Trollmor m/ trolljente Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Litt forskjellige ting jeg lurer på her! - Grønnplante (paraplytre??):kjøpte for 3 år siden, den var vel da bare 25 cm høy, men har nå vokst seg ganske så høy, nærmere en meter. Den mistet nesten alt av blader iløpet av fjoråret, så jeg plantet den om til en sånn "selvvannings" potte. Nå har den begynt å få masse blader igjen i toppen (har en stamme med blader som vokser ut), men en noen av bladene er klissete og jeg har funnet et par gjennomsiktige små kuler som henger fast. Er dette noe "farlig" for planten? Den får ikke lovt til å dø, har et rart og unaturlig forhold til den planta - Orkide: Fikk en orkide i gave, men mange røtter er på tur ut av krukka, mange av dem er brekte her og der. Kan jeg klippe disse av nå som den blomstrer? Vil ikke plage den for mye mens den er så pen å se på - Ildtopp: Har hatt to stående sammen (to forskjellige potter i samme potteskjuler) over vinteren i vinduet. Bladene har begynt å bli veldig myke selv om de får jevnt med vann, de har begynt å blomstre igjen nå så tror ikke det er for mye/for lite vann. Kan det være at de ikke trives med å stå tett sammen? - Urter: Kan man plante om de urteplantene man kjøper i butikken sånn at de kan overleve hjemme? Eller er det best å så frø selv? *ønsker seg grønnere fingre og hjerne*
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Paraplytre: umulig å diagnostisere uten bilder og riktig art. Men det kan være bladlus Orkide: Grønne og grå røtter skal du IKKE klippe, uansett utseende ellers, (grønne / grå = levende, orkideen fanger både vann / luftfuktighet og lys med røttene. lldtopp: du bør la den tørke ut mellom vanningene, den lagrer vann i bladene, og nå høres det ut som om den er ved å drukne. Urter: alt er mulig, du må prøve deg frem Men syns det er lettere å holde liv de jeg sår selv.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2011 Linket bilde av grønnplanten på facebook og det er i følge henne en type lus som heter skjoldlus, stemmer i allefall overens med bildene jeg fant når jeg googlet det. Men skal følge tipsene dine, å skal jeg ut å kjøpe frø Takk skal du ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå