Gå til innhold

Sliter veeeldig med vektoppgangen.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Off.. dette forstår jeg noen vil sikkert reagere veldig på.. men saken er at jeg sliter VELDIG med å se vekten fyke i været nå under graviditeten..

Jeg er gravid med vår første og er i uke 21, vekten er allerede på pluss 6 kg!! Er det normalt?? Jeg forstår ikke hvordan det kan gå så fort opp..

 

Gikk opp 1 kilo de 12 første ukene, da gikk det i mye spising pga kvalmen. Etter 12. uke har jeg fått trent regelmessig og spist veldig sunt, utenom litt utskeielse i helgen, men ikke mye her heller. Hvordan kan man da ha pluss 6 kg allerede? Lagrer kroppen ekstra mye av alt når man er gravid? Jeg spiser ikke mer nå enn jeg gjorde før jeg ble gravid.

 

Er veldig redd for at dette skal fortsette ut svangerskapet. Da vil jeg jo ende opp som en hval før fødselen.. :-(

Er jo selvfølgelig kjempe glad for å være gravid, og at disse kiloene ikke bør bety så veeldig mye, men jeg kan likevel ikke for at jeg tenker på det stort sett hele dagen :(

Det tar jo forkuset litt vekk fra det fantastiske som faktisk skjer i kroppen min nå!!

 

Noen som har noen gode forslag eller erfaringer?

Vil jo ikke skade barnet, så en ekstrem slankekur er jo ikke akuelt..

Håper noen har erfaringer å komme med!?

Går det an at kroppen lagrer opp mye i starten, for så å holde vekten en stund utover!?

Leser jo at det det er nå i andre og tredje trimester at kiloene virkelig kommer kryper på... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Skjønner deg godt. Men synes du har hatt en fin vektoppgang. Det høres veldig normalt ut (uten at jeg er ekspert på området). Hva sier legen din/jordmor? Kanskje du kan snakke med jordmor om det neste gang du er hos henne (evt ham). Det er greit å passe på vekten, men du må kunne kose deg litt også. Når jeg leser det du skriver, så minner det meg litt om sånn jeg tenkte i perioder med litt for stort fokus på mat/trening.

 

Du er jo halvgått nå, da. Så hvis du greier å være fysisk aktiv resten av svangerskapet, så trenger du ikke gå opp mer enn 6 kg til, tenker jeg. Rundt 10-12 kg er fin vektoppgang. Du kommer til å gå det raskt ned igjen. Ungen veier sikkert rundt 3 kg. Morkake, fostervann etc etc veier også litt. Jeg har ikke sjekket tallene nå, så ta det jeg sier med en klype salt. Hvis du går opp rundt 12 kg totalt, så vil du nok gå ned 6-7 kg bare ved å føde. Og du går sikkert ganske fort ned et par kg til rett etter fødsel (kanskje litt vann i kroppen etc). Litt ekstra gjør det ikke noe om man ha etter å ha båret fram et barn. Hvis du sitter igjen med + 3-6 kg noen uker etter fødsel, så er ikke det så mye. Du skal amme og kose deg med babyen. Ikke slanke deg, men være i aktivitet og spise normalt og sunt. Du kommer til å få en fin vektnedgang - og når babyen er 1 år er jeg sikker på at du er tilbake i samme vekt som før du ble gravid. Etter hvert kan du jo begynne å jogge med vogna etc etc. :))

Venter du gutt, forresten?

Kos deg! Og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...