Gå til innhold

får far oppholdstillatelse i Norge automatisk hvis han blir registrert som far?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

barnet mitt har utenlandsk far med midlertidig opphold. hvis han skrives som far, kan han da gå bak min rygg og søke fast opphold?

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Automatisk oppholdstillatelse nei... Han kan søke om familiegjenforening med barnet og evt få opphold på det grunnlaget. Sjekk udi.no for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, for far i dette tilfelle gir f*** i ungen, og jeg mener det ikke er rett at han skal få gjennom opphold pga et barn han driter i.

 

har ingen kontakt med han i det hele tatt

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må ikke den som man søker gjenforening med ha inntekt på over 200000 og egen bolig for å søke familiegjenforening? Det har jo ikke et barn. Så er det i det hele tatt mulig å søke familiegjenforening med en mindreårig? Han skal jo heller ikke bo med barnet i Norge, evt. ha samvær maks.. tror ikke han kan søke om familiegjenforening heller faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakset fra UDI

 

I denne listen kan du se i hvilke ulike situasjoner du som har barn i Norge kan få familieinnvandringstillatelse

 

* Barnet ditt er overføringsflyktning eller har flyktningstatus i Norge.

Også søsken under 18 år kan søke om familieinnvandring med barnet.

* Barnet ditt har norsk statsborgerskap. Du må bo fast sammen med barnet og ha foreldreansvar for det. Hvis du er gift eller samboer med barnets andre forelder, skal du søke om familieinnvandring med ektefellen eller samboeren din, og ikke med barnet ditt.

* Barnet ditt har norsk statsborgerskap, og har bodd i et annet land der du har hatt samvær.

Hvis barnet flytter til Norge for å bo sammen med den andre forelderen, kan du få oppholdstillatelse for å fortsette samværet med barnet ditt her.

* Du benytter samværsretten med barnet ditt som bor i Norge sammen med sin andre forelder.

Du må ha bodd i Norge med oppholdstillatelse det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange sier han vil få det automatisk hvis han blir oppgitt som far. mens andre sier han ikke vil få opphold, siden han ikke vil en gang gidde å se ungen

 

tenkte å høre hva andre har hørt ang. dette

 

HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke så lenge det søkes om familiegjenforening med barn.

 

Men for at han skal få igjennom en søknad om familiegjenforening med barnet sitt må moren skrive under på at hun tillater dette og han må vise til en besøksavtale over tid, og han må også følge denne for å få forlenget oppholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tnx :)

 

skal nok gjøre mitt for å ikke gi han "fordeler" som han ikke har rett på

 

har pint meg så langt så gir ikke opp eller er redd for noe :) (men usikker kan man være noen ganger)

 

HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eksen min driver på med dette akkurat nå. Men i motsetning til dere, så håper jeg at eksen får familiegjenforening med sønnen vår, siden sønnen vår elsker pappaen sin, og trenger han i livet sitt.

 

Han kan søke om familigjenforening med barnet deres på grunnlag av samvær. Det som kreves da er at han legger ved samværsavtalen (som må være på minst normalt samvær (annenhver helg + en dag i uken, annenhver jul/påske og to uker om sommeren). I tillegg må han legge ved et skriv fra deg om at han følger samværsavtalen.

Så hvis han ikke har noe samvær, så får han heller ikke oppholdstillatelse på bakgrunn av samvær! Det sier seg jo litt selv...

Ellers hvis du trenger mer informasjon, så er du hjertelig velkommen til å melde deg inn i forumet www.freeforum101.com/kulturkollisjon

Der er det mange damer (og noen få menn) med masse kunnskap rundt slike temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ er å ikke føre han opp som far, så har du intet å frykte? Ja, jeg vet at det ikke er riktig, men det kan jo være årsaker til at man må omgå sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge han vet at han er faren, så er vel ikke dette noe reelt alternativ, for han kan jo bare be om DNA-test.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve dette, men problemet er at jordmor og lege vet om at jeg vet hvem faren er. så kan få mildt sakt et helvette med nav, og de kan i teorien klare og spore han opp

 

er mest sånn hent info slikt at jeg kan være klar, for han kan gå å kreve og nav kan kreve.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja, skjønner. Dropp å skrive han opp, så tar du det som det kommer.. Utrolig hva man kan snakke seg ut av. Tenker dette mest for din egen del, det skal vel godt gjøres at han får gjennom noen oppholdstillatelse i denne situasjonen. Han vet sikkert ikke engang at det er mulig å søke kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper det for sønnen min sin skyld.

Jeg og eksen har hatt et veldig dårlig forhold siden det ble slutt (veldig opp og ned, fra politianmeldelse for trusler og trakassering til å være ganske gode venner), og for min egen del kunne han gjerne dratt tilbake.

Men når jeg ser sønnen min sammen med han... Når jeg ser hvordan sønnen min holder rundt og kysser pappaen sin og hvordan de tuller og leker sammen.... Når jeg ser han nesten ikke lar pappaen gå hjem igjen etter å ha levert han etter samvær... Når slike episoder som i går kveld da sønnen min ble lei seg etter faren hadde levert han etter samvær og ville ringe han..for han hadde glemt å fortelle faren hvor søt og snill faren er (som han pleier å gjøre hver dag før han lar han gå hjem) skjer.. Da er jeg ikke i tvil om at jeg må bare prøve å svelge tusen kameler for sønnen min sin skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han vet hvordan han skal søke. men har en familie som kommer til å hjelpe meg.

 

har bare veldig mye tid til rådighet pga at jeg er mye dårlig for tiden (har en tung graviditet, ble akutthjelp for 4 gang i løpet av 1,5 måneder). så driver og leter info og hører med folk hva som kan gjøres.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han hørtes jo ut som en snill far ja :) da håper jeg at du får gjennom at han får bli for sønnen din sin del :)

 

 

denne karn er stikk motsatt for tiden, så liker ikke tanken på å skal la han få holde mitt kommende barn eller være nær meg som gravid.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper han får positivt svar på søknaden...

 

Men... er du sikker på at du vil at han aldri skal kunne være en del av barnet deres sitt liv? Hvis han først må reise tilbake, så er han nok ute av barnet deres sitt liv for alltid...

 

Vi hadde som sagt en helt forferdelig periode etter vi gikk fra hverandre. Det var en stund jeg bare ønsket at han skulle reise tilbake til hjemlandet så fort som mulig, og bare bli der, og at sønnen min ikke trengte han i livet sitt.. Det var så masse trusler og trakassering at jeg til slutt anmeldte han for å prøve å få slutt på det... I tillegg fikk han sønnen vår til å spørre ut meg på hans vegne, noe jeg mislikte sterkt...

 

Men.. Dette varte et halvt års tid. Etter det endret han seg en god del. Vi har våre fighter iblant, men heldigvis er det kun meg og han... Han er en god far, og sønnen vår som i begynnelsen ikke ville til han jubler nå når han skal til han.

 

Så du får tenke over om du er 100 % sikker på at du ikke vil at barnet deres skal få en sjanse til å kjenne faren sin. Dette er jo ulempen med å få barn med en utlending. Hvis du kutter han ut og han må reise tilbake, er det for alltid. Han får ikke opphold på grunnlag av samvær senere om han må reise...

 

Men mest sannsynlig i denne saken hvis han virkelig er så dum at du ikke ønsker han som far for barnet ditt, så ødelegger han jo for seg selv ved at han ikke har noe kontakt med barnet. Så da er det jo bare å la han ødelegge for seg selv, og så hindrer han en familiegjenforening helt på egen hånd...

 

Lykke til til deg også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja en demo med en lang kniv om hvordan og skjere ut en unge er ikke akkurat betryggende. han har gjort sitt for å ødelegge sine muligheter som far.

 

er ganske komplisert sak, men har sterke anbefalinger om å ikke la han komme nær barnet når det er født. deriblant lege og jordmor.

 

har 3 måneder igjen, så gleder meg til å få ungen, men ikke å få en som kun ser opphold i ungen som skal lage papirmølle for ingenting.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...