Gå til innhold

Noen som kan mye om lånekassen her? trenger litt hjelp..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser inne på lånekassen sine nettsider at fra studieåret 2011/2012 så kommer det en ny studiefinansieringsordning for studenter med funksjonshemming og kronisk sykdom.

Men jeg finner ingen info om hvillke diagnoser de godtar å ikke? Det må jo være noen klare retningslinjer på dette?

Det står heller ikke noe om hvordan man søker som jeg kan finne.. det står bare at man må ha legeerklæring fra fastlege eller spesialist.. Sender man bare med det til den ordinære søknaden?

 

Jeg har diagnosen kronisk utmattelsesyndrom, som er omtrent det samme som ME, men jeg har ikke vært hos noen ME spesialist ennå, dette er en utredning som dessverre tar lang tid.. Så jeg vet ikke om den diagnosen jeg har er "god nok"?

Jeg kan ikke arbeide ved siden av studiene, så derfor håper jeg å kanskje få litt mer stipend i måneden, det er jo det den ordningen er til for.. Jeg søkte nav om arbeidsavklaringspenger, men fikk avslag fordi jeg er under 26 år, så derfor må jeg studere med studielån for å få en jobb som jeg faktisk kan fungere i..

Noen som vet noe om denne nye ordningen??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert på dette, men slik jeg har forstått ordningen så er dette for de som pga kronisk sykdom eller funksjonshemming ikke kan følge ordinær studieprogresjon?

 

For ordens skyld gir ikke NAV avslag KUN fordi du er under 26, men også fodi d ikke regnes for å være i en avvikende utdanningssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 15:32

Ifølge det som står på lånekassen sine sider så går ordningen ut på at kronisk syke og funksjonshemmede som ikke kan jobbe vedsiden av studiene kan få ekstra stipend på 3200 kr i mnd, 12 mnd studiestøtte, og om man blir forsinket i studiene får man hele studiestøtten som stipend.

Så jeg tror ikke det bare er for de som ikke kan følge ordinært studie?

Men jeg vet ikke, den eneste infoen jeg finner er denne:

 

http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Om_Lanekassen/aktuell-kundeinformasjon/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/

 

Ang. Nav, jeg er klar over det, jeg er ikke "syk nok", men utredningen tar tid, så derfor studerer jeg med studielån..

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt noe om at man ikke kan følge ordinært studie?????

Ordinær studieprogresjon vil si at man følger normert tid. Hvis man IKKE kan følge ordinær studieprogresjon er det det samme som at man må bruke lengre tid på studiene (ikke klarer å ta fullt antall studiepoeng pr semester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld, jeg mente å skrive ordinær studieprogresjon..

jeg skjønner hva du mener..

men det står liksom ikke noe konkret i på nettsidene til lånekassen om det kun er for de som ikke kan følge ordinær studieprogresjon eller de som kan det, men bare ikke jobbe ved siden av studiene..

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...