Gå til innhold

17 åringen vil kjøpe bil!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ettersom vi har autmatgir på bilen vår vil nå 17 åringen kjøpe en egen bil med manuell for å øvelseskjøre i og for å ha når hun får lappen.

 

Er det reellt for en 17 åring å kjøpe en bil til 150 000 gjennom et billån som koster rundt 2500 i mnd? Må nevne at hun også jobber annenhver helg så hun tjener jo litt og skal ut i lære fra høsten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri i verden ha kjøpt en så dyr bil til en 17-18 åring!

 

Jeg hadde selv et billån på 160 000 kr. Å det er mye penger som går til bil i mnd. da altså. Tror hun kommer til å angre. En bil til 50 000 kr. holder vel lenge til formålet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo har prøvd meg på den jeg også... Men hun vil ha en bil som hun vet holder og så må den jo være kul nok og det er den visstnok ikke hvis den er gammel.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.. Jeg syns ikke hennes argumenter holder.

 

Jeg tror ikke hun helt aner hvor dyrt det vil bli? Hvem skal betale forsikringen?

Den blir jo ganske dyr uansett hvem den står på siden det er en person under 25 år som skal kjøre den. Forsikringen vil vel fort komme opp i 1000 kr. mnd. den også, samt avdraget på lånet (2500 kr.) og bensin. Nå har hun vel kanskje ikke så mange andre regninger. Men det er mye penger og kaste ut av vinduet pr. mnd.

 

Hvis hun skal kjøpe en dyr bil så hadde jeg nok forventet å sett at ungdommen hadde vist vilje til å spare først. Men en bil til den summen hadde ikke vært aktuelt.

 

Man får en fin og sikker bil til langt mindre penger. Å en erfaren sjåfør er man vel ikke før etter 7 år. Så jeg vil tro at bilen sikkert vil komme borti uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg ser den banken som gir lån på 150 000 til en 17åring som jobber bare av og til.

 

Jeg hadde nektet. Det er galskap, og bare forsikringen kommer til å koste en formue i mnd. Synes heller ikke dere som foreldre skal tillate dette før hun er 18 og bestemmer selv, selv om veien til konkurs er kort uten fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så dumt å kjøpe en bil nå. Men til 150 000???? Vi har hatt to biler frem til nå (den ene streiket og måtte vrakes i mars.. hehe), og de kostet henholdsvis 45 000,- (kjøpte i 2002) og 64 000,- (kjøpte i 2004) da vi kjøpte de.

 

Nei, det er DYRT å ha bil i tillegg til at den taper seg i verdi hele tiden. Jeg hadde ABSOLUTT rådet henne til å kjøpe en billigere bil.

 

Sett opp et budsjett for henne davel. Med pris på EU-kontroll, service, forsikring (dyrere forsikring for dyrere bil), års- og veiavgift osv. I tillegg kommer bensin (diesel).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en uerfaren sjåfør er det nok enda viktigere å ha en god og sikker bil. Det vil gjerne si en nyere bil. Men da bør dere spandere på bilen fullkasko det første året eller to til hun føler seg tryggere som sjåfør.

 

Så hvis dere har råd er en nyere bil å anbefale.

 

Hilsen fersk sjåfør med en herlig bil som kostet rundt det samme du snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, kakle. Det er forskjell på et voksent menneske som betaler bilen og utgiftene selv og et BARN på 17 år som garantert blir nødt å leve på foreldrene sine. Bil ER dyrt for unge mennesker, og man får helt fine sikre bilder til 50 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye betaler du for å ha denne bilen i året da?

 

Det finnes faktisk trygge biler i rimeligere prisklasser også, og å bruke 150 000,- er etter min mening galskap.

 

Men for all del... hvis dere er villige til å kjøpe bil til henne og betale utgiftene hennes blir jo saken en annen. Da kan hun heller stå for bensin selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i stasjonsvognmodus jeg, til en enslig snuppe finnes det sikkert nye biler til en lavere pris, ja :) Og som så fersk sjåfør blir forsikringen på ca 1000,- per måned som du sier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vel tross alt du en voksen dame? Hvertfall om jeg går ut i fra profilen din. Det er en stor forskjell. Du har mer erfaring, å du har vel muligens en sikker jobb. Du vet at dette vil bli dyrt, men du vet at dere vil klare en slik utgift.

 

En ungdom som jobber av og til har ikke den sikkerheten, hun vet heller ikke hvor dyrt det faktisk kommer til å bli. En bil er ikke bare bare å selge heller, å mulig hun vil sitte igjen med restlån.

 

Ja unge trenger sikre biler de også, men du får en sikker og trygg bil til 50 000 kr. Men man må tenke mer på sikkerheten enn utseende.

 

Mitt eksempel: Jeg hadde nettopp fått lappen, å kjøpe meg en bil for hele lønna mi (25 000 kr.) Men det gikk 3 uker, så totalvraket jeg den pga. jeg var en uerfaren sjåfør. Heldigvis ingen personskader, men jeg er sjeleglad for at jeg ikke hadde lån på den bilen.

 

Å dette skjer veldig mange ferske sjåfører.. Derfor er det tullete med en så dyr bil til en ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det koster flesk, så jeg gjetter på at mor må spandere ganske mye på avkommet hvis hun skal ha bilen :P

 

Vi betalte jo det meste kontakt så vi har bare 700,- per måned i avdrag/renter. Forsikringen koster oss 850,- per måned, men hadde en av oss vært under 25 hadde det kostet rundt 1000,- per måned.

