Christine*harblittmamma*Casper Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 jeg trodde (etter hva jeg har lest) at jeg skulle på nr.1 hos lege ang blodprøver og sånn, og neste var da en UL. men jeg var hos legen i dag, pga ryggsmerter, og han sa at jeg egentlig skal dra på kontroll ca 1 gang i mnd.. jeg var på 1kontroll i februar, og har ikke bestilt noe ny, pga UL om 9dager.. han ga meg beskjed om å ringe og bestille time hos jordmor helst denne uke eller neste. jeg ringte, men fikk ikke time før 27/4.. de hadde ikke ledig før.. burde jeg ringe et annet sted, eller skal jeg bare vente på den timen?? hva hadde dere gjort?? hvor ofte var/er dere på kontroll?? blei litt forvirra jeg takker for alle svar
Babyønske �� Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Jeg har vært hos lege(får ikke jordmor) i uke 10, ul i uke 18/19, lege i uke 20, 24/25, 28, 32, 36. Trodde egentlig ikke det var noe kontroll mellom uke 10 og 24, for det hadde jeg ikke sist, men legen jeg hadde nå mente at jeg burde ha time i uke 20 også(ingen spesiell grunn). Om det er nye retningslinjer eller variasjon fra sted til sted vet jeg ikke. Men har inntrykk av at det er vanlig med time ca hver 4 uke. Du får ringe jordmor å høre. Hvis du ikke er for sent ute, mange jordmødre har dårlig kapasitet, så man bør kontakte henne tidlig i svangerskapet. Jeg har omtrent bare gått til lege i begge svangerskap, kun lege denne gang, og det har gått helt fint for min del.
Christine*harblittmamma*Casper Skrevet 4. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2011 er sånn jeg også har forstått det, så fikk litt sånn "okeeey??" følelse når han sa (også ingen spesiell grunn) at jeg burde ha en time hos jordmor enten denne uke eller neste.. men etter hva du sier, så stresser jeg ikke med å få time et annet sted jeg visste ikke før i går at jeg måtte ordne jordmor selv, så derfor har jeg ikke bestilt time før i dag.. (legen min er ikke noe flink til å informere om sånt) legen min er ikke jeg så utrolig fornøyd med, han sier ikke stort, og er ikke av den typen jeg føler jeg virkelig kan skikkelig prate med.. så der er det mest sykemld ol som jeg går dit for, så jeg kommer til å velge jordmor til kontroller videre.. men nå skal jeg på UL om 9dager, så tenkte jeg skulle høre litt der.. takker masse for svar
Nistin Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Jeg er en gang i mnd hos fastlegen min. Har bare vært hos jordmor en gang og det var på den UL'en vi har krav på.
LillemorHeidi Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Ved nummer 1 var jeg på kontroll i ca uke 10, ultralyd uke 17/18, ny kontroll uke 24. også ble det oftere og oftere jo nermere termin. Da gikk jeg bare til lege. Nå har jeg vært hos jormor en tur og fikk en oversikt over kontrollene og de stemte godt overens med legens kontroll rutiner. Men jeg kjenner noen som går hver måned, fordi fastlegen sier de skal det. Så her tror jeg det er forskjell fra helsestasjon til helsestasjon.
Viiii Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 På vår Helsestasjon i Ålesund, så sier de at en skal til lege ved første kontroll (fastlege o.l), så kommer UL i uke 17-19 og første jordmortime i uke 24, så er det uke 28, uke 32, uke 36, uke 38 og uke 40. Dette er også i tråd med retningslinjene fra Sosial og Helsedirektoratet. Legen skal ta de nødvendige blodprøver, sjekke blodtype, rhesus+/- http://www.babyverden.no/Gravid/Svangerskapskontroller/Generelt/Farre-kontroller--mer-tid/ Du kan også velge om du vil gå bare til lege eller begge deler. I mitt første svangerskap fikk jeg komme til jordmor rundt uke 12, men da hadde jeg vært fulgt opp at gynekolog de første ukene. Han fylte ikke ut Helsekortet. Jeg har denne gangen fått tettere oppfølging av jordmor på grunn av tidligere spontanaborter, samt en problemfylt fødsels sist gang. Er nå i uke 17 + 4 og har hatt min andre kontroll hos jordmor idag. Ultralyd i slutten av neste uke og så har jeg jordmorkontroll igjen om en drøy måned. Men det er tydligvis ulike praksiser rundt omkring i landet 8 kontroller inkl UL er i hvertfall det direktoratet anbefaler. klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå