Anonym bruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Vi har noen nabobarn som stadig kommer på døra. De er tre år eldre enn min eldste men vil stadig inn å leke ol, gjerne om ungene mine ikke er hjemme også. De tigger etter mat og godteri ol flere ganger i uka. De sier aldri takk og fortsetter å mase og argumentere etter at jeg har sakt nei. Ofte kommer de i syvtiden om kvelden når mine barn skal legge seg. Disse jentene er også kjent for å være virkelig slemme med andre barn og behandler dyr ufint. Jeg er sikker på at det bor noe fint i disse jentene også, men deter vanskelig å oppdage. Helst skulle jeg holdt dem langt unna både huset vårt og våre unger, men det er ikke så enkelt da det er mange andre unger som vanker her. Gode råd tas imot med takk. (Foreldrene vet sjeldent at de går hit)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Da ville jeg tatt det opp med foreldrene..
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Du får begynne å sette grenser i eget hjem og si "nei, det passer ikke at dere kommer inn i dag", "er dere sultne så må dere gå hjem for å spise", "gotteri har vi ikke på hverdagene" osv.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Hvis ungene dine ikke er hjemme slipper du dem vel uansett ikke inn? Sett grenser, si nei. Passer det ikke så passer det ikke. Og selvfølgelig skal de ikke inn når barna deres skal legge seg. Som andre anno over her skriver, skal de spise så får de gå hjem. Og når det gjelder mas etter godteri må det holde å si nei en gang. Hvis de ikke respekterer det må de gå. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Andre unger slipper inn selv om mine ikke er her. Det er helt greit. Det hender ofte at noen sitter på biblioteket eller får seg en matbit om foreldrene kommer sent fra jobb eller liknende, uansett om mine ikke er her. Det er bare disse to jeg ikke takler.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 Jeg kjenner problemet. Vi hadde det slik med en nabogutt. Eldre enn mine barn, i utgangspunktet uten samme interesser som dem og ikke i samme vennekrets, men en nabo og en masekopp. Gikk gjennom skuffer og skap og skulle alltid avbryte leken til mine barn, f.eks om de spilte fotballspill på playstation så kom denne gutten på besøk. Da måtte de jo ta hensyn til ham som ikke likte fotball, og spille bilspill. Mine unger (og deres venner) spiller fotball i hagen, så kommer denne gutten og de må heller leke gjemsel el.l. Det høres ikke så ille ut, men min sønn "klikket" en dag. Han ropte og skrek til denne gutten om å ha seg bort og aldri komme igjen. Jeg tok da kontakt med mor og sa vi måtte bremse besøkene (som var minst en gang pr dag). Dette varte en stund. Etter hvert begynte han å komme til mitt neste barn, som er 4 år yngre enn ham. Jeg ga beskjed til mor om at jeg ikke ønsket dette. Hun var enig og klarte å begrense besøkene. Jeg synsdet er fint å ha et åpent hjem, som både mine og andres unger kan oppsøke, men denne situasjonen ble så vanskelig at vi var nødt til å gjøre noe. Mine barn ville til slutt ikke være hjemme eller ha med seg unger hjem fordi denne gutten alltid kom og skulle bestemme hva de skulle gjøre. Jeg tror oppvåkningen kom når sønnen vår "klikket", både for oss og hans foreldre. Skulle egentlig ønske at jeg ikke hadde latt det gå så langt, men heller tatt den vanskelige samtalen tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå