Gå til innhold

kjønnsleppereduksjon (litt detaljer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen mulighet for å få dekt noe fra staten om man far store plager pga store indre kjønnslepper? Fysiske plager som luftansamlinger mellom de indre leppene, sårhet når jeg går, kan komme i "klem" mellom trusekant og hud og blir med inn i vagina under samleie. Har også ekstremt dårlig selvtillit pga dette..

Noen her som har gjennomført en slik operasjon? Erfaringer?

Blir superglad om noen tar seg tid til å svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så faktisk nettopp en episode av Pinlige sykdommer fra Storbritania om nettopp denne problemstillingen. Tror det beste du kans gjøre er å ta kontakt med lege og høre med de.

Virket som en enkel plastisk oprasjon og hun som fikk det virket svære fornøyd etterpå!

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar :)

Kom på et spørsmål til.. Hvordan er det med den operasjonen og fødsel? Jeg har et barn, men kunne tenkt meg iallefall 2 til. Det blir jo veldig strekt der nede etter en fødsel, så om leppene kommer til å bli ille igjenn etter fødsel liksom..

HI

Skrevet

Hei! Jeg opererte meg for dette i desember i fjor. Jeg har ett barn fra før, kunne tenkt meg ett eller to til, men jeg aner ikke hvordan det er med "stellet" etter enda en fødsel.

Ang operasjonen, det tar ikke lange tida og man blir sendt hjem samme dag. Det er ganske vondt og sårt i ei uke eller to, så du blir nok sykemeldt da. De opererte meg med laserkniv og sydde igjen en kant på leppene så det ikke skulle blø. Man skal ikke ha sex på ca 6 uker etter operasjon.

Jeg kontaktet fastlegen min som sendte rekvisisjon til sykehuset hvor de utfører denne operasjonen. Måtte vente noen mnd, men det er absolutt verdt ventetida! Jeg fikk det dekket av det offentlige.

Hadde akkurat samme problemene som deg og angrer ikke et sekund på at jeg gjorde dette! Har fått et helt nytt liv føles det som :P

Lykke til =)

Skrevet

Hadde forresten også utrolig dårlig selvtillit pga kjønnsleppene, og den er så godt som borte nå =)

Hilsen 13.48

Skrevet

Så godt å høre en solskinnshistorie anngående dette :) Skal se om jeg får mannet meg opp til å ta kontakt med legen :)

Men hva er "kriteriene" for at man kan få dette dekket av staten da?

HI

Skrevet

13.48 her igjen, kriteriene er vel det du beskriver(samme som jeg hadde), at du har dårlig selvtillit, at det gjør vondt når du går, sykler, har samleie, at leppene kommer i klem i trusa osv. De tar en sjekk på deg hvor de måler lengden fra jomfruhinna som legen sa og til tuppen på leppene. Jeg husker ikke helt hvor lange de måtte være, men tror det er rundt 5-6 cm.

Lurt å kontakte legen så fort som mulig fordi det er ventetid bare for å komme på en konsultasjon, jeg måtte vente 6 mnd bare på det! Men etter den fikk jeg operasjon etter en måned.

Hvis du gjør det privat koster det rundt 10-15.000 kr.

Lykke til! Legetimen kommer sikkert til å gå kjempefint!

Skrevet

De indre kjønnsleppene kommer ikke til å bli like lange igjen etter en fødsel, så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Skrevet

Tusen takk for svar. Tror jeg må komme meg tillegen så fort som mulig, siden jeg har vært plaget med dette siden jeg var 12 år gammel (i 10 år)

Frykter legen bare ler av meg og at jeg ikke vil bli hennvist videre. At de ikke er "lange nok" om du skjønner..

Lange eller ikke, de plager meg, så om jeg ikke får hjelp av legen, så jeg nesten gjøre det privat, selv om jeg ikke har råd til det..

Litt rotete, men tankene er rotete rundt dette...

HI

Skrevet

Jeg kunne ogå tenkt meg det. Min ene er altfor lang(syns jeg) og syns også det er litt flaut å ha sex med min kjære pga dette.

Jeg skal til legen på fredag selv for noe annet, kanskje jeg skal høre med han da :)

takk for svar over her selv om jeg ikke er HI:)

greit å kunne hjelpe hverandre

Skrevet

Nå har jeg bestilt time til neste uke. Men kommer på en ting til jeg lurer på..

Som annie 19:12 skriver, de måler fra jomfruhinna til "tuppen" av kjønnsleppene.. Vil det si fra jomfruhinna til klitoris eller fra jomfruhinna til "åpningen"?

Håper noen forsto og kan svare.. Lurer veeeldig på dette..

hi

Skrevet

Det er da like vanlig å ha lange som å ha korte, hvorfor bryr dere dere om det sånn rent estetisk? Hvem sammenligner dere dere med?

Skrevet

Annie 15:09:

Hadde de kun vært lange uten at jeg hadde hatt fysiske plager av de, hadde jeg ikke brydd meg sååå mye. Men når det er vondt for hvert et steg, hver gang du setter deg, hver gang du har samleie... Du skjønner vel tegninga..

Regner med du og ville gjort noe med det om de hadde plaget deg, normale eller ikke...

hi

Skrevet

Joda, hvis det hadde gjort vondt så. Har de vært slik hele livet da?

Er det virkelig plagsomt å gå??

Skrevet

Har vært slik i en 10 år nå, og ja, det er vondt å gå..

hi

Skrevet

Heisann, meg oppi her som har tatt denne operasjonen. Har vært noe galt med kontoen min, så jeg har ikke fått logget inn.

De målte på meg fra jomfruhinna til tuppen på kjønnsleppa, ikke til klitoris. Altså der som kjønnsleppene er "lengst" om du skjønner. Det er litt vanskelig å forklare. Legen sa til meg at jeg lå rett over grensa og det var på 6 cm, jeg syns det hørtes veldig mye ut og trodde ikke de var sååå lange :P Men han dro de jo litt ut også da.

Huff, høres jo kvalmt ut dette, men håper du fikk svar på det du lurte på :) Har du vært hos legen enda?

Skrevet

Skal til legen på mandag.. Kan ikke si jeg gleder meg.. Er så redd for å bli ledd av og få beskjed om at de ikke er "lange" nok..

Litt ekkelt skrevet, men hvis jeg drar i de, blir de ganske så lange.. Kan ta tak i med alle fire fingre (usj...)

Jeg tror innerst inne at de er det, men er fryktelig redde for at de ikke er store nok :-(

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Hei igjen, legen ler helt sikkert ikke av deg. Og jeg kan love deg at det er legetimen som er verst. Det andre går kjempefint! Var ca så lange jeg også hadde, så da ordner det seg nok for deg også.

Lykke til, du får sikkert operasjon =)

• 7 år senere...
Skrevet
På 30.3.2011 den 13.48, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg opererte meg for dette i desember i fjor. Jeg har ett barn fra før, kunne tenkt meg ett eller to til, men jeg aner ikke hvordan det er med "stellet" etter enda en fødsel.

Ang operasjonen, det tar ikke lange tida og man blir sendt hjem samme dag. Det er ganske vondt og sårt i ei uke eller to, så du blir nok sykemeldt da. De opererte meg med laserkniv og sydde igjen en kant på leppene så det ikke skulle blø. Man skal ikke ha sex på ca 6 uker etter operasjon.

Jeg kontaktet fastlegen min som sendte rekvisisjon til sykehuset hvor de utfører denne operasjonen. Måtte vente noen mnd, men det er absolutt verdt ventetida! Jeg fikk det dekket av det offentlige.

Hadde akkurat samme problemene som deg og angrer ikke et sekund på at jeg gjorde dette! Har fått et helt nytt liv føles det som :P

Lykke til =)

I hvilken del av landet bor du?hvilket sykehus ble du operert på?De utfører ikke slike operasjoner på sykehusene her som jeg bor så måtte høre med andre hvor de hadde fått utført dette slik at jeg kunne bli hendvist der

Anonymkode: 6c001...263

Skrevet

Jeg er så glad for at du skrevet dette innlegget HI. Jet visste ikke at man kunne få dekket slik av det offentlige. Jeg sliter med dette selv, jeg har dårlig selvitillit pga dette. Mannen min erter og kødder om dette en sjeldent gang når vi skal ha oss. Han har sagt ett par ganger «la oss åpne boks» Jeg lar han aldri gå ned på meg, ikke pga det han sier for det er noe vi ler av begge to mennfordi jeg rett og slett ikke er komfortabel med det. Jeg har også samme problemene som du skriver om. Etter å lest innlegget så skal jeg jammen også bestille time. Men hva sier man til fastlegen? «Hva kan jeg hjelpe deg med idag? Jo, jeg lurte på om vi kunne sjekke om jeg har nok lange kjønnslepper til å henvises videre? 🤣

Anonymkode: 11059...3b3

Skrevet

Lurer også på hun som har operert, det høres bare så vondt ut? Er det vondere enn å ta keisersnitt?

Skrevet
På 30.3.2011 den 20.59, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne ogå tenkt meg det. Min ene er altfor lang(syns jeg) og syns også det er litt flaut å ha sex med min kjære pga dette.

Jeg skal til legen på fredag selv for noe annet, kanskje jeg skal høre med han da :)

takk for svar over her selv om jeg ikke er HI:)

greit å kunne hjelpe hverandre

Min ene er også større og stikker litt ut/er synlig.

Jeg spurte gynekologen min som sa at dette var helt normalt. Hun sa også at jeg ikke burde gå med for trange bukser.

Har også tenkt lenge på en operasjon, men vet ikke om jeg tør. Men det hadde vært fint å ikke måtte "gjemme" den/rette på den.

Anonymkode: df326...103

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer også på hun som har operert, det høres bare så vondt ut? Er det vondere enn å ta keisersnitt?

Jeg har gjort dette. Fikk bedøvelse, så operasjonen gjorde ikke vondt i det hele tatt. Ingen følelse der nede mens de holdt på. Var litt øm i ettertid, men helt overkommelig. Ingen problem med verken å sitte, tisse eller vaske meg nedentil etterpå. Kan ikke tenke meg at det kan sammenlignes med er keisersnitt. 

Anonymkode: 3a493...432

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...