Mammapudding Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Er forkjølet og nå kan jeg ikke engang nyse uten at det begynner og blø fra nesen:( Hva skal jeg gjøre for å få stoppet det?
Lilleleen Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Du har helt sikkert stoppet å blø nå ;o) Men nestegang så legg en kald klut på neseryggen og hold hodet litt fremover. Når det blir kaldt, så trekker blodårene seg sammen ) Var på førstehjelps kurs i går og det var det tipset vi fikk )
Babyønske �� Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Å lukte inn eddik faktisk. Litt ubehagelig, men blodet stanser raskt, så ikke mange sekundene du trenger å lukte på det.
Mor Løvehjerte Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Lelleleen har helt rett: I tillegg hjelper det å drikke kaldt vann + ha en kald klut over nakken. Hold neseborene fastklemt i minst 5 minutter sammenhengende (ikke slipp!). Hvis ingenting virker (dette har jeg selv erfart), har jeg et råd vi lærte på legevakta da jeg jobbet der: En kompress 10 x 10 cm klippes rundt som en mattefille (slik man bruker når man vever), innsmøres i vaselin og dyttes opp så mye man får til i det aktuelle nesebooret. Meninga er da innvendig kompresjon mot blødningsstedet, samtidig som kompressen ikke fester seg pga. smøringa. Det er i tillegg lett å få kompressen ut igjen i sin helhet pga. måten den er klippet. Det er et nyttig og ikke så sjeldent nødvendig råd.
Mammapudding Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2011 Takk for gode tips Har blødd flere ganger per dag i 4 dager nå, så regner med at jeg får prøvd ut noen av tipsene i morgen
Nat27 Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Supertips: Våtservietter! (bør være noen med litt alkohol i. (Natusan sine er gode) Funker som bare det, blodet stopper kanonraskt. Og hold hodet fremover, gjerne så langt ned som mellom knærne.
Mor Løvehjerte Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Har selv vært plaget med neseblod siden jeg var barn. Blødde senest i dag, da vi var i barnebursdag. Det er nesten alltid fra samme nesebor. Jeg skulle nok egentlig ha fått brent den dumme blodåra, men orker ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå