Gå til innhold

Ser oss nødt til å ta opp et forbrukslån...men hvilket?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi må reparere taket vårt og har ikke penger i banken som vi kan bruke. Vi har huslån i dnb, men får ikke refinansiert, er det da best å ta opp et forbrukslån hos de?

Eller finnes de andre banker som kan tilby"gunstige" forbrukslån? Noen som ikke setter opp renten med 40 prosent etter noen mnd.

Er det noen vi absolutt bør styre unna?

 

Tanken er å betale tilbake så mye som overhode mulig hver måned for å bli ferdig med det så fort som mulig.

Tenker å låne ca 100 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke alle som tillater at man betaler ned raskere enn utlåner ønsker fordi de taper rentene og det er de skyhøye rentene som gjør at de tjener masse penger.

 

Snakk heller med banken eller spar penger til nytt tak.

 

10:02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket med banken skjønner du, og det eneste de kan tilby er et forbrukslån.

Vi kunne ikke refinansiere boliglånet pga ting som jeg egentlig ikke forstår:) At vi er førstehjemslånere og at lånet er delt i to..ja...jeg forstod ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbrukslån er ikke gunstige. Punktum. Ring banken deres igjen, evt. kontakt andre banker og hør med dem. Å ta opp 100.000 i forbrukslån er rett og slett galskap og snarvei til å bli gjeldsslave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis mener banken deres at dere kan få låne pengene, men at de ikke vil bake det inn i boliglånet deres, men heller gi det som et smålån med litt høyere rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket må fikses i år, ingen vei utenom og vi har ikke mulighet til å spare opp disse pengene på noen få mnd.

 

Vi velger selvsagt ikke en bank som ikke lar oss betale ned raskere. De er mange av de som lar deg velge om du vil betale mer om du har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forbrukslån vi ble tilbudt altså, med høy rente. Men kanskje jeg kan snakke med en annen bank ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg skrev "gunstigere" jeg vet jo at det er svin dyrt, men det er ennå mer galskap å la huset forfalle ved å ikke bytte taket. Det må jo fikses på en eller annen måte og vi har ikke familie vi kan låne av heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Får litt angst når jeg leser ordet "forbrukslån".

 

Det er jævla vanskelig å komme seg ut av det.... Det renter seg så mye, at man aldri rekker å få det betalt ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og få ny takst på huset, hvis verdien har steget så er det nok mulighet for at banken vil ta og refinanisiere. Hvis ikke deres bank vil det så hør med andre banker og vuder bankbytte....

 

Evt om dere får mye skatte og feriepenger at dere kan utsette taket til da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om dere ikke får refinnansiert boliglånet kan det være at dere kan få et relativt gunstig lån med annenprioritets sikkerhet i huset. Det er selvfølgelig avhengi av at dere har økonomi til å betale renter og avdrag og at huset er mer verdt enn det dere har i lån. Forbrukslån kommer i mange varianter. Noen av bankenes forbrukslån er helt OK i slike tilfeller som deres. Renten er nok høyere enn på huslånet, men det pleier å være langt unna de skremmende eksemplene fra kredittkortlån.

Hva var tilbudet dere fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du/dere skjønner helt hva de i banken sier, så er det kanskje lurt å ta med seg noen dit som kan hjelpe dere med å forstå det?

 

Hvordan vet dere forresten at dere klarer å betale ned lånet i løpet av et år? Hvis dere klarer å spare så mye penger hver mnd, så er det jo bare å spare alt av penger dere klarer fra nå og frem til feks august, inkl feriepenger og skattepenger. Kanskje banken da vil gi dere resten i lån uten den høye renta? Uansett vil det da være mye mindre å låne ettersom dere regner med å betale 100 000kr + renter i løpet av et år. Og hvis dere virkelig klarer å spare/betale så mye penger hver mnd, så har dere kanskje noen som kan være kausjonister for et lån, da vil nok renta bli mye lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg får angst selv av å tenke på det, men jeg får ennå mer angst av å tenke på det ødelagte taket.

Vi ommer uansett til å betale ca 50 000 når sommeren kommer da (feriepenger og skattepenger). Så da er det 50 000 igjen. Vi burde klarer det på ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestillt "time" i banken nå:) Så da får det forklare meg det litt bedre denne gangen. Det var pga den gode renten vi har på lånet nå, at den ville bli høyere om vi refinansierte lånet.

 

Vi betaler ned 50 000 til sommeren med feriepenger og skatte penger. Så kan vi betale ned 5000 i mnd til lånet er avsluttet. kanskje ikke nøyaktig ett år.

 

De takreperatørene vi har sbanakket med må begynne nå i løpet av april. De har hele sommeren booket allerede.

 

Vi har ingen kausjonister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...