Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min bror har ei datter som snart fyller seks år. Denne datteren har en søster som ikke er broren min si. Min bror ønsker 50/50 samværr med datteren sin. Gjerne annenhver uke. Men moren nekter. Hun mener da at de to jentene ikke vokser opp som søsken.. Er det noe i hold i det moren sier? Noen som har erfaring? Er det god nok grunn hos en megler til å ikke får til en 50/50 ordning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sier seg selv spør du meg, at det er utrolig dårlig gjort av din bror å ville ha 50-50. Jenta vil vel vokse opp med søsteren sin fremfor å bli sendt frem og tilbake mellom mor og far annenhver uke? 50-50 anbefales uansett ikke for barn under 7 år. Mange er enige om at det heller ikke er gunstig for større barn.

Skrevet

Søsken teller veldig mye og om det går til retten så skal det mye til for at han vinner frem når barnet har søsken hos mor og at mor ikke ønsker 50/50.

Personlig mener jeg at søsken bør vokse opp sammen. Søsken er ofte den nærmeste familie man har og søsken er det man har når foreldrene an gang går bort. Jeg ville aldri vært foruten det å vokse opp sammen med min bror.

Jeg skjønner far og at han selvfølgelig vil ha sin datter så mye som mulig. Jeg skjønner det.

Skrevet

dårlig gjort fordi han vil se datteren sin mer enn det han gjør i dag?? Synes det ropes stadig vekk her inne om fedre som ikke stiller opp for og ikke vil se barna sine. Her er det en far som gjerne vil, men ikke får..

Skrevet

Synes bare det er litt trist for han at det skal hindre han i å få sett datteren sin mer enn det han gjør. Men jeg skjønner at søsken er viktig jeg. Har ingen erfaring med sånt selv. Derfor ville jeg bare spørre her

Skrevet

Ja, skjønner at han vil ha datteren. Jeg som skrev lenger opp. MEN, tenker han på barnets beste ser han helt sikkert at det beste for henne er å vokse opp i sitt eget hjem med mamma og søster, og slippe og bli sendt frem og tilbake. Han hadde sikkert ikk synes det var toppen av lykke å måtte flytte hver søndag han heller?

Skrevet

Tror kanskje i dette tilfellet at 60-40 er hakket bedre. Da får han sett datteren mye og hun kan bo sammen med søsteren sin.

Skrevet

Barnets beste går foran mor og fars ønsker. Og det beste for barnet er ofte å vokse opp sammen med søsken og det å bo fast sammen med søsken.

Skjønner godt at det er kjipt og kan føles urettferdig, men jeg tror kanskje at barnet ville følt det som veldig urettferdig og kjipt at søster har et hjem mens hun selv må "bo i bag".

Jeg har dessverre ingen god råd her.

21:06

Skrevet

har aldri likt tanken på 50/50 samvær. helge samvær og besøk i uken holder vel? synes faktisk at moren har et lite poeng der ang søsteren, i tillegg så må datteren også få en hjemmefølelse.

kjente til ei som var sånn "kasteball" i skolealder. hun ønsket å bo fast hos den ene forelderen og heller ha samvær med den andre. (hun fikk problem med at hun gikk på to skoler avhengig av hvor hun bodde)

Skrevet

Skjønner jo at det må være kjedelig å bo litt her og der. Kanskje 60-40 hadde vært bedre. Vi har liksom ikke noe erfaring på det her så derfor ville jeg spørre. Og så ville jeg bare høre om det var mamman som var "vanskelig" igjen eller ikke.

Skrevet

Har vært borti litt samme problemstilling i min nærfamilie...

Der fikk de beskjed fra både barnepsykolog og helsesøster (+ type spesialist) at det beste for barn er å ha en base der de bor mest, og heller har annenhver helg el.l. hos den andre forelderen. Og ja, søsken veier mye i slike saker. Skulle far få flere barn, vil det jo bli likestilt sånn sett, men det skal særs mye til for en rettssak/dommer velger å dele samvær i 50/50, spesielt hvis det er en pågående konflikt mellom mor og far, hvilket det da er hvis man har havnet i rettsmøte eller rettssak.

En megler kan ikke avgjøre noe fra eller til, meglingsmøte er bare et tilbud til foreldrene der de kan få hjelp til å snakke sammen og kanskje bli enige om en løsning. Man må til megler før man kan ta det videre til retten da.

Så det hjelper lite å komme med begrunnelser frem eller tilbake hos en megler, han/hun er nøytral, har ingen myndighet og kan heller ei notere ned eller gjenta det som er blitt sagt i megling senere.

Skrevet

Mammaen er hvertfall ikke vanskelig, men virker å ha barnets beste i fokus når du sier hun ikke vil dette. Når de er to søstre ville det være uhørt å splitte dem for å la den ene bo i bag, som ei over her sa.

Skrevet

Han får få seg en ny unge han også og da bør jo datteren få vokse opp med det søskenet også:)

Skrevet

21:44

Så usaklig. Du ser sikkert selv at det du skriver høres dumt ut?

Skrevet

Hvorfor det? Ikke noe dumt i det.

Jeg kjenner ett ex-par som har en gutt sammen og har fått nye unger med nye partnere.

Gutten er da 50% hos hver og får vokse opp med alle søsknene likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...