. Dersom jeg får svar i morgen og tar tabletten i morgen kveld, kan jeg da regne med å være tilbake i jobb tirsdag? Har kontrolltime mandag. Blør det nye? Mengder liksom? Psykisk blir jeg ikke den samme igjen, tårene renner fortsatt, men det blir gradvis bedre.. Men man må jo tilbake til jobb etterhvert..

Altså lurer jeg på: Hvor lenge var dere sykmeldt? Hvor lenge blødde dere? Mye? Og når kan man bade i basseng igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ikke lest svaret:: Hva skjer??

Skrevet

Hei du.

Her skjønte jeg det mandag, konstantert med ul tirsdag og dro på sykehuset for medikamentell tømming (cytotec) onsdag. Og fra den mandagen jeg skjønte at noe var galt, var jeg borte fra studie i ca 3 uker. Kun med unntak av 4 obligatoriske dager... Jeg fikk valget om å sykemelde meg helt, men gjorde ikke det da jeg uansett hadde blitt nødt til å ta opp både obligatorisk kurs og eksamen. Så vi får heller se hvordan eksamen går, da jeg ikke har fått til å konsenterer meg disse ukene som hjemmeværende pga sorgreaksjonen jeg fikk.. Men ikke verdens undergang om jeg stryker, for kan jo ta den opp. Å ta vare på seg selv under en slik situasjon er det aller viktigste en kan gjøre - så det den tiden fu føler er riktig for deg og din reaksjon. Det er så veldig vondt psykisk :(

Jeg blødde først i 5 dager, helt moderate mengder da - ikke mye, ikke lite. Som mens egentlig og jeg hadde ingen menssmerter etter dagen på sykehuset. Og så hadde jeg kun spotting en dag her, med noen dagers opphold der og to dager spotting her. Etter 11 dager stopet det totalt opp her. Fikk negativ test etter 15 dager og kontroll på sykehuset visste at alt var helt normalt igjen etter 16 dager.

Man kan dra i bassenget etter to uker, eller når det har stoppet heelt å blø :)

Skrevet

Hei. Tusen takk for svar.. Merker jeg blir litt utålmodig på å bli ferdig med dette. Eller rent sånn fysisk da. Kjenner på at jeg ønsker lenger pause. Jobber med barn og flere elever har spurt om jeg skal ha en baby til. Så hadde begynt å vises litt.. Vet ikke om jeg takler sånne spørsmål enda, eller ever for saks skyld.. Hvor langt var du på vei? Merker jeg har mange spørsmål. Legen som tok UL av meg mandag er ikke på jobb igjen før mandagen og de andre jeg har snakket med virker på stressa. Er ikke deres pasient liksom. Kan det ikke være farlig å gå med dødt foster lenge??

Skrevet

Hei!

Jeg hadde en MA i mars i fjor, jeg var 11 uker og fosteret nesten 10. Det var dessverre en svikt i systemet på sykehuset og jeg ble sendt hjem med cytotec noe man visstnok ikke skal gjøre om fosteret er eldre enn 9 uker. Jeg blødde meget kraftig når det skjedde- og blødde i ca 2 uker etterpå, den første uka kraftig så som en normal mens. Jeg var sykemeldt i en uke og hadde ikke hatt sjans til å komme på jobb noe tidligere- jeg har aldri vært så svimmel og kraftløs som jeg var den uka..

Ikke for å skremme deg altså, nå var jo fosteret større, men vet ikke om det har mye å si..

Vil forresten anbefale deg å ta tablettene om morgenen, IKKE kvelden- det gjorde jeg og fikk ikke tak i andre smertestillende tabletter, da jeg kasta opp paralgin forte, og fikk generellt veldig dårlig hjelp av sykehuset da vi ringte. For meg var dette mye vondere enn fødselen jeg var igjennom i februar... Om du kan ta det på sykehuset ville jeg gjort det.. Men som sagt var jeg kommet lengre enn deg da..

Skrevet

MIFEGYNE?

Leste på tabletten jeg fikk med meg. Trodde jeg fikk cytotec men står mifegyne. Er disse ganske like? Noen som har tatt disse??

Skrevet

Ser jeg skrev litt fort i svingene i ste :P

"..så ta den tiden du føler er riktig for deg og din reaksjon",

skulle det stå! =)

Jeg var i uke 12 (11+5) når det ble oppdaget, men den lille døde 9+2... Og det var derfor jeg måtte være på sykehuset mens alt kom ut. Som hun også nevner over her, at når fosteret er eldre enn 9 uker er vanligvis restriksjonene slik. Jeg kom inn om morgen, fikk 4 cytotec oppi sjeden, men ingen skjedde. Etter 3 timer, fikk jeg 2 til for å svelge, fremdeles ingen effekt. Og etter enda 3 nye timer fikk jo 2 til - de ville prøve en runde til for å se om det kom ut selv. Og etter 8 stk, kom det.. Først noen kraftige tak, nesten som svake rier for jeg måtte reise meg å klype fast i samboer.. Og plutselig ble jeg klissfot ned gjennom beina, det fosset! Men det var ikke blod der når jeg rakk badet... Det var fostervann faktisk. Så roet disse takene seg, kun kraftige menssmerter. Før det kom igjen, og fosteret kom ut først så morkaken. Vi så det tydelig... Hodet, armer, føtter og ben... Den lille kroppen som lå der nede i bekkenet. Men fikk ved siden av cytotecene først en paralfin major stikkpille, så 2 voltaren, så 2 pinex forte og enda 2 pinex forte med meg hjem etterpå. Fikk i tilegg en vival, beroligende. Først etter 9 timer ble jeg utskrevet... Og blødde kun mye den første dagen, og "vanlig" mensmengde de andre uten noe mer smerter.

Jeg leser at indikasjonene til Mifegyne nettopp er svangerskapsavbrudd og fosterdød, så er nok like gode piller det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...