Gå til innhold

Insp. av øyefargedebatten! Hva med min situasjon da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brune øyne (faren min er asiatisk og har bare brune øyne i slekta). Mamma har lyseblå øyne.

Mannen min har mørkeblå øyne, og det samme har begge hans foreldre.

Begge barna våre har fått lyseblå øyne (tydeligvis etter min mor).

Er dette vanlig?? Jeg tenkte at siden jeg har en asiatisk far og selv har brune øyne, så "burde" barna mine ha fått brune øyne også....

Men altså ikke.....

Hvor vanlig er dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her! Min far er arabisk og har kun brune øyne i slekta. Min mor har grønne. Samboeren min har blå og det har begge hans foreldre og.

Barna våre har arvet de grønne øynene til mamman min.

Skrevet

Du har gener både for å få brune og blå øyne og barna har tydeligvis arvet ditt gen for blå øyne og da vil de få blå øyne. Du har rett i at det brune genet er dominerende, men ettersom du har et blått gen og et brunt gen og mannen din blå øyne er det 50/50 sannsynlighet for at barna dine får blå eller brune øyne.

Jeg kan ikke veldig mye når det gjelder grønne øyne, men naturfaglæreren min fortalte en gang i tiden at de med grønne øyne har de samme genene som de med brune øyne, så to personer med brune øyne kan i prinsippet få et barn med grønne øyne, mens to personer med blå øyne ikke kan få et barn med grønne øyne.

Skrevet

Grønne øyner er muterte brune øyne! Jeg har blå, min mann og hans 2 brøde har grønne øyne som INGEN vet hvor kommer fra. Sønnen min har fått noen helt fantastiske grønne øyne med gullspetter i.

Lillebroren ti mannen min fikk barn med ei med brune øyne og min nevø har knall brune. Som regel blir de blå utkonkurrert, det er det svakeste genet. Men alt kan skje, før itiden ble det hevdet at 2 med brune øyne ALDRI kunne få barn med blå øyne da var det uregelmesigheter med med farskapet, men nå har de kommet på bedre tanker heldigvis og forskerne også ser at det kan skje mutasjoner som kan forklare dette :)

Skrevet

Samboeren min har brune øyne, jeg har mørke grønne øyne med noe brunt i. Sønnen vår har blå øyne.

Vi var nesten sikkre på at våre barn kom til å få brune øyne, men slik ble det ikke. De blå øynene kommer fra Oliver sin mormor`s familie og sin farfar`s familie :o)

Skrevet

Rart det der med gener og øyefarge! Synes det er litt interessant! :-)

Takk for svar, dere!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...