Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 plutselig er ikke melk noe interesant lenger.. han blir fornøyd når han får det når han er sulten, men spiser bare ca 80-10 ml hver gang.. han er prematur å skal egentlig spse ca 750 ml i døgnet, men nå ligger han på ca 500.... vekta har ikke rørt seg den siste uken, å i morra blir det ny vekt kontroll... hvis vekta ikke går opp, så må vi tilbake på sykehus å få sondre.. det frister LITE, så jeg gjør hva som helst for at han skal legge på seg. jeg tror melke "nekta" bare er for en periode, men så klart, hvis det er noe mer må jo jo få sykehushjelp... han er ikke tynn å se på, så han har fortsatt litt å gå på vi har begynt å prøve med grøt, men han skjønner kke helt "poenget" (har nok ikke utvikla svelg "responsern" enda) jeg har lest litt i barsel boka å sett at jeg kan tilsette litt er mme pulver i melka, så nå får han en skje ekstra i frokost melka.. han er foresten 4 mnd. 2 mnd prematur.. ordner seg nok, men etter 1mnd på sykehus ved fødsel så er vi ganske lei..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Nå kan jeg ingenting om premature barn, bare så det er sagt. Men da gutten vår var baby, var han forholdsvis tynn (nederst på kurven), og da anbefalte helsesøster oss å tilsette olje i grøten. Nå spiser jo ikke gutten din grøt ennå, men du kan jo tilsette olje i melkeflaska. Sjekk dette ut med hs/ lege først, jeg vet som sagt ikke noe om premature. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Pass på å ikke starte for tidlig med grøt da...det kan utvikle spiseproblemer. Jeg har 3 mnd premature. Har han ammet noe, eller mme fra starten? Riktig som du gjør å ta i litt ekstra mme pulver. Bruk malt i hvert måltid, mye kalorier i det. Du kan legge inn et ekstra måltid, også på natten, med velling. Men så lenge kurven hans ikke stagnerer er det ikke nødvendig å fete opp når han ikke er mer enn 2 mnd korrigert.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Takk for tips! ja, de sa noe om det før vi reiste fra intensiven at vi kunne ha litt olje i maten.. var aldri aktuelt siden han spiste dobbelt av det han skulle den første tiden, så trodde aldrg vi skulle få dette problemet.. spørs nok om ikke vi får gjøre det, så får han heller spise litt mindre en de han skal.. tror nok ikke han vil øke når han får den flaska pressa opp i trynet hele tiden heller... hehe.. men er jo så bekymra for at han ikke får i seg nokk.. tror nok jeg går for en energibombe flaske på morgenen, og en (eller fler?) flasker med noen dråper olje i... hvor mye olje? 1ml? noe spessielt olje? i en flaske eller flere?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Som regel tilpasser de selv hvor mye de trenger, det kan gå litt opp og ned. Og de legger ikke inn sonde så lenge han får i seg såpass og er glad og fornøyd:) Min har hatt peg og sonde, men hun hadde problemer fra starten. anonym over
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 amma litt i starten (med skjold) men han klarte ikke suginga, så har strort sett gått i flaske.. de første 8 ukene var det mm på flaske... etter det har det bare vært mme. det var nødvendig med "oppfeting" når han ble født, for han ble født med veldig lav fødselvekt. (1490g) hvordan blander dere vellingen? jeg har nestle risgrøt, å jeg pleier å ta en skje eller to i en av flaskene.. vi har fått beskjed fra sykehuset og hs at vi skal begynne med introduserng av mat ved 4 mnd alder (det er ganske nytt i forhold til premature.. jeg vet de skulle ha det korigert tidligere)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #7 Skrevet 30. mars 2011 godt å høre han fikk sonde de første 3 ukene på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #8 Skrevet 30. mars 2011 Det er jo normalt Min var 600 gram, hun hadde peg til hun var nesten 3 år.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #9 Skrevet 30. mars 2011 det er ikke normalt med en vekt på 1490g når man er 33 uker på vei nei... han skulle vært 2500g den ene kg der er ganske mye...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #10 Skrevet 30. mars 2011 Det er vanlig at babyer på 1490 får sonde i starten, skjønner? Han var dysmatur ja. Men sonde i begynnelsen er ikke for "oppfetning"
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #11 Skrevet 30. mars 2011 ok. beklager... trodde du mente vekta skjønner du.. nei, det var ikke for oppfetning, men for å i det heletatt få næring. men han fikk nutriprem blanda i melka for oppfetning.. det hs mente var vel at hvis han ikke fikk nok næring selv så måtte det til med sonde..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå