beggeto Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Mange er opptatt av at barna må slippe til på kjøkkenet og få være med å lage middag. Røre i gryta, kutte grønnsaker osv. Er i prinsippet enig i at dette er viktig, men lurer på hvor tidlig dere tør å la barna røre i varme gryter, kutte med skarpe kniver osv. Har selv ei jente på 3 år. Hva kan jeg la henne gjøre? (Hittil har hun fått rørt i gryta under oppsyn men har ikke sluppet henne løs med kniver)
petite fleur Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Sønnen min på 3,5 har vært med på å lage mat i ca 1 år nå, men jeg lar han ikke røre i gryter. Har gjort det en gang, var uoppmerksom i 1 sekund, og da brant han seg :-( Så det var siste gangen. Når det gjelder kutting, så kutter vi sammen :-) Han holder hånda si på skaftet, jeg dekker hånda hans helt med min også styrer jeg hele kuttinga. Tar lengre tid, men er jo veldig koselig da :-) Han får kakke egg, helle oppi boller og gryter, røre dressinger, rive salat osv. han storkoser seg :-)
-Rime- Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 datteren min får putte det jeg har kuttet opp i kjeler osv helle over menhun må holde seg langt unna komfyren. hjelper til å dekke på ta ut av oppmaskinen.
*smula* Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Pjokken synes det er veldig gøy på kjøkkenet. Har få helle oppi grytene og røre under nøye oppsikt (dvs vi gjør det sammen). Når vi f.eks lager fruktsalat skjærer han banan med smørekniv helt på egen hånd, eller deler eple/pære som vi har skjært i skiver. Da kan han bruke en skarp kniv med skikkelig skaft. Baking er helt topp. Han får måle opp i dl-mål både vått og tørt, telle skjeer med sukker f.eks, røre og hjelpe til å trille ut boller o.l.
Gjest Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Ikke vær redd for å gi barna ordentlige kniver. Ikke til unger under 4 år, kanskje, men i alle fall fra 4-5 årsalder. Hvis de skjærer seg med sløve kniver vil sårene bli styggere enn hvis de skjærer seg med skarpe kniver. Da vil det bli et rent og pent kutt som enkelt kan limes eller stripses. Dessuten vil de faktisk skjære seg mindre med skarpe kniver, fordi de nettopp får til å skjære frukten eller grønnsakene på en enkel måte - de slipper å "slite" seg igjennom materialet. ;-)
mamman til to gutter Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har en på 3,5år som får røre i gryter, men med beskjed om at han må være forsiktig. Stort sett er han veldig forsiktig, men jeg følger godt med, så hvis han begynner å røre litt uforsiktig eller være i nærheten av å tulle, så må han gå bort med en gang. Kutte ting med kniv har han fått lov til en stund, vi begynte med myke ting han kunne kutte med lekeknivene sine i plast og når det ikke var så gøy lengre, så gikk vi over til å kutte halvmyke ting med bordkniv. Paprika feks er veldig morsomt å kutte opp og det liker han bare når han har delt det opp selv;-) Når vi baker får han lov til å røre, men jeg har tenkt at å måle opp er for vanskelig, men jeg ser andre for lov å prøve, så kanskje jeg skal prøve jeg også.
Gjest Skrevet 1. april 2011 #8 Skrevet 1. april 2011 Jenta mi på 4 år skjærer med skarpe, små kniver (jeg står selvfølgelig rett ved siden av). Har gjort det i ca et halvt år, og hun har aldri kuttet seg. Og hun syns det er kjempegøy! Hun rører i gryter, måler opp, har oppi grytene osv. I tillegg dekker hun bordet og hjelper til med oppvask. Hun er veldig flink, og det begynner å bli sånn at hun faktisk hjelper meg. Så la de få slippe til!
engajente Skrevet 1. april 2011 #9 Skrevet 1. april 2011 Her rører guttungen på 2 i gryta, med en voksen rett bak seg såklart. Storebror på nesten 4 kutter grønnsaker.Og får rører alene, men jeg er aldri langt unna da. Gutta vet at det er varmt på komfyren og har respekt for det.
Makko med to små gutter Skrevet 1. april 2011 #10 Skrevet 1. april 2011 Storebror er 2,5år og har alltid vært med å laget mat. I starten i vippestolen på kjøkkenbenken. For ca 1år siden fikk han bruke stavmikser ol, -lager nå kake selv! -Han måler opp med litt hjelp (dvs stopper han i å ta i mer mel når vekta sier det er nok ol.), han heller i, blander, smører form og heller i kakerøra i formen. Når vi skal ha pannekaker/vafler finner han selv frem bolle, stavmikser, egg, melk og mel (sukker rekker han ikke opp til). Han kutter grønnsaker, gir han ikke kokkeknivene, men biffkniver er ok. Da får han kutte slik som agurk ol som ikke har så mye motstand. Han rører i grytene, og veit det er varmt. - Jeg står selvfølgelig rett bak. -Har aldri hatt uhell. Han har vært borti vedovnen engang og jeg tror det var nok til at han forsto hvor ille det kan være å brenne seg. Nå er han blitt en nyttig kjøkkenhjelp :-D
silhah og emilie Skrevet 1. april 2011 #11 Skrevet 1. april 2011 Emilie 4,5 år kutter, rører, måler, rydder, dekker og ja i det hele tatt. Det har hun fått lov til lenge, alt som hun kan skade seg på skjer under nøye tilsyn. Middagslagingen tar ofte lengre tid men det blir hyggeligere, og det blir sjeldent mas =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå