Gå til innhold

Er så usikker hva jeg skal gjøre.. Er alenemor, får os og skal snart føde. Skal ha barnefar her noen uker. Hva gjør jeg i forhold til NAV?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal jeg gi beskjed til dem om at han blir her de første 3 ukene? Dette er barn nr 2 vi får sammen. Han skal være her for å hjelpe meg med 3-åringen og "passe på oss". Jeg hadde fødselsdepresjon med nr 1 og er nødt til å ha noen her sammen med meg etterpå.

 

Vi har et veldig bra forhold, så han er villig til å hjelpe meg etter fødsel. Skal jeg varsle NAV eller er det like greit å la være? Hva skal jeg i så fall skrive/si?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er pliktig til å si i fra, det skrev du under på at du skulle gjøre når du søkte på os

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke krav på OS dersom man "lever sammen" står det i regelverket, men det å få besøk av barnefar i tre uker er jo ikke det samme som å ha felles økonomi og se for seg en fremtid sammen. Hvis dere skulle dele seng og hadde hatt et romantisk forhold så hadde det blitt feil (da burde du jo ikke ha OS i det hele tatt..), men forstår det sånn at dere ikke har det og at han kun skal bo hos deg av praktiske grunner i tre uker. Da bør det jo ikke ha noe å si for OS.

 

Men om du bør melde fra til NAV.. Hvis du er usikker så kan du jo prøve p være ærlig med dem og forklare saken slik du gjør her, men faren er at du treffer på feil person på NAV som setter i gang en stor prosess og du må søke på nytt osv Ville ikke skrevet noe brev i første omgang iallfall, da er de jo pliktige til å åpne en sak og vurdere. Ville heller ringt først og lagt det frem som en generell problemstilling men uten og nevne navn, og så vurdert videre om det var noe å melde fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig fra starten. Gi beskjed om hva du har tenkt og få skriftlig bekreftigelse på at det er OK.

Du kan gjerne ringe og nakke med dem, men da bør du etterpå skrive ned hva dere ble enige om i en mail og be om bekreftigelse på at du har oppfattet dem korekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff.. Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Får klump i magen av hele greia.. Har gått greit til nå med tanke på depresjon. Har gått til psykisk helseteam, men kjenner det ikke er så mye som skal til for at jeg tipper over kanten.. Er så redd de skal si at det ikke går greit... Er avhengig av å ha han her, eller ha noen her. Og det er bare han som har mulighet.

 

Vi er ikke kjærester, og kommer ikke til å bli det. Jeg ville heller aldri ha snyltet til meg os.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i min OS søknad at jeg og barnefar har et forhold utenom samværavtalen. Jeg spesifiserte det med at vi omgås utenom samvær da sønnen vår er liten og at vi syns han skal få se både mamma og pappa siden vi ikke krangler og det går veldig bra. Jeg fikk innvilget OS og har også sagt dette til min saksbehandler hos NAV - at slik velger vi å praktisere samværet fordi han trenger å se faren utenom den skriftlige avtalen uten å flyttes for mye fra hjemmet sitt. Det var helt greit. Far har også overnattet her et par ganger da jeg og barna var skikkelig syke med omgangssyken. Jeg var så dårlig selv at jeg ikke klarte å ta meg av alt sammen. Det meldte jeg ikke fra om, men har absolutt ikke dårlig samvittighet for det.

Men jeg syns det er lurt av deg å si fra. Tre uker i strekk er lenge og om du har noen nesevise nabodamer er det fryktelig dumt å risikere din egen økonomi pga det.

Syns det er kjempe fint at dere samarbeider så bra. Ingenting er bedre for barna og dere selv enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk : "forhold" er ikke et romantisk forhold. Men vi er venner og vi er foreldre og det må vi faktisk få lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde nok si ifra ja. Mitt første barn sov ikke om natta, og jeg fikk dermed ikke søvn. Hun sov ikke på dagen heller, så jeg snakket med nav om det var mulig han var hjemme hos oss av og til slik at jeg fikk sovet litt. Det var helt greit at han sov over når det var slik, det hadde vært ett problem om vi ikke hadde snakket med de på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...