Gå til innhold

Noen med svangerskapsdiabetes i mai klubben??


kjærevene

Anbefalte innlegg

Fikk det påvist forrige uke eter å ha tatt glukosebelastning. Har snakket med diasykepleier, hun var kjempekoselig og flink til å informere. Jeg slipper foreløpig insulinbehandling, og skal gjøre mitt beste for å regulere det med kosten. Ikke så lenge igjen til termin.

Noe av det jeg synes er mest vanskelig er å ikke få drikke så mye melk som jeg ønsker, og å spise frukt.....

 

Flere i samme båt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes etter glukosebelastningstesten, og har fått utdelt egen blodsukkermåler for å holde kontroll. Jeg måler blodsukkeret etter hver måltid, men så langt har jeg fått bare lave verdier - selv om jeg har spist normalt sunt, også med en kaffe latte til frokost :) Frukt kan du jo spise 2 av per dag, og bær opp til 4 dl, så det skal være mulig å ha en fint kosthold selv om du har fått beskjed om å være forsiktig. Det du nok skal holde deg mest unna er jo hvetemelsprodukter, kaker/boller og andre matvarer med mye sukker. Jeg spiste sjokoladepudding i går kveld, målte bare 6 etter 2 timer, så det gikk fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluppet unna denne gang, men hadde det i forrige svangerskap. Tror det skal litt til for at vi som får svangerskapsdiabetes settes på insulin. Det er jo ikke lenge til du skal føde, så det er bare å bite tenna sammen og regulere kostholdet. Det jeg synes var vanskeligst var dette med stivelse, som finnes i alt fra poteter til ris og pasta. Og melk savnet jeg veldig også. I stedet for frukt kan du jo spise grønnsaker. Gulrot er jo veldig godt, og så vidt jeg husker kan du spise masse av det.

 

Jeg husker jeg syntes det var vanskelig å finne en balanse i kostholdet. Hvis jeg spiste det samme til kveldsmat og frokost fikk jeg to helt forskjellige verdier på blodsukkeret. Om kvelden tålte jeg det godt, men om morgenen steg blodsukkerverdien rett til vært. Jeg fikk aldri ordentlig dreisen på det, og da det ble bestemt ks 12 dager før termin var jeg bare letta. Gutten var estimert til å veie 4700 g ved fullgått termin, men han var under 4 kg da han kom.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har det nå og hadde det forrige gang. Har vært kostholdsregulert i 4 uker nå og gått ned 4 kg!! Er gravid i uke 36+6.

Synes det går helt greit å være på tvungen diett. Bikinikroppen kommer fortere i orden :o)

 

Jeg slipper å gå til fler kontroller nå heldigvis så jeg skal fortsette og gå til fastlegen til kontroll, rekker vel bare 1 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...