Wopi Skrevet 31. mars 2011 #26 Skrevet 31. mars 2011 Hun sover ute, hvis det passer sånn. Ofte er det hvis vi har gått tur, og hun fortsetter å sove. Til sommeren tenker jeg hun sover ute hele tida, pga at det er mer "luftig" enn inne. Har myggnetting og babycall, og hun ligger så jeg ser henne fra vinduet. Jeg sjekker både vinduet og i døra - ofte. Min første sov ute hver eneste dag, med mindre det var kaldere enn -10 grader. Jeg har aldri vært redd for å la de sove ute, men da er jeg veldig "på" og sjekker ofte at alt er ok.
Alba44 Skrevet 31. mars 2011 #27 Skrevet 31. mars 2011 Gutten min sov alltid ute ( bortsett fra når jeg syntes det ar for kaldt), og jeg satt ALLTID ved vinduet og passet på. Vogna sto på verandaen utenfor stuevinduet. Har dessverre sett flere uforsvarlige foreldre som har sjanset på nettopp dette.
Hufsla Skrevet 31. mars 2011 #28 Skrevet 31. mars 2011 Det jeg gjerne vil ha en diskusjon på, er dette med å la barnet sove ute alene/ubevoktet. Dette har jeg sett at er veldig vanlig! Pleier du å gjøre dette? Synes du det er forsvarlig? Spørsmålet ditt er jo rene ja/nei spørsmål. Men dette er heller ikke svart/hvitt. Alt avhenger av omgivelsene. Kanskje er barnets soveplass rett utenfor vinduet slik at du ser ungen hele tiden, kanskje bor du avsides uten hverken naboer eller dyr i nærheten, kanskje er eneste uteplassen en travel gate, osv. Mine barn har aldri sovet særlig godt ute, de våknet fortere enn om de sov inne. Så derfor sov de stort sett inne. Men jeg følte det var helt trygt å la de sove ute. Du skriver videre: Barna mine er det mest dyrebare jeg har, og det mest dyrebare jeg har vil jeg bare ikke legge fra meg ute uten å passe på det. Til det er jeg altfor redd for at noe skal skje dem. Betyr det at du sitter ved siden av sengen deres mens de sover? Når sover isåfall du?
Gjest Alimka Skrevet 31. mars 2011 #29 Skrevet 31. mars 2011 HI her. Jeg er selvsagt enig i at det ikke er helt svart-hvitt, og det er klart jeg ser på noen steder som tryggere enn andre. Spørsmålet mitt var om det er forsvarlig å la dem sove ubevoktet ute. Om man har vognen rett utenfor vinduet og ser på den hele tiden, sover jo ikke barnet ubevoktet. Jeg kunne også satt vogna utenfor stuevinduet og sittet og kikket på den hele tida, det ville jeg syns var forsvarlig, da passer man jo hele tida på Men barnet mitt sover greit inne, og da liker jeg bedre å få unna litt husarbeid etc. mens det sover, framfor å måtte sitte og passe på hele tida. Ellers sover barnet mitt mye ute også, mens vi går turer eller er ute og leker med storebror. Det jeg lurer på, er om det er greit å la barnet sove uten at man ser til det hele tida eller nesten hele tida. Har flere ganger vært sammen med folk som setter vogna utenfor huset eller i hagen uten å se til den på lange tider. Jeg ville aldri klart å slappe av om mitt barn lå slik. Ja, mange bruker babycall, det er bedre enn ingenting, men ingen trygghet for meg i en slik situasjon. Du skriver videre: Barna mine er det mest dyrebare jeg har, og det mest dyrebare jeg har vil jeg bare ikke legge fra meg ute uten å passe på det. Til det er jeg altfor redd for at noe skal skje dem. Betyr det at du sitter ved siden av sengen deres mens de sover? Når sover isåfall du? Hehe, sitter på ingen måte ved siden av sengen deres og passer på. Jeg snakker her om å legge barna ute alene, ikke inne. Jeg sover på natta som de fleste andre
Gjest Alimka Skrevet 31. mars 2011 #30 Skrevet 31. mars 2011 HI her Hm, så det var ikke rutiner på tilsyn til barna mens de sov ute i barnehagen? Lurer på hvor vanlig det er i barnehager (noen som vil gi innspill på det også?). Barnehagebarnet mitt har sluttet med dagsoving for lengst, men han gikk i to ulike barnehager mens han sov på dagen, og i begge sov han ute i vogn. Jeg spurte faktisk aldri i noen av barnehagene hvordan rutinene var i forhold til tilsyn mens de sov, fordi jeg tar det for gitt at de barnehageansatte passer på barna mens de er i barnehagen, uavhengig av om de sover eller er våkne. Hvorvidt foreldre vil la barna sove mer eller mindre ubevoktet ute hjemme får være opp til dem selv, men i barnehagene syns jeg det burde være rutiner for tilsyn av vognene mens barna sover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå