Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.. jeg vil gjerne lage en liten diskusjon om når ungen/ungene din(e) bør få søsken. Hvis en ser bort ifra øknomi og hvordan ting er mellom deg og barnefaren. Fleste er vel nok enig at man bør ha råd til å sette en unge til verden, og at forholde bør være trygt og godt.

Men om en ser bort ifra det, hvor mange mnd/år syns du det bør være mellom søskna?

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er topp med mellom 2 og 3 år for barna sin del. Da får den minste litt tid for seg selv, og er litt mer selvstendig når nr 2 kommer. Man skal jo faktisk kunne følge opp nr 1 på en god måte mens man er gravid og. Sikkert ikke lett å løpe etter en som nettopp har lært seg å gå hvis man samtidig sliter med f eks bekkenplager. Likevel er de så tett at de kan få mye glede av hverandre, og også leke sammen som venner (hvis man er heldig). En annen ting er at kroppen bør få ca 1,5 til 2 år for å hente seg helt inn etter forrige graviditet før man begynner på en ny. Graviditetene tærer på kroppen, på jernlagre og lignende.

Skrevet

Jeg synes 2- 2,5 år er den ideelle aldersforskjellen mellom søsken, og siden det klaffet på første forsøk ble det akkurat 2 år mellom mine to=)

Jeg ville ikke ha dem tettere, fordi jeg ønsket at storesøster skulle bli litt større først (ha et godt språk, være litt mer selvstendig osv), og fordi jeg ønsket at hun skulle være litt mer stabil på natten først også (nattevåk med 2 små fristet IKKE for å si det sånn;). Samtidig ville jeg ikke at alderforskjellen mellom dem skulle bli FOR stor heller, slik at de skal få mest mulig glede av hverandre i oppveksten med tanke på lek osv, og da synes jeg ca 2 år er perfekt, mens 3-4 år blir litt mye. Men dette er bare mine tanker om temaet, andre vil sikkert tenke helt annerledes;)

Skrevet

Heisann Vimse, enig med deg der.. Guttungen min fylte 1år nå i slutten av mars. Og jeg begynner å bli verpesjuk igjen... Men vil gjerne vente til gjerne høsten med å prøve på nr 2. da blir det sånn ca.2år mellom dem...

Skrevet

Kan forresten legge til at det har gått aldeles strålende til nå, med tanke på søskensjalusi (minsta er 6 mnd gammel)- NULL sjalusi og masse koooz og klemz, selv om jeg er forberedt på at det sikkert vil kommer perioder med sterkere sjalusi etterhvert som minsta blir stadig større og krever mer sin rett hun også;)

Skrevet

Jeg tror det er topp med mellom 2 og 3 år for barna sin del. Da får den minste litt tid for seg selv, og er litt mer selvstendig når nr 2 kommer. Man skal jo faktisk kunne følge opp nr 1 på en god måte mens man er gravid og. Sikkert ikke lett å løpe etter en som nettopp har lært seg å gå hvis man samtidig sliter med f eks bekkenplager. Likevel er de så tett at de kan få mye glede av hverandre, og også leke sammen som venner (hvis man er heldig). En annen ting er at kroppen bør få ca 1,5 til 2 år for å hente seg helt inn etter forrige graviditet før man begynner på en ny. Graviditetene tærer på kroppen, på jernlagre og lignende.

Skrevet

Jeg synest det er topp med 2 år mellom barna. Jeg har ei jente på 6mnd, ei på 2,5år og en på 4,5år. Altså 2 år mellom hver, og 4 år mellom den eldste og den yngste :) Synest dette fungerer veldig bra. Selvsagt er det travelt, men jeg ser at barna har utrolig stor glede av hverandre! Jeg synest ikke det bør være mer enn 3 år mellom barna iallefall. :)

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Jeg har 3 år og 5 år mellom mine tre. Synes det er ganske greit å være ferdig med babytiden med den ene før man tar fatt med babytiden på nytt. Jeg er en av de raringene som koooooooser meg med baby! Og hadde alle babyer vært som yngstemann, så kunne jeg hatt huset fult :-)

Så jeg vil si at minimum 3 år er passe aldersforskjell :-)

Skrevet

Jeg synes også ca. 2 år imellom dem er ok. Tuppa mi er 9 mnd, så vi kommer til å starte med nr. 2 i sommer, hadde vært moro med et vårbarn :)

Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Jeg syns 2,5 - 3 år. Jeg har vært verpesyk fra jeg kom hjem fra sykehuset, men jeg ønsker ikke å ha barn som er for tette i alder, så jeg klarer fint å holde meg! :-) Jeg ønsker å nyte babytiden til en om gangen og jeg ønsker at barna skal være selvstendige, at de skal ha sine egne venner og slikt, men samtidig er det greit at det ikke blir for mange år også. Jeg fikk litt bekkenplager etter fødselen og jeg fikk merke hvordan en graviditet tærer på kroppen, så jeg vil forsøke å lytte til rådene om å la det gå ca 2 år mellom hver graviditet. Vi har bestemt oss for å prøve på nr 2 rett før 2-årsdagen til sønnen vår.

