celine1109 Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Min svigermor går meg på nervene løs.. Hun er sjef på jobben, og har dermed fått det for seg at hun er sjef over alle andre også. Hun har lavt selvbilde men en utrolig selvtilitt.. dette selvbilde prøver hun å styrke ved å komme med kritiske og nedlatende kommentarer til andre, med et stoort smil om munnen.. også skal hun hele tiden skryte av seg selv og sine egne barn..hun sier så mye merkelige ting at man bare blir sittede å gape.. Tanta mi har ei jente som er på alder med elste dattera mi (3år) og hun er enebarn og ærlig talt så er hun litt bortskjemt..men sånn kan det fort bli. uansett, så var det ett eller annet hun skrek og trasset over også sier svigermor : "nei, dette var da fælt til enebarnstendenser, du får se å få seg en til" Tanta mi er enslig og har sliti hele tiden med å finne seg noen, så det er litt sårt tema for henne, så hun sier:"ja, hvordan skal jeg få til det da?hehe!" Svigermor sier da: "du får ta deg en tur på byen igjen da vettu"..(dattera hennes var ikke noe tur på byen unnfangelse, men det trodde tydligvis ho) Skikkelig brei i skjeften er ho!! Når det gjelder barna mine, tar hun over styringen i alle situasjoner, hun tar over oppdragerrollen hele tiden. Jeg får ikke tid å reagere engang hvis barna mine gjør noe galt, før hun er der og sier "nei, sånn gjør vi ikke, vi sitter pent..bla bla" jeg gir veldig sjelden barna mine saft, men det var jo typisk at hun raser inn døra akkuratt da jeg har gitt tulla mi litt saft på flaska.. da hun ser det sier hun " nei, da er du bortskjemt assa, når du får saft på flaske! Guriiland!" Så det går mye på sånne ting som jeg og egentlig ikke syns er greit, bare en gang i blandt, og da er det så teit å siifra:"nei, jeg syns det er greit med saft jeg".. kan jo ikke si det, for syns jo ikke det!! Også gjør hun sånne små utrolig irriterende ting hele tiden som at når vi skal spise, så setter hun jenta mi ved siden av seg slik at hun kan mate henne og skjefte hvis hun ikke sitter rolig osv. mens jeg må sitte på andre ennen av bordet å se på mens jeg holder på å rive av meg håret. Nå til sommeren har vi tenkt å reise til kristiandsand, for 3åringen skal gi smokken til kaptein sabeltann og for å se på showet.. Og da spurte vi om de hadde lyst å være med oss dit.. ja det hadde de lyst til.. Så nå har hun, uten å sagt et ord til oss, bestemt dato for når vi skal reise, hvor vi skal bo hen mens vi er der og i tillegg har hun bedt med seg en hel haug med andre folk.. Her om dagen ringte hun og spurte om det passet den dagen, og at vi mått jo svare snart, ellers så skulle hun ta med seg jentene og reise!!.. med et smil og en liten latter.. snakk om å ta over alt.. Og jeg vet hvordan det blir, når storejenta skal gi bort smokken kommer hun til å bane seg vei og si"kom a jenta mi så skal vi gå inn å legge smokken i den store kista", mens jeg blir stående å måpe, og før jeg rekker å reagere har hun sikkert gitt bort smokken sin.. hehe! blir så oppgitt at jeg ler og nesten griner om hverandre av den dama der altså.. På toppen av alt har jeg veldig problemer med å sifra til henne og det har jeg alltid hatt. jeg har jo egentlig litt temperament, og klarer fint å sifra til min egen mor! det er akkurat som om jeg blir litt satt ut og rett og slett litt lamma av det hun sier og gjør.. Noen tips om hvordan jeg bør gå fram? help..
siljesnupp med minisnupper Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 eehm og hva sier mannen din til alt dette?? er jo hans mor og hvis han er enig med deg bør han jo ta seg en prat med henne. og hvorfor i alle dager invitere dem på ferie sammen med dere hvis dere går så dårlig i lag??? eneste jeg kan gi deg tips om her er å prate med mannen din og få han til å ta seg en prat med mora si. pluss at du må bli litt tøffere og klare å si fra når hun gjør noe over hodet på deg. jaja hun kommer nok garantert til å bli sur på deg men du bør gjøre noe nå før det går for langt for da kan det fort bli veldig stygt hvis all agresjonen du har bygd opp mot denne dama kommer ut på en gang.. prøvde å se om du skrev noe sted om den datoen hun hadde bestemt at dere skulle dra passet for dere. gjør den ikke det er det jo bare å si pent i fra at beklager men den datoen passer ikke så da får dere dra da også reiser vi når det passer for oss. lykke til og håper virkelig ting ordner seg for det er ikke noe godt å gå å irritere seg over ei dame du kommer til å ha i nærheten nokså lenge...
