Gå til innhold

gå ved 7-8 mnd alder - en indikator på adhd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gikk da jeg var 8 måneder og har så langt ingen indikasjoner på ADHD. Jeg er 35 år.

 

Høres veldig merkelig ut. Sikkert bare ei kjipis-kjærring som har slengt litt med leppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri hørt om. Men, av frykt for å bli slaktet fordi jeg uttaler meg om ting jeg ikke er ekspert på, må jeg presisere at dette kan jeg lite om og jobber ikke innen helsevesenet.

 

Men utvikling av motoriske evner, muskler og balanse har vel lite å gjøre med adhd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen går tidlig og noen går sent. Noen har ADHD og noen har det ikke......

 

Om det var så lett å få en diagnose, lurer jeg på hvorfor de fleste med ADHD først får diagnosen etter skolestart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lest dette, det var i en artikkel som handlet om at man ikke kunne lære barn å gå men at de måtte lære det selv. Men det sto ikke ADHD det sto hyperaktiv. Har lest dette før også.

 

Min gikk ved 9mnd så jeg har spurt både HS og lege men ikke fått noen gode svar. Annet enn at de som går tidlig er mer aktive og da har en større sjanse for å være hyperaktive. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabogutten sto da han var 5 mnd. Gikk når han var 7 mnd. Og sprang da han var 9 mnd. Han har såfall ingen trekk som trekker til adhd.

 

Jeg gikk da jeg var 1 år. Men jeg har adhd igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen min sin gutt gikk da han var 8 mnd, og han har fått konstatert ADHD. Så i det tilfellet stemmer det jo, men jeg aner ikke om det er gjort forskning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om.

Har en sønn som gikk da han var 7,5 mnd. Er snart 3 år og vet jo selvfølgelig ikke, men er da en normalt fungerende gutt hitill;)

Hs og lege sa aldri noe om det, men kan jo hende..

 

Men hva så egentlig? Barnet går jo når det er klart uansett. Er jo ikke sånn at man tvinger de til å gå tidlig og at de dermed utvikler adhd

Er vel heller snakk om at barn med adhd (enkelte) gikk tidlig. Stor forskjell på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man ikke skal gi diagnosen så lett på førskolebarn og heller ikke medisinere dem før skolestart? Som en generell regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg lest om. Er en kjent pedagog som har skrevet en artikkel om sammenheng mellom barn som er tidlig ute motorisk og som har konsentrasjon/adhdproblematikk.

Husker bare ikke navnet hennes.. Det er desverre ikke gjort noen offisiell forskning på det. Det er kun beskrevet utifra hennes erfaring etter x antall år i jobben som pedagog.

 

Det stemmer veldig med min sønn. Veldig ivrig etter å komme i gang og hadde sjelden ro i kroppen til å utforske enkelt ting. Her skulle det klatres og gå i en alder av 7 mnd. Han er nå 5 år og er under ppt for utredning for spesifikke atferdsvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Før kalte man ADHD for hyperaktivitet, men ADHD er en mer presis definisjon: http://www.altomhelse.info/sykdommer/Hyperaktivitet.php

 

 

Jeg har hørt om at detå kunne gå tidlig, altså i 7-9 mnds alder er en såkalt indikasjon eller tidlig prediktor på ADHD. Fikk nemlig en liste fra PPD da min eldste var baby, der det sto hele den motoriske utviklingen på småbarnsstadiet, og hva de normale barna burde forventes å kunne. F eks at unger på 6 uker fester blikket, at unger på 15 måneder bør kunne stå oppreist og 4-åringer bør kunne gå i trapp osv. Da var tidlig gange listet som et tegn på hyperaktivitet, med et notabene til helsesøstre o.l. om å følge med på disse barna.

 

 

Men som med andre kompleiserte sammensatte dianoser må man salvsagt ha flere indikasjoner for å diagnostisere. Og ingen får en slik diagnose på bakgrunn av ett eneste kjennetegn. Grunnen til at de fleste ikke får diagnosen før i skolealder, er at førskolebarn generelt har kortere oppmerksomhetsspenn og kortere toleranse for stillesittende oppgaver osv., og at forskjellen mellom ADHD-barna og de andre barna ikke er så tydelig. Den markerer seg først når det kreves å sitte stille og følge med, og det er ikke påkrevd før skolealder.

 

Skjønner ikke hvorfor det er "kjipis" å informere om dette, det bør da være i foreldrenes interesse å vite om ALLE tidlige indikasjoner?? Så HVIS de ser flere indikasjoner seinere kan de sende barnet sitt til utredning tidlig og få hjelp før det har gått for langt? Tenk på alle tapsopplevelser og all kjeft et ADHD-barn får gjennom sin skoletid før lærere og andre forstår at det er noe annet enn bare slurv og vimsing de plages av! Syns man skulle unne barna en rett diagnose hvis det kan hjelpe dem.

 

Hvis du eller barnet ditt gikk tidlig og likevel ikke har det, flott, da er det ikke mer å tenke på. men de færreste av oss har vel så stor bekjentskapskrets at vi kan føre statistikk som er allmenngyldig på dette, selv om vi kjenner noen som har gått tidlig og noen som ikke har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn gikk i 7 mnd og min datter i 8 mnd, ingen av de har antydning til ADHD.... men begge sov lite, og hadde GOD tid til å lære å gå... alle barn er forskjellige.. men sønnen min har fått ødelagt gang pga det.

 

mine to minste barn... de gikk ikke før de var ca 11-12 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har barn(snart voksent) med ADHD og god peiling generelt på ADHD(har det selv, også), så kan jeg si at hyperaktivitet kun er en liten del av ADHD. Det er ofte den som en ser først, men kanskje den som skaper minst problemer for en med ADHD......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da er jo det motsatte bevist, fordi én person har et annet mønster. Pappa røyker, men har ikke lungekreft, så da er det vel ingen sammenheng der heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bekrefte eller avkrefte den påstanden, men ønsker å påpeke at det er tre forskjellige varianter av ADHD.

 

ADHD +D, som er de som hovedsaklig sliter med konsentrasjon og ikke hyperaktivitet.

ADHD +H, sliter hovedsaklig med hyperaktivitet.

ADHD, litt av begge.

 

...Og det fins et utall grader av de forskjellige variantene. Dessuten kan man vokse av seg ADHD eller få det i voksen alder, det kan variere med livsstil, humør, kosthold, aktivitetsnivå og generell trivsel. Et barn kan være "overalt" til det begynner på skolen og får en helt ny form for mental stimuli som krever mye tenking og dermed "tar toppen av" den verste energien, eller det kan gå andre veien pga. frustrasjon, stress osv.

 

Jeg kan se hvordan en diagnose som bl.a. innebærer rastløshet kan kobles opp mot at barnet reiser seg og begynner å gå tidlig, men å bruke tidlig motorisk utvikling som en indikator på en mental ubalanse tror jeg er i overkant simplistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som anni 02:11 sier,så er det 3 forskjellige diagnoser ang ADHD,men ikke slik hun sier det.

 

ADHD-hyperaktiv type

ADHD-uoppmerkson type (Det som tidligere ble kalt ADD)

ADHD-kombinert.

 

Man kan heller ikke vokse av seg en adhd-diagnose,det er noe man mp leve med livet ut.Men det som ofte skjer,er at mennesker med diagnosen etterhvert lærer seg å leve med diagnosen på en akseptabel måte.Herunder kommer bla ADHD-kombinert fram.For man kan miste endela v den utvendige rastløsheten etterhvert som man blir eldre,eller man klarer bedre å bruker engerien fornuftig.

 

Jeg kan forklare mye om de forskjellige,men gidder egentlig ikke nå,måtte bare svare på en feilinformasjon her:)

 

 

Ang hovedinnlegget.Jeg har selv ADHD og jeg gikk når jeg var 7mnd,men om det har noen betydning vet jeg ikke.Min datter på 5 år,har alltid også vært tidlig ute motorisk,hun skal etterhvert utredes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om det. MEN barn som har fysiske plager/problemer kan være mer aktive enn andre barn. De utvikler derfor muskler osv raskere enn andre barn og derfor vil de kunne gå tidligere.

 

Kjenner til en som løftet hodet ved første stell på barsel, sto i sin egen dåp (4 mnd) og løp ved 7 mnd. Ingen ADHD der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det fra en annen synsvinkel, les "Piller & profiter" av dr John Virapen.

Han har jobbet innen legemiddelsindustrien i 35 år, og sluttet som admin. dir. I boken sier han åpent at ADHD er et påfunn fra legemiddelsindustrien for å tjene penger.

Med andre ord, ADHD eksisterer ikke.

 

Hyperaktivitet eksisterer, men det skyldes andre faktorer som er hverken lidelse eller sykdom. Les "Våre ti intelligenser", av Georg Ulvehøj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA HA HA sier også de som ikke tør å se på virkeligheten....

 

Foreldre til barn og unge som er blitt drept av lykkepiller sier ikke HA HA HA.

 

Linken du søker er

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918642078X

Les anmeldelsene også. Eller bruk google.

 

Den andre linken er

http://www.mi-skolen.no/

http://www.adhd-alternativ.no

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du ang det der å ikke se sannheten?Og hva har "lykkepiller" med dette å gjøre og hva har det med adhd å gjøre i det hele tatt??

 

De linkene sa meg ingenting,og ang det du sier her,så har du liten og ingen troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...