Gå til innhold

Hvordan er din 4-åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en 4-åring som er utrolig "trassete" for tiden. Det gjelder egentlig kun ved leggetid, ellers er han en solstråle foruten om at han blir litt fort sur;)

Hver kveld legger han seg ned som vanlig og alt er i skjønneste orden, men når jeg går ned kommer han etter. Ler når jeg snakker til han, og spiller på følelser som f.eks, " jeg skal flytte, du er en dustemamma, osv" Han lærer enormt mye stygge ord i bhg, men banner aldri.

Snakker jeg "hardt" til han begynner han stortute, men ser jo at det bare er tullskriking. Har prøvd bære han inn 20 ganger, har holdt han på fanget, har snakket med han rolig men ingenting hjelper. Hjelper heller ikke om jeg legger litt tidligere eller senere.

 

Han har hatt slike kvelder nå de siste kveldene og jeg er utslitt. Andre som opplever disse prøvelsene? Syns han spiller veldig på følelser. Får han ikke viljen sin er jeg f.eks ikke bedt i bursdagen hans hehe;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He he , sånn er gutten min om dagen også .

 

Spiller mye på følelser som at han ikke liker meg lenger , liker ikke maten jeg lager ol

 

Om han ikke får viljen sin får jeg heller ikke lov å komme i bursdagen hans (det er den største trusselen om dagen hehe).

 

Han har begynt å svare når vi prater til han (svare i en frekk tone )

 

Kan begynne å grine å ingenting og kan stå å hyle oss opp i ansiktet .

 

Hos oss er det mest om morningen og på ettermiddagen etter bhg .

Vil ikke i bhg , bruker hundre år når vi går til bhg , vil ikke spise middag .

 

Veldig slitsomt , hjelper ikke at jeg er 26 uker gravid og har tålmodighet deretter .hehe.

 

 

 

Legging går som en drøm ,men det har det alltid gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tvangstanker og alt må skje på hans premisser, på samme måte hver gang. Har vi gjort noe på en måte før må vi gjøre det på nøyaktig samme måte neste gang.

F.eks: en dag ville han ikke vaske hendene etter toalettbesøk, og da holdt jeg hendene over øynene mine mens han vasket dem, så kunne han rope "Nå kan du se!!", så ble jeg kjempeoverrasket når han hadde vasket dem likevel. Nå må det gjøres på den måten hver gang han vasker hendene, og når han skal kle på seg, kle av seg osv osv. Føyer jeg ikke er det full krise. Dårlig kombinasjon med tidsklemma...

 

I tillegg har han dårlig språk, og insisterer på å fortelle laaange historier når vi er på vei ut dørene el, og blir rasgal når jeg ikke skjønner hva han mener. Skal utrolig lite til før han kaster seg i bakken i ren frustrasjon og til dels raseri, så det hender jeg går på nåler her hjemme.

 

MEN, han er verdens søteste, snill og hjelpsom, og kosegutt uten like. Beste gutten min=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk- "godt" å høre en er flere i samme båt;)

 

Her også har det sjelden vært problemer med legging, men han har prøvd seg slik noen kvelder før, men raskt gitt opp. Mens nå har det vært "mange" på rad.

Har spurt i bhg om de har merket noe, men har aldri fått en eneste negativ tilbakemelding på han. Han er snill med alle, og er rene mekleren når noen krangler;) Før og etter bhg er han snill som dagen er lang, koser og klemmer og er sååå glad i meg. Før jeg plutselig er dust og han ikke er glad i meg lenger ved leggetid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får legging som en lek.

Men sånn ellers om dagen får jeg ikke komme i bursdagselskapet hennes minst en gang om dagen. Eller så skal ho flytte til tante.

Og snakker jeg til henne for at ho gjør noe galt så går ho å legger seg og later som ho gråter hvis ho hører jeg kommer. (ho skjønner ikke at jeg hørere at ho ligger å synger eller prater/leker når jeg er på stua.)

Men så fort jeg kommer å prater med ho er ho blid som en sol og sier ho elsker meg og jeg er besteste mamman i hele verden.

Det sier ho forsovidt også hver gang ho får vilja si hehe.

 

Om jeg er opptatt med lillesøster eller annet når ho vil ha oppmerksomheten min får jeg høre at ho har vondt i magen eller foten.

Ho er flink til å bruke det ho kan.

 

Og når pappan er på besøk (noe som skjer bare noen få ganger i året) så sier ho at han slo henne om han ikke gjør som ho vil, akkurat som ho gjør med lillesøster.

 

Og jeg vet han aldri har slått henne jeg sitter stort sett i samme rom men det er hva hun finner som beste måten å straffe han på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...