Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 En bekjent av meg har et forhold til barnefar, men de bor ikke i samme land og møtes i all hovedsak i ferier og noen langhelger. Barnet bor sammen med henne. Mottar hun urettmessig OS? Ble litt nyskjerrig nå..
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Reglene sier jo at du ikke kan ha noe forhold til den andre foreldren, men det står også at noen av reglene kan fravikes... http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Ah, men da har de kanskje en annen avtale da. HI
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 En kan fint være sammen med faren til barnet, og motta OS, så lenge de ikke BOR sammen i samme leilighet, eller i samme blokk!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Tull og tøys, det står klart på nav at man ikke skal ha et forhold til barnefar, og at man ikke regnes som aleneforeldre om man er sammen men velger å bo fra hverandre pga jobb, studier eller andre praktiske årsaker. Har man et forhold sammen tilbake i tid og har planer om å bo sammen så er man ikke som aleneforelder å regne.... Andre bo- og samlivsforhold Som nevnt ovenfor anses uttrykket "lever sammen" for å være videre enn uttrykket "bor sammen". Foreldrene kan derfor anses for å leve sammen selv om de ikke bor sammen. I tilknytning til Trygderettens prinsippkjennelse om samliv uttalte Sosialdepartementet: "Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1007/83 medfører ikke en prinsippiell ny rettsoppfatning, da forskriftene av 26. september 1980 ikke er å anse som uttømmende. Også andre momenter enn bare oppholdstid i boligen til den annen av foreldrene kan trekkes inn ved avgjørelsen av en sak." Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede: ■Partene har et forhold tilbake i tid. ■Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.). ■Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 De har ikke hatt et langt forhold før barnet ble født så vidt jeg vet. Han er utenlansk statsborger, derfor de ikke bor sammen. Hva fremtidsplaner angår vet jeg ikke.. HI
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Om han ikke er norsk stasborger mener jeg at det ikke skal være noe problem.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Det jeg vil si avgjør for meg (moralsk) i denne saken, er hvorvidt de deler økonomi. Dersom de gjør det, så er det svindel. Dersom de har separat økonomi og av praktiske grunner ikke kan bo i samme land (har han ikke oppholdstillatelse f.eks?), så synes jeg det er ok. Da er hun i praksis alenemor.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Jeg synst det er helt greit å melde inn folk som faktisk bor sammen og som man VET mottar stønader urettmessig. Jeg synst IKKE det er greit å melde folk man VET ikke bor sammen, og er usikker på om mottar stønader urettmessig. DET synst jeg er grafsing i andre folks privatliv. Er dere ansatt som detektiver for nav...? Dersom IKKE foreslår jeg at dere passer deres egne saker og slutter å SYNSE om andre.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Det er vel det som ligger i "Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far." Man er enslig mor selv om man deler seng med barnefaren en gang i løpet av året etter mitt skjønn, så lenge man ikke har felles økonomi eller ligenden.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Selvsagt enig i at man ikke trenger å bry seg i en sånn sak, og dessuten tror jeg hun uansett har sitt på det rene slik at det bare vil være bortkastede ressurser for NAV å undersøke. Det er mange nok reelle saker hvor folk jukser med trygdeordninger der ute ...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #14 Skrevet 30. mars 2011 Jeg bare lurte da det har vært mye fokus på det den siste tiden. Ble i grunnen ikke noe klokere. HI
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #15 Skrevet 30. mars 2011 Men det er vel uansett sånn at hvis noen blir meldt, så mister de pengene med en gang, og må bli undersøkt både opp og ned for å få de tilbake. Det kan være krise for noen som faktisk er rettmessige mottakere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå