Julie Gjørven, Journalist Skrevet 1. april 2011 #1 Skrevet 1. april 2011 Regjeringen har bestemt seg for å redusere fødetilbudet ved en rekke lokale fødeavdelinger som Odda, Lærdal og Lofoten og Nordfjordeid. Vi i redaksjonen i Barnimagen og GRAVID er interessert i å høre hva dere som er gravide mener om dette inne i forum. Mvh Julie Gjørven, journalist
hm hm Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Det er en tragedie, og et viktig poeng er jo at infrastrukturen i disse områdene er dårlig. Landskapet gjør at det er risikofylt, og det følger stor usikkerhet rundt om man i det hele tatt kommer seg frem. Ferger, rasutsatte veistrekninger etc. Man er da bekymret nok om man ikke skal bekymre seg for scenario hvor man ligger i en ambulanse på vei til en jordmorbemannet fødestue halvannen time unna, og hva da om man faktisk må gjennom et hastesnitt?? Nå er vel heller ikke helikopterdekningen av den beste i Sogn og Fjordane?
hm hm Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 http://denlillesorte.blogg.no/1301682262_la_oss_beholde_sjukeh.html Link til ei som har blogget om "nyheten"... (det er ikke meg altså)
Jente-81 Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Hei Må ærlig innrømme at dette vedtaket gjør meg litt skremt. Bor i Sogn og Fjordane, og selv har jeg ikke så langt til sentralsykehuset, ca en time med bil. Men hva med de som bor feks ute med kysten?
Jente-81 Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 oi oi. hva skjedde her.var ikke ferdig med innlegget.. ..fortsettelse følger her. Har de tenkt å bygge ut ambulansetjenesten i fylket? bygge opp kompetasnen til personalet i ambulansen ang svangerskap og fødsel? Helikopret har vi riktignok, men flyvær er en annen sak. Der har vert mange kanseleringer pga dårlig flyvær. Tror vi kommer til å få høre om flere og flere som føder i ambulanser rundt om. Og hva med sikkerheten til mor og barn? Og som nevnt i innlegg over så er ikke det de beste veiene vi ferdes på her, med stor risiko for ras osv... Så det skal bli spennende å se hva som kommer til å skje framover.
trippeltopp Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 Vet ikke om jeg orker å begynne på det en gang... Er et helt håpløst opplegg! Enkelte mennesker har allerde lang reisevei for å komme til fødeavdelingen på Eid, og er avhengig av både ferge og annen transport. Nå må disse reise ytterligere for å nå frem til sin fødeavdeling, og det blir i mine øyne risikosport. Eid er et lite sted med en lokalbefolkning som har gjort en helt beundringsverdig innsats for å sette seg selv på kartet. I motsetning til andre småsteder har det der vært en økning i antall ungdom som returnerer etter endt utdannelse. Et vedtak som dette er som å håne den innsatsen lokalbefolkningen har gjort. Samme hva de forsøker, er det noen små mennesker på toppen, som styrer bygdens skjebne. Dette er en del av prosjekt sentralisering. De små stedene vil langsomt dø ut hvis denne utviklingen fortsetter - der hvor det ikke lenger finnes arbeidsplasser, vil der heller ikke bo folk i yrkesaktiv alder. Det er trist, men økonomi kommer foran, og vårt samfunn skal først og fremst være mest mulig lønnsomt. Bare på den måten kan vi ha råd til å bygge flotte operahus i hovedstaden, i et desperat forsøk på å trekke turistenes blikk bort fra det som per i dag er et av hovedstadens kjennemerker; den stadig økende gruppen narkomane som dominerer oslos hovedgate. Det forundrer meg at vi som land kunne ha råd til å oppretteholde også lokale helsetilbud som dette for 40 år siden, mens vi nå - som vi stadig blir et rikere land - ser oss nødt til å kutte i disse tilbudene. Hva hjelper det om kvaliteten skal bli bedre og fagpersonene flere på de fødeavdelingene som blir igjen, når man som fødende ikke når frem dit og må føde i en ambulanse, på en eller annen riksvei (som sannsynligvis vil være stengt på grunn av manglende rassikring uansett...). Nada! Hvis det var menn som satte barn til verden, ville et vedtak som dette aldri fått gjennomslag. Det er bedrøvelig, og enormt provoserende.
morromor Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 Jeg hadde fått plass på føderiket i oslo, synes det var helt fantastisk at vi hadde et slikt fødetilbud i Norge. Jeg ønsker å ha en så naturlig fødsel som mulig. Men etter jeg hadde vert på første svangerskapkonsultasjon på føderiket fikk jeg en telefon om at de blir nedlagt. Jeg har termin i aug. og vil derfor ikke kunne føde på føderiket. Bestemte meg da for å heller føde hjemme. Synes det er helt forferdelig at vi skal ha "fødsler på samlebånd" mentalitet her i Norge. Det å føde et barn er noe en kvinne gjør et fåtall av ganger i livet. Og vi betaler mengder med skatt, så det minste vi skulle fått lov til er og få lov å føde der vi følte oss mest trygge. Jeg tror at om mange fødestuer blir lagt ned vil det bli mange flere kompliserte fødsler. Det å sette seg i en bil å kjøre flere mil for å komme seg til en fødeavdeling kan være risikabelt. Det er faktisk ikke lov å transportere drektige kyr i den siste tiden før kalving. Men oss mennesker, ja vi kan bli sendt milesvis for å føde!
TrustNoOne (but Me) Skrevet 3. april 2011 #8 Skrevet 3. april 2011 Spørsmålet er hvem som tar ansvaret når første dødsfallet kommer... Politikerne er som kjent teflondekkede ormer når det kommer til ta ansvar, og du skal se at de kommer til å rette pekefingeren i hytt og dynevær den dagen en mor eller hennes barn omkommer på grunn av politikernes inkompetente avgjørelser. Personlig vet jeg at om jeg hadde mistet mitt barn i fødsel, liggende i en ambulanse timesvis fra hjelp, ville jeg i etterkant dedikert livet mitt til å gjøre livet så surt som mulig for menneskene som iverksatte disse tiltakene. Man skal ikke leke med menneskeliv!!
lillebeth Skrevet 3. april 2011 #9 Skrevet 3. april 2011 jeg blir helt sjokkert av å lese disse innleggene!! er det ingen som skjønner at mye kan gå galt under en fødsel på en fødestue?? når en fødestue har 60 fødsler i året hvor kompetente er da personalt når det skjer uventede ting under fødselen? Personalet på disse fødestuene vil ikke engang føde på fødestue selv, fordi de vet at det altfor ofte oppstår komplikasjoner! man kan ikke si at en fødsel har vært normal før den er over! Fødestuer nedlegges fordi man ser at kompetansen er for dårlig hos personalet og det er i alles interesse at barnet ikke får senskader som følge av manglende barne- og anestesi leger. Det sier seg selv at en fødeavdeling med 60 føsler i uka har et mer kompetent personalet enn en fødestue som har 1-2 fødsler i uka. Hallo!! leke med menneskeliv?? les rapportene! antall døsfødsler og barn med asfyksi skader inntreffer altfor hyppig på fødestuene!
trippeltopp Skrevet 4. april 2011 #10 Skrevet 4. april 2011 Hvor har du det fra at personalet selv ikke vil føde på disse fødeavdelingene?? Jeg kjenner mange som arbeider ved eid sykehus, og i tillegg til dem, en hel haug andre som også har satt barn til verden på dette sykehuset... jeg tror neppe de ville ha protestert så til de grader på dette vedtaket dersom de faktisk mente at dette var det tryggeste for lokalbefolkningen. Hvis du kan gi meg en link til et eller annet som faktisk dokumenterer de påstandene du kommer med om dødfødsler så er jeg veldig interessert i å se det..? Per dags dato reiser mange allerede i to timer for å komme til eid sykehus. Med denne nye ordningen må de reise omtrentlig det dobbelte. Veiene i distriktet er generelt rævva, og rassikring finnes det knapt. Det er slett ikke sjelden at veier er stengt over lengre perioder der oppe, i frykt for ras... Så ingen skal komme å påstå at de gravide skal være takknemlige for at de skal fraktes tre timer i ambulanse på disse veiene for å komme frem til et (overmåte!) kompetent personale som kan ta i mot barnet.. Det er naivt å tro at dette er et vedtak som er fattet for å sikre befolkningens beste. Hvis du ikke skjønner at det er økonomi og ikke helse som ligger bak, så vil jeg påstå du er en anelse blåøyd... (og til din informasjon....regjeringen ønsker å etablere jordmorstyrt fødestue på eid, når de nå legger ned fødeavdelingen..dette på tross av at helsedirektoratet i desember publiserte nye kvalitetskrav til fødselsomsorgen, hvor det fremgikk en klar anbefaling om å ikke oppretteholde slike fødestuer. Befolkningens sikkerhet my ass. Nå kan befolkningen på eid og i omegn få velge: fødsel på en jordmorstyrt fødestue uten personale med nødvendig kompetanse - eller fødsel i en ambulanse; også her uten tilstrekkelig kompetent personale. Lucky bastards.)
Mamma til to guttegull Skrevet 4. april 2011 #11 Skrevet 4. april 2011 Jeg synes det er utrolig tragisk at fødetilbudene skal legges ned. Tendensen nå er jo at akuttmottak og fødeavdelinger legges ned i distriktene. Lurer på hva politikerne tenker på!? Det må jo være mye bedre å beholde disse avdelingene, og heller flytte/samlokalisere de andre avdelingene. Jaja, jeg får vel aldri svar på dét spørsmålet. Selv er jeg stor fan av Føderiket i Oslo. Synes det er veldig trist at dette tilbudet legges ned. Skulle etter planen ha født på Føderiket sommeren 2010, men lille store gutten min hadde det så fint inne i magen at han ikke kom ut før etter at vi hadde mistet fødeplassen vår. Vannet gikk 24 timer "for sent" og jeg endte opp med en veldig teknisk fødsel på sykehus. Kristina, som er jordmor her på BIM, var jordmoren min på Føderiket, og jeg kunne absolutt ikke fått en bedre oppfølging under svangerskapet. Nå rekker jeg ikke å føde på Føderiket før det legges ned. Skulle veldig gjerne ha født der. Gravide og fødende er jo ikke syke, og en fødsel er jo det mest naturlige i verden. Det å kunne føde i eget tempo med en jordmor som følger deg tett gjennom hele fødselen og som er selvstendig og trygg i situasjonen ville vært en drøm. Vi kvinner burde selv få velge hvor vi ønsker å føde. Det er helt greit å føde på sykehuset, men vi som ønsker å føde utenfor sykehus burde også få ha et fødetilbud. Ikke engang Oslo vil ha et slikt tilbud for oss lenger :o/
lillebeth Skrevet 5. april 2011 #12 Skrevet 5. april 2011 Hvis du hadde tatt deg tid til å lese mitt innlegg mer nøye hadde du fått med deg at jeg snakker om "fødestuer" og ikke fødeavdelingen på Eid. Ja, jeg er klar over at dette handler mye om økonomi, men i Norge så har det pågått en sentralisering av fødetilbudet i 30 år og det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for å hevde at dette har gitt uheldige utfall for vår del. Finland og Sverige har en sterkere grad av sentralisering enn vi har og enda lavere spedbarnsdødelighet enn oss. Dødeligheten i Norge er 0,6 pr 1000, hvis man tenker seg at av 50-60000 fødsler i Norge pr år er ca halvparten lavrisiko (aktuelle kandidater for fødestuer etc )og av disse vil 15-18 oppleve at barnet dør uventet etter fødselen, i tilegg vil ca 10 barn få varig CP pga asfyksi, dette i tilegg til alle de i dag som fødes med hjertefeil, hvor fortsatt bare halvparten oppdages intrauterint. Det er ingan data som tilsier at de som føder hjemme eller på fødestuer er forskånet fra disse tallene ei heller er ingen populasjon uten uventede komplikasjoner. Foreldre som opplever tragedier under fødsel er ofte opptatt av at alle tiltak som kunne ha begrenset skadene ble iverksatt raskest mulig og at barnet fikk optimal behandling. I 2001 ble det foretatt en studie av norske fødealternativer hvor fødemønsteret i alle norske kommuner i årene 1967-96 ble kartlagt, det ble der funnet en entydig sammenheng der kvinner som var bosatt i kommuner som organiserte fødselshjelpen inn mot de store fødestedene hadde lavest risiko for å oppleve neonatal død, mens kvinner som var bosatt i kommuner der flest valgte små fødesteder hadde høyset risiko. Disse funnene endret seg ikke når det ble tatt høyde for by-land forskjeller, reiseavstand eller forskjeller i biologiske eller sosioøkonomiske faktorer mellom kommunene. Jeg leser av ditt siste innlegg at du heller ikke er begeistret for fødestuer og jeg skjønner godt at det er mye frustrasjon når en fødepost som fungerer bra skal nedlegges. Helsedirektoratet har utarbeidet rapporter nylig om dette temaet, noe jeg ser at du har fått med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå