Gå til innhold

Trenger NAV-hjelp... Kan noen se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten skal flytte sammen.

Hans situasjon: Alenefar til 2, full jobb, skatteklasse to, får barnetrygd for et barn mer enn han har, får bidrag, støtte til barnehage og ekstra sykedager.

Min situasjon: Uføretrygdet, gravid.

Hva beholder han, hva beholder jeg, og hva slags krav har vi?

Stemmer det at man ikke blir sett på som samboere før man har bodd sammen i et år?

Jeg har fått vite at jeg mister 15% av trygda mi etter et år...

Noen som kan noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du miste 15% etter ett år?

Er du permanent uføre eller er du på aap (tidligere tidsbegrenset uføre)?

Etter ett år mister han overgangsstønad hvis han har det, ellers ikke noe..

Skrevet

Han mister dobbel barnetrygd og bidrag etter ett år som samboer.

Spørs litt hva slags bidrag han får da men.

Mister nok også hjelp til barnepass!barnehage.

Man mister ganske mye når man blir samboer !!!!

Masse penger.

Skrevet

Ja som samboer mister du 15% av trygda di. Han får ikke skatteklasse 2 mer, med mindre dere blir gift da. Ellers har dere ikke krav på noe ekstra. En aleneforsørger vil selvfølgelig miste det ekstra som kun aleneforsørgere får.

Det tar 1 år før man regnes som samboere i NAV systemet ja. Man får på en måte en "prøvetid" før man blir fratatt penger. :)

Skrevet

Så lenge dere venter felles barn så mister vel han alt som har med aleneforeldre stønader og gjøre? Og det med en gang barnet blir født. Men skyt meg ikke om jeg tar feil...

Skrevet

Det stemmer! Han mister det ved fødselen, ikke etter ett år som det ellers er.

Dere får forsåvidt engangsstønad. Det er i det minste noe.

Altså....om du har uføretrygd. På aap får du ikke det. Da fortsetter utbetalingene, men med navnet foreldrepenger, for så å bli aap igjen. Dvs ikke noe ekstra for dem.

Skrevet

Hei alle sammen. Hi her, og takk for svar.

Jeg er på tidsbegrenset (AAP), men søknad om varig ufør ligger inne, og blir godkjent mest sansynlig, og senest i juni.

Ok, så han får de samme tilleggene for sine to barn i et år?

Går dette automatisk, eller må vi si ifra?

Igjen, takk for svar.

HI

Skrevet

Dere må melde fra. Det skal faktisk stå i uføresøknaden din også.

Skrevet

Ok, det er kjekt å vite. Takk :)

HI

Skrevet

Om det er hans barn du venter mister han de den dagen ungen er født eller etter 12 mnd om dere ikke får felles unge.

Skrevet

Stemmer, han mister alle aleneforeldre-stønader ved fødselen. Han beholder skatteklasse 2 ut året.

Skrevet

Det er hans barn jeg venter ja.

HI

Skrevet

Lykke til! Da jeg ble gravid på aap stoppet nav pengene mine. Dette først grunnet saksbehandlingsfeil, og så nektet de gjenoppta det fordi de ville jeg skulle begynne på morfinbehandling selv om jeg var gravid og legen også sa jeg ikke skulle det. Og dette skjedde så klart en uke før at jeg hadde fått gått på det lenge nok til å kunne få foreldrepenger. Så nå går jeg ufør, uten uføretrygd eller aap. Har fått verdens flotteste baby da. Det er jo noe! :D (ps.de har brukt snart 1 år på å behandle søknaden, utsetter stadig, så ikke sikkert din går gjennom så fort.)

Hvorfor sier jeg dette? Fordi du skal bære nøye med å få alt skriftlig. Og gi dem alt skriftlig! Ellers kan du havne i samme drittsituasjon som meg.

Skrevet

Uff da, det var trist å høre at du må oppleve noe sånt :( Håper de "får ut fingern" snart!

I min situasjon ble jeg positivt overrasket da jeg fikk en sms fra Nav:

Hei NAVN, du bør søke om foreldretillegg i din uføresøknad, som er under behandling. Ta kontakt med ditt navkontor. Mvh NAVN, Nav.

Så jeg håper jeg slipper samme problem som du opplever.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...