Gå til innhold

konfirmation, er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det vanlig at man ikke får ha med barn i konfirmatinene til sin nevø eller niese?

blir helt oppgitt jeg har aldri hørt om dette før, regnet jo med at barna skulle være med når det er familie. regnet faktisk konfirmation som familie selskap jeg.

vel da får jo ikke vi vært med for vi har jo ikke mulighet til barnavakt slik. bir litt lei meg for eldste våres er jo bare ett par år yngre enn konfirmanten og de lekte jo sammen til de vokste fra hverandre men har altid nytt hverandres selskap. og så skal hun ikke få være med til konfirmation?

liten utblåsning her beklager det men jeg var ikke klar over at man ikke inviterte med famile i denne sammenhengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å ha med barn i konfirmasjon. Vi har hatt 2 og det hadde vært helt utenkelig å ikke bedt barn,

Skrevet

Det er ganske vanlig å la konfirmasjonen være et "voksenselskap" litt for å markere at konfirmanten ikkeer noe barn lengre og litt for å begrense gjestelisten.

I min egen konfirmasjon kom for eksempel alle mine tanter og onkler, men mine fettere og kusiner var ikke invitert (med unntak av to som var mine beste venner). Om alle fettere og kusiner skulle kommet ville vi blitt over 60 mennesker.

Kan ikke den av dere som eri direkte fammilie med konfirmanten dra mens den andre passer barn. Barnevakt er vel hellerikke så uvanlig i slike aledninger.

Skrevet

det var det jeg trodde også, det er derfor jeg blir så utrolig skuffet også. for meg er det utenkelig. men fikk til svar at det var vanlig. men jeg har hvertfall aldri opplevd dette før, og ikke hørt om det før.

hi

Skrevet

Tror begge deler er like vanlig faktisk.

I min familie er alltid barna også bedt, men jeg kjenner mange andre som praktiserer anderledes. For noen er konfirmasjonen et "voksenselskap", med taler og litt høytidelig stemning rundt bordet, da ber de gjerne bare de barna i familien som alt er konfirmert. Barn under konfirmasjonsalder blir sett på som forstyrrende element i selskapet som skal være konfirmantens første voksenselskap.

Noen gjør det selvfølgelig også sånn for å begrense gjestelisten, om alle tanter og onkler skal ha med seg fra 2 til 4 unger hver krever det jo litt plass..

Skrevet

Det var nytt for meg at ein ikkje inviterer barn i konfirmasjon. Har vore barn med i alle eg har vore i. Hugsar eg som barn var med i ein konfirmasjon der eg omtrent ikkje hadde sett konfirmanten før, fordi foreldra mine var fadrar.

Skrevet

Begge deler er helt normalt. Det er ingen selvfølge at barna skal være med.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om konfirmasjon uten at man kan ha med unger!!! Bryllup derimot er det vanlig å be uten barn... (selv om svigerinnene mine og svogeren min tok med sine barn som ikke var bedt... la en demper på festen for å si det slik....!!! GRRRRRRRRRRRRR.... vil nemlig ikke blande alkohol og unger...)

Skrevet

Har aldri høyrt om folk som ikkje inviterer ungane i konfirmasjon, det er ikkje vanleg her eg bur, i alle fall! Eg ville blitt skuffa om ikkje ungane mine hadde fått vera med - men så er eg jo van med at konfirmasjonen er for heile familien..

Skrevet

har opplevd begge deler og synes det er helt greit å ikke ha med barna. Det blir sinnsykt dyrt med mat og kaker til alle dersom alle gjestene skulle hatt med barna sine. Dersom vår nærmeste familie (tanter, onkler, grantanter -og onkler, og faddere) skulle hatt med barna sine hadde vi grovt regnet blitt ca 15 -20 ekstra barn ved bordet. Derfor kommer vi ikke til å be med barn når den tid kommer. Med unntak av spedbarn da selvfølgelig.

Skrevet

tusen takk for svar. ser jo at det ikke kan være så uvanlig. men syntes det er leit. vi må da velge å gå i en annen konfirmation. da det der er lov å ha med ungene.

i det aktuelle selskapet ville det blitt max 4 barn under konfirmations alder. så så besparende er det nå ikke men det er nå dette de har valgt. da retter vi oss etter det og møter ikke. konfirmanten får samme gaven uansett. men vi er bedt tre steder på samme dag. og velder da en nevø hvor selskapet inkluderer hele familien men hvor vi nok desverre ikke har hatt samme muligheten til at barna knyttet like nære bånd, pga reise avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...