Gå til innhold

Regler ang overgangstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer, da jeg tror en bekjent av meg kan havne i knipe:/

Om en har et barn som en allerede mottar os for, og så får et nytt barn med en annen mann som en har et forhold til; skal os da opphøre? Disse er sammen men er enda ikke flyttet sammen. Står oppført som et par på f.eks facebook. Ikke at fb er verdens navle, men tenker at det er dumt og litt korttenkt om en urettmessig mottar os..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de ikke bor sammen så opphører ikke os for det første barnet

Skrevet

etter det jeg har forstått må man bo i lag for å miste os. men er usikker, vet det er noen her inne som jobber i nav som kan kanskje svare litt bedre på dette. så håper de ser det og kan svare bedre :)

Skrevet

Ok, jeg trodde den opphørte når en fikk barn med ny mann.

Vet en kan være samboer i et år uten å miste rettighetene som alenemor.

Skrevet

Os opphører, som du sier, etter å ha vært samboere i 1 år og den opphører når man får barn med samboer. Men når de ikke er samboere så opphører den ikke. Det er en gråsone de beveger seg i, men ikke ulovlig.

20:37

Skrevet

Stemmer at retten til OS opphører når man får et nytt barn ja... Såfremst man ikke da blir alenemor for det nye barnet, da kan man få 3 nye år med Os for det nye barnet men dette må jo da søkes om.. I dette tilfellet er mor ikke som alenemor å regne ettersom hun jo har et forhold til far og hun mottar derfor urettmessig OS...

Skrevet

Om hun hadde flyttet sammen med ny kjærste vill hun fått OS ca et år etter de flyttet sammen. Men samboer med felles barn - da er hun ikke alenemor lenger. Tror også det er ganske strenge regler for at man ikke får lov til å være kjæreste med barnefar, ikke bo sammen, men likevell motta OS. Om man ikke bor sammen, men er kjærester er det vel kanskje naturlig å dele seng noen kvelder i uka og det er på kanten. Da kan de like godt flytte sammen og gjøre ting skikkelig vel?

Skrevet

Jeg her ei datter jeg motter OS for. Jeg venter nå nummer to, og skal derfor flytte sammen med far til barnet i magen. OS opphører da fom mnd ETTER at det nye barnet blir født. Om vi hadde giftet oss hadde OS opphørt fom mnd ETTER at vi hadde giftet oss. Om vi IKKE hadde fått barn, hadde OS vart det første året vi var samboere.

Skrevet

Men jeg var jo ganske sikker på at alle som har et forholdt til barnefar ikke kan motta os. Om en bor sammen eller ikke har jo ingenting å si. Så slik jeg forstår deg kommer gråsonen av barnet hun har fra før?

Skrevet

Det er ikke samme barnefar?

Skrevet

Var spm til meg(HI)?

Nei, barna har ikke samme far.

Skrevet

Var dette jeg også tenkte(20:42).

Egentlig ble jeg bare mest nysgjerrig, og kommer ikke til å melde henne eller noe. Jeg kommer derimot antagelig til å si noe neste gang. Hun snakker åpent om det så.

Skrevet

Det stemmer også, men i forhold til det barnet hun mottar os for og hun er ikke i et forhold med far til sitt eldste barn, altså faren til barnet hun mottar os for.

20:37

Skrevet

Meg Anonym 20:44 (2)

Nei, det er ikke samme far..

Skrevet

Enig med anonym 20:42, hun er ikke som alenemor å regne og har ikke rett på OS.. Men skulle jo tro nav ville oppdage dette når de begynner å betale ut barnetrygd for barn nr 2?? .. Hadde iallefall vært smart å hatt noe slags system som reagerte på det for mor vil jo isåfall få barnetrygd for 3 barn når hun bare har 2 barn og det er jo et "varsel" om at hun mottar OS urettmessig...

Skrevet

Tror nok ikke NAV oppdager sånt. Der tror jeg de er avhengige av tips.

Skrevet

En jeg kjenner mottar OS, hun har et forhold til barnefar men de bor ikke i samme land og møtes i ferier og langhelger.

Er det riktig at hun kan motta OS da?

Virker som dere har litt greie på det..

Skrevet

Nei, da mottar hun urettmessig OS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...