En grunn til at jeg ikke ønsker at det skal være mer enn 3 år, er at vi har hatt et ønske om å få 3 barn. Det eneste som får meg til å revurdere dette, er tanken på mange år med lite søvn.. Sønnen vår sover godt altså, men jeg må inn å dytte inn smokken minst 1 gang per natt og jeg sliter litt med å vende meg til det, selv etter snart 10 mnd! :-)

Skrevet

jeg har alltid villet ha to tette.. har ei jente på 2år og 4 mnd år og en gutt på 5 mnd.. og er ganske perfekt :)

Skrevet

Jeg tenker en 5-6 år er perfekt. Vil gjerne være ferdig med bleie og sutte slutt før jeg skal starte med amming og nattevåk igjen! :)

Skrevet

Her tar vi det som det kommer ;)

www.maddemoor.blogg.no

Skrevet

Jeg har 1,5 år mellom mine gutter og syns det er helt perfekt! For guttene sin del kunne det ikke vært bedre tror jeg, de er de beste venner man kan tenke seg! Det var ikke noe problem å ta vare på eldstemann selv om vi fikk ny baby, og han var for liten til å bli sjalu, så vi slapp den problemstillingen også. :)

Mellom mellomstemann og yngste er det 3,5 år, og jeg syns rett og slett vi har fått en attpåklatt. Syns det er for stor aldersforskjell!

Så jeg syns nr 2 bør komme innen to år etter førstemann. :)

Skrevet

For barnas del er tette søsken (1-2 år mellom) sikkert best, ihvertfall akkurat i barneårene - for min egen del kan jeg si at jeg aldri i verden hadde orket å ha to bleie/våkenatt/puppebarn på en gang ;) Her er det litt over 4 år mellom de to jeg har, og det virker som at de kommer til å få glede av hverandre selv om de ikke akkurat vil bli lekekamerater. Utbyttet av å ha et søsken vil nok komme nærmere voksen alder når aldersforskjellen er litt større enn hos tette søsken.

Skrevet

Ser for meg at ca 2 år er perfekt! Senest 2.5 år, vesla mi blir 1 år i oktober, så vi prøver nok på ny bebis ved de tider. Det er en grei tid med tanke på barnehage også, hvis det klaffer raskt vel å merke ;)

Skrevet

Her er det 5,5 år mellom barna, og for oss er det helt perfekt! Søsken får stor glede av hverandre selv om aldersforskjellen er stor:)

Jeg synes alt under 4 år er tett jeg;)

Skrevet

Jeg ønsker meg 3 år imellom. Dette fordi jeg føler en 3 åring har fått tid alene, har språket på plass, ikke lenger er avhengig av vogn, sover bedre om natta, slutter med bleie osv. Sleit endel med bekkenløsning, så ønsker ikke å gå gravid igjen før jeg har en 2 åring i hus :)

Samtidig er de tette nok til å ha stor glede av hverandre. Søskensjalusien skal visst være mindre når de har så avklarte roller (eldste blir veldig storebror). Vi skal dessuten "bare" ha to barn, så ønsker å nyte babytiden til fulle med begge to :)

Skrevet

Vi har tre tette. Eldste var 18 mnd når han ble storebror. Sistemann kom når eldste var 3 år og 3mnd og mellomste var nesten 21 mnd. Mye jobb men det går seg til. Utrolig deilig når man ser samholdet barna imellom og at de leker godt ilag.

Synes i utgangspunktet ikke mer enn et par år mellom barna.

• 1 år senere...
Skrevet

Huff...

Vår første gutt er nå 3.5 mnd gammel og kom til verden 11 januar. Jeg er nå gravid på nytt, (kom som et sjokk) og etter litt om og men bestemte vi oss for å beholde. Når jeg får min neste er nr 1 bare 10-11 mnd gammel.... Og etter alt dere har skrevet kjennet jeg at jeg blir litt bekymret for den tette aldersforskjellen. å ta vare på to babyer alene mens mannen er på jobb, hvordan det går utover forholdet, nattevåk, økonomi osv.. Noen tanker på dette?

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Huff...

Vår første gutt er nå 3.5 mnd gammel og kom til verden 11 januar. Jeg er nå gravid på nytt, (kom som et sjokk) og etter litt om og men bestemte vi oss for å beholde. Når jeg får min neste er nr 1 bare 10-11 mnd gammel.... Og etter alt dere har skrevet kjennet jeg at jeg blir litt bekymret for den tette aldersforskjellen. å ta vare på to babyer alene mens mannen er på jobb, hvordan det går utover forholdet, nattevåk, økonomi osv.. Noen tanker på dette?

Hei :) Er ca 12,5 mnd mellom ungene her i gården, ikke slik planen var (planen var 2-3 år mellom) men når man først var gravid, ble vi enige i at dette skulle vi da få til :)

Nå er elste 14 mnd i morgen, yngste er 1,5 mnd.

Kan jo ikke si hvordan det blir videre, men til nå har det vært godt, hektisk som pokker, men godt ;)

Slik dagene her er: Yngste våkner mellom 6-8 på morgenen for frokost, den får hun på sengekanten, om hun da sovner igjen, så legger jeg henne igjen, om ikke, så blir hun tatt med ned for å ha på seg klærne (bytter bleie før måltidet) og legges i vugga i stua. Storebror våkner mellom 7-9 på morgenen, han blir da stelt, før han har litt lek mens jeg lager frokost til han, står han opp før søster våkner, så blir hun stelt og får frokosten mens han spiser. Han får frokosten ved stuebordet, da han når maten, og kan gå rundt bordet eller sitte i sofan og spise, inntil lillesøster kommer inn i en rutine, så ble dette beste løsningen, regner med at det ikke er så lenge til hun får fast tid hun står opp osv, er på vei inn i dette nå.

Gutten sover en dupp på dag nå, den er ca fra 13-14 tiden til klokka er 14-15:30. Jentungen sover på samme tidspungt, noe som gir meg en time ca til å få unna enkel husarbeid og middagslagingen :)

Fører "førstemann til mølla" her, er guttungen sulten først, får han mat først også og omvent, bror er veldig flink til å forstå at lillesøster er så liten og trenger maten sin og kos, så han sier ikke noe på det, han liker derimot å få kose henne mens hun spiser, gi henne nuss i panna eller få hjelpe å holde flaska eller holde gulpekluten ;)

Leggingen foregår ved at hun stelles først, og legges i vugga si, så blir guttungen stellt og legger seg i senga si. Grunnen til at hun legges i vugga, er at gutten sitt stell tar 30-45 minutter og han blir stelt kl 19, kl 20 vil hun ha nest siste flaska si for dagen. (hun tåler ikke morsmelk, og går da på mme, hun sover på natta med andre ord, første tiden våknet hun en tur på natt for flaske, men det er overstått nå)

Tror nok det beste er 2-3 år mellom ungene, men når man først kommer i situasjonen med mnd mellom, så gjør man det beste ut av det, og det er bra det også :)

Skrevet

Jeg har nå to jenter på 7mnd, og synes det holder for en stund. Har lyst på ett barn til. Da tenker jeg ca. 4 år mellom dem. Jeg har selv en bror som er 4 år yngre enn meg og vi har hatt mye glede av hverandre i oppveksten. Lek hjemme og ferier:). Har også en søster som er 11år yngre enn meg. Hun har gjerne ikke vært like mye involvert i lek ned oss. Men vi er veldig tette, og har alltid hatt ett godt forhold. Finner på mye sammen med henne. Både før og nå. Vil ikke ha så stort mellomrom selv, men alt går;). Søsken får glede av hverandre uansett:).

Skrevet

Vi har 2 år og 1 md mellom de vi har nå. Det er en fin aldersforskjell. Men jeg vil ikke ha mer enn to år til neste. Vi bor litt øde, og ønsker derfor barna tettest mulig slik at de får mye selskap i hverandre. Samt at de er på ca samme nivå samtidig, noe som kan være praktisk når man skal finne på familie ting og når de blir eldre og må kjøres rundt på ting :)

Minste er ett halvt år nå. Hadde formen min vært fin hadde vi kanskje bare kjørt på ;) men jeg sliter med bekkenet. Så hvis vi ikke får Bhg til minste, kan det bli veldig hardt å vært hjemme høygravid med ei på 1-11/2, og ikke minst med nyfødt og 11/2. Så vi venter litt... Men jeg er redd for å vente for lenge også.. For hva om det ikke går med en gang, eller man mister...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...