Gå til innhold

Flere enn meg som velger å IKKE døpe barna? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg litt alene, alle på barseltreff etc snakker jo bare om forberedelser til dåp for tida:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overraskende mange velger å ikke gjøre det syns jeg (heldigvis). Jeg syns navnefest var en så fantastisk seremoni. Innskrevet i statskirka blir dem åkke som.

Skrevet

Jeg har ikke døpt ungen. Men vurderer barnevelsignelse ettersom det er tradisjonen i min familie.

Skrevet

Vi valgte navnefest. :)

Skrevet

Vi valgte ingenting, og synes egentlig det er helt greit. Er bare blitt sånn og har det ra farssida mi. Selv ble jeg konfirmert borgerlig, det var koselig:)

Skrevet

Er ikke døpt selv, jeg er ikke kristen og da er det, for meg, unaturlig å døpe mitt barn. Det er noe hun må velge selv.

Skrevet

Samme her, Holly Golightly :)

Skrevet

Vi valgt å ikke døpe eller ha navenfest. Det er ikke naturlig å døpe et barn kun fordi det er en tradisjon. Vi er ikke kristne og kommer derfor ikke til å oppdra vår sønn i den kristne tro, ergo han skal ikke døpes

Skrevet

Vi er ikke kristne og står ikke i statkirka (vi har ihvertfall forsøkt å melde oss ut...:-P) så det ville bli helt feil å døpe ungene. Stå der å love at vi skal oppdra barna i en tro vi ikke deler? Ikke tale om.

Skrevet

Hadde verken dåp eller navnefest. Er ikke religiøs, er ikke døpt og har ingen kristen tro. Meningsløst å skal melde barnet inn i noe jeg selv ikke tror på. Det får hun heller bestemme selv når hun er gammel nok.

Skrevet

Verken dåp eller navnefest her, bare en uformell "navnedagsmiddag" med den nærmeste familien. Er ikke kristen, så dåp blir ikke helt riktig da.

Skrevet

Vi hadde ingen offisiell seremoni,men vi hadde en feiring med våre nærmeste venner og familie.. Men gutten har jo offisielt et navn og han har gudforeldre selv om dette egentlig ikke hører hjemme hos min familie.. Familien til barnefaren ønsket jo dåp,men de respekterte mitt valg og det ble en fin feiring!! :)

Skrevet

ingen dåp/navnefest her:) de fleste på barselgruppa mi har faktisk navnefest:)

Skrevet

Ingen dåp eller navnfest her heller.

Skrevet

Vi døper ikke barna våre, de skal få velge trosretning helt selv.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Vår sønn er barnevelsignet.

Skrevet

Vi er kristne begge to og kommer fra kristne familier men har ikke døpt vårt barn.

Grunnen er at vi ikke er enig i barnedåpen. Men vi har hatt en barnevelsignelse på barnet med et selskap.

Syns det er fint å feire et nyfødt liv, men å stå der å "godta" noe man selv ikke er enig i, gjør jeg ikke. Det føler jeg rett og slett er hykleri.

Om man ønsker å døpe seg syns jeg det skal gjøres fordi man tar et valg om at man faktisk ønsker å være kristen, og deretter symbolisere dette. (man "begraver" sitt gamle liv, og starter et nytt et som kristen)

Men å skvette vann på en liten baby og si at nå er barnet kommet i guds rike er for meg helt feil. Det står ingen steder i bibelen om å døpe barn. Det er en tradisjon som kommer fra katolismen. Men å velsigne dem derimot syns jeg er en fin ting å gjøre. Det er i det minste nevnt i bibelen ;-)

Skrevet

De færreste i min omgangskrets har døpt sine barn, jeg vet ikke hvor vanlig det er prosentvis, men tror det blir mindre og mindre vanlig. I min familie er det vanlig å døpe, men jeg tror ikke jeg kommer til å døpe mitt barn.

Skrevet

vi gjorde ingenting.

Syntes at mine barn skal få valget. det fikk både jeg og samboer og er glad for det!!

Skrevet

Jeg valgte å ikke ha noen ting! Men hadde en stor bursdagsfeiring på 1-årsdagen med nærmeste familie. Hadde fin middag og dessert. Og pjokken fikk typiske dåpsgaver, som han kan få glede av når han blir større :) Sølvtøy og diverse :)

Fornøyd med denne løsningen :) Og pjokken får velge selv hva han vil gjøre når han skal konfirmeres!

Skrevet

ingen dåp og ingen fest.

det kunne ikke falt meg inn å døpe småen.

vi er de gudløse rett og slett :)

Skrevet

Vi er medlem av human-etisk forbund og valgte navnefest:) Rett og slett for å markere navnene vi hadde valgt til barna våre, det hører ingen forpliktelser ifht våre barn med i dette valget og det er viktig for oss. De skal få velge sin tro selv.

Skrevet

Jeg valgte humanetisk navnefest til tulla mi. En flott sermoni på byens rådhus. er ikke døpt selv og er heller ikke kristen så da ville det blitt helt feil å døpe synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...