 

Så kommer bensin og vedlikehold i tillegg ...

 

Forøvrig en liten kortslutning fra min side. Jeg har jo bare sett på stasjonsvogner og de koster ganske mye mer enn mindre sedaner og sånt. Så datteren din burde nok klare å finne en bra bil til mindre enn 150.000 :) Men at hun er opptatt av kvalitet og sikkerhet er jo et sunt tegn. De fleste 18-åringer er happy med et livsfarlig vrak til 20.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærlinglønn er ikke mye åskryte av bare så det er sagt..

 

Bil er dyrt, lån eller ikke..

Dekk, vedlikehold som service/oljeskift og slitedeler, forsikring (man må ha kasko når det er lån på bilen, samt forsikring for fører under 23/25år), årsavgift og ikke minst drivstoff..

Billånet på en bil til 150.000,- koster nok mer enn 2500,- pr mnd, men det er en annen sak..

De andre utgiftene jeg nevner kommer nok gjennomsnittlig på 2000,- i mnd avhengig av drivstoff forbruk.

 

Ville vel heller råde dere å kjøpe en billig bil, 10-30.000,- til småkjøring, hun kan fint øvelseskjøre med deres automat når dere skal ut på langkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er virkelig sløv i dag. En rask titt på finn.no og jeg finner fine biler som denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27466800

 

som jeg glatt kunne kjøpt om det ikke var for at jeg skulle ha barn i bilen :) Lavt drivstoffbruk og Toyota har gjerne lite problemer.

 

Men det er dyrt uansett. Vi måtte ha nye dekk i sommer og bare det kostet nesten femtusen kroner ... Men jeg antar dere bor sånn til at hun virkelig trenger bil for å komme seg til og fra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal betale alt selv. Men ettersom hun ikke får lån pga alderen skal lånet stå i mitt navn. Men vi skal ikke betale verken bilen eller utgiftene for henne.

 

Den store planen er at hun kan få betalt ned bilen veldig kjapt når hun er ferdig i lære og får seg jobb, for da kommer hun til å tjene så mye (mener hun)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir det jo til at du betaler hvis datteren din ikke kan av en eller annen grunn, så du bør absolutt ha noe å si i forhold til hvor dyr bil hun skal kjøpe. Etter å faktisk ha kikket litt på finn ser jeg flere holdbare og ikke så alt for ukule biler til rundt 70 - 80.000, mao nærmere halv pris av det datteren din ser for seg.

 

Og husk at hvis dere skal ha lån på bilen så krever banken fullkasko, mao mye dyrere enn bare anvarsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, be henne om å spare kr 4000,- i måneden i 3 mnd, og si at dersom hun klarer det, skal dere se på det.

Kr 4000,- er for å ta høyde for en renteøkning, forsikring, bensin og andre bilutgifter....

Klarer hun det, ser jeg ikke hvorfor hun ikke skal få lov....

 

Hun må skjønne at en bil fører med seg andre utgifter enn bare lånet.

En annen ting, i hvilket navn skal bilen og lånet stå?

 

Dersom man er 17 har man ikke lov til å ta opp lån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet og bilen vil stå på meg. Hun har også fått klar beskjed om at hvis hun ikke klarer å betale (mao at jeg må betale for henne) så tar vi ifra henne bilen... Men syns også hun kunne funnet en billigere men du vet; tenåringer

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier ja til det synes jeg du er en uansvrlig mor. Din jobb som mor er bøant annet å sørge for at hun ikke tar dumme besluttninger som hun vil slite med i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier ja til det synes jeg du er en uansvrlig mor. Din jobb som mor er bøant annet å sørge for at hun ikke tar dumme besluttninger som hun vil slite med i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer siste anonym!

 

Kan ikke bare si: Du vet, den ungdommen!

Jenta har ingen kunnskap om dette på et nivå som du som voksen burde ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer 13:27.

 

La henne spare tilsvarende beløp som utgiftene i 3 måneder, og se på det etter det.

På den måten lærer hun hvor mye det faktisk koster uten risikoen med lån.

 

En 17 åring blir 18 om ikke alt for mange måneder, og da kan hun gjøre hva hun vil uten å spørre.

 

Ved 3 måneder spare, vil hun lære hvor mye utgifter som følger en bil, før hun blir 18 og bare kjøper den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne kjøre på. Hun kommer aldri til å få et lån på den størrelsen uten egenandel eller solid inntekt, og alle pengene hennes kommer til å gå til bil når/hvis hun får kjøpt den. Dessuten kan hun se langt etter å få flyttet ut på noen år; ikke snakk om at hun kommer til å få råd til å betale husleie når 3-4 tusen går til bil hver måned.

 

Hilsen 19-åring som enda ikke har tenkt på å kjøpe seg bil, og klarte å ta lappen selv om begge familiens biler hadde automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at hun kan kjøpe egen bil, særlig siden dere bare har automat, men ikke til 150 000. Det er tåpelig. Ja, det er viktig at bilen er sikker, men dere finner nok en fin og sikker bil til 50 000 kr også.

 

Da jeg kjøpte min først bil som 18-åring så betalte jeg 3000. Det var ikke en bil å være stolt av, men det var MIN bil. Ikke foreldrene mine sin, ikke banken sin eller kjæresten sin. Ahhh... det var tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...