Full av liv Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Enkelte ting må man ganske enkelt bare heve seg over, som at hun mener barna er bortskjemt og liknende. Jeg har vært sint på både mamma og svigermor, jeg, fordi jeg tålererer ikke å bli umyndiggjort overfor barna mine. Tror dette skjer i mange familier at damene har behov for å vise at de er bedre, eller jeg vet ikke hva.. Har ei flott svigermor som er veldig glad i barna våre og det er jeg takknemlig for. Jeg slipper ikke til på mitt eget kjøkken, engang, når svigermor er på besøk, men jeg lar henne styre så kan hun få lov til å føle seg bedre enn meg, da.. ikke så farlig, egentlig.. Hun kjefter ikke på barna sånn som din svigermor gjør, og det hadde jeg ikke tålerert, heller! Jeg hadde snakket forbi henne og sagt til barnet f.eks. "bare spis og kos deg, du, vennen, det er ikke så farlig" Eller noe slikt. Hadde i allefall markert at jeg er ikke enig med henne. Enten tar hun hintet eller så får du ta en diskusjon med henne.
førstogsist Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Hehehe! Joda, kjenner meg igjen i mye. Alt min svigermor sier og gjør er velmenende, men hun eier ikke filter. Blir sprø av dette. Hun legger seg opp i absolutt ALT! Jeg dytter mannen min foran meg, men han bare godsnakker med henne. Jeg innser at jeg må gjøre noe selv, men jeg har latt det gå så langt nå at raseriet har bygget seg opp til ekstrame proposjoner. Hun fortjener ikke alt på én gang, men hun fortjener å høre hvor skapet skal stå. Dette er vår lille famile, og her har hun ingen business å blande seg inn. Hun er velkommen som gjest. Gode råd mottas med takk når vi ber om det. Din svigermor høres rett og slett helt pyton ut. Stram opp mannen din litt, og be henne pent om å forlate huset DERES om hun ikke kan oppføre seg som en voksen person og en bestemor som elsker sine barnebarn nesten ubetinget (for det er det som er jobben deres). Jeg hadde klikka om jeg var deg, og jeg håper du gjør det.....men ikke foran ungene. Lykke til!
Hippomama Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 vi har det akkurat likens her, bare at vi ikke har noen barn enda(er prøvere på 3året). men svigermor tar over alt her også. og hun har ingen filter for ting hun sier...jeg har f.eks slanket meg 20kg, men er fortsatt overvektig...og da sa hun "du er jo blitt så fin...med tanke på hvordan du så ut før, tenker jeg". og hun sier hele tiden at hun ikke bryr seg om hva andre gjør, men hun står i døra på verandaen og spionerer på alle fordet og hun sier til alle at hun ikke har det travelt med å få barnebarn, men en gang så spurte hun meg "har du ikke noen planer om å gi sønnen min et barn du??" vi har ikke fortalt henne at vi prøver, siden vi vet hvordan hun er. når vi er i familieselskaper så får jeg ikke sagt et ord, for hun hører et spm som kommer min vei også svarer hun på det hun, selv om hun egenlti ikke vet hva det handler om eller noe... huff....ble rotete dette, og jeg tror jeg må runde av her, før jeg går helt i spinn her hehe
RusleTrollet Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Én ting er ihvertfall helt sikkert: grunnen til at dårlig adferd oppstår og fortsetter er at folk rundt aksepterer den. Om ingen går inn og protesterer, vil svigermor ture frem akkurat slik hun vil. Sett deg ned, formulér et brev til svigers der du formulerer hva hun gjør; hvordan det påvirker deg og hva som vil skje om hun ikke skjerper seg (det trenger ikke være en trussel, men forklar hva som skjer: at du blir lei deg, føler deg mislykket som mor, vil unngå samvær med henne osv.) Pugg brevet, så er du godt forberedt:) Så må du rett og slett konfrontere henne. Det er drit vanskelig, men ingenting vil endre seg om ikke DU gjør noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå