Gå til innhold

baker dere brød selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

eller kjøper dere?

 

Jeg er begynt å bake brød, oppskrifta til mamma, herlig å kjenne brødlukt i huset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne bakt selv, og har prøvd maange ganger, men jeg får det ikke til...de blir alfor kompakte og lave...

Så her går det i kjøpebrød..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig lite glad i å være på kjøkkenet.. Men er heldig å ha en mann som liker "kjøkkentjeneste". Vi har alltid hjemmebakt brød. Han har snekret en super oppskrift hvor brødene er like gode selv om de har vært fryst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på tiden og motivasjonen. Men lukten av nybakt brød vekker mange gamle barndomsminner. (hvem husker vel ikke ny bakt brød med hapå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine blir også lave og kompakte.

Noen som har gode råd og tips å komme med? Eller en god oppskrift kanskje ;-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bake brød med sånn ferdig melblanding som man kjper på butikken. Og jeg syns ikke de brødene er gode. Æsj. Nei, jeg skal begynne med min mamma sin oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker av og til selv, etter egenkomponert oppskrift. Mye frø og sånt i de. Gode, er de :)

 

Men gidder stort sett ikke, og det er like billig å kjøpe, om ikke billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en veldig enkel oppskrift, som det er enkelt å lykkes med, så kan man avansere etterhvert.

 

ca 14 dl lunkent vann

1 pose tørrgjær

litt salt

1 pose grovbakst

1 pose havrebrød

litt havregryn

(jeg bruker også å ha i evt grøtpulverrester etter barna)

hvetemel

 

Har du kjøkkenmaskin, så kjører jeg deigen i ca 5-7 minutter. Heves i ca 1 t. Pass på hevetiden. Har du hatt varmt vann heves det fortere, har du hatt kaldere vann må den kanskje heve lengre. Bak ut (med smeltet mararin på benken) til 3 store eller 4 små¨brød, legges i brødform og smøres med margarin. Heves i 35 minutter. Sett i kald ovn, sett ovnen på rett over 200 grader og stekes i 1time og 15 min. Dette vil selvsagt variere etter hvilken ovn du har. Prøv deg frem. Det viktigste for å lykkes med gjærbakst er faktisk øvelse og erfaring. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...