Gå til innhold

Nok et mattespørsmål :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med oppgaver der man skal trekke sammen og gjøre svaret så enkelt som mulig...

Lurer på om et tall/en bokstav må finnes i alle ledd, dersom man skal kunne forkorte?

27 - 18a + 10a

------------------------

2 * 2 * 3 * a * a

Kan jeg f.eks. forkorte bort aene fordi det er to aer i telleren, eller kan jeg ikke forkorte bort aene fordi det ikke er noen a i første ledd av telleren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

27-28a

----------

12a(opphøyd i)2

Skrevet

bokstaven må være i alle ledd du slår sammen når du forkorter. I denne oppgaven kan du skrive:

27 - 8a

-------------

6aa (aa betyr a i annen)

Skrevet

beklager leste feil i oppgaven. Det skal være

27-8a

---------

12aa

Skrevet

Ok, takk! Et tall eller en bokstav må altså forekomme i alle ledd for at jeg kan forekorte de bort(?)

Utrolig irriterende å ikke huske noe matte... :-(

Skrevet

Tusen takk! Hva skulle jeg gjort uten dere... :-)

Skrevet

Du kan korte ned med a'ene ja. Jeg ville skrevet det slik:

27 (-18a+10a) stryker a'ene mot nevner og teller og får da

27 - 8

-------------------------

12a

=

19

-----

12a

Kan sikkert gjøre det annerledes altså.

Men husk at 10a er det samme som 10*a osv.

Skrevet

Enten er det mange som prøver å hjelpe uten å aldri har vært gode i matte, eller så er det mange som hjelper selvom det er alt for lenge side de har hatt brøkregning med ukjente... Noen av de som har hjulpet vet heldigvis hva de holder på med, men ikke alle.

I telleren kan du trekke sammen leddene med a i seg, dvs at telleren blir:

27 - 8a. Du har 27 uten a, så det kan du ikke trekke sammen med resten. Så har du minus 18a pluss 10a, det blir tilsammen minus 8a.

I nevneren ganger du bare alt sammen: 2x2x3=12 og axa blir a^2 (a opphøyd i andre). Tilsammen blir det da:

27-8a

---------

12a^2

For at du skulle kunnet forkorte bort a i telleren, måtte du hatt a i alle leddene.

Skrevet

Tusen takk! Svaret ditt var veldig oppklarende! :-)

Skrevet

Det er HELT FEIL .13.26!

Man kan ikke stryke a når det er flere ledd!

27 (-18a+10a) går ikke an i dette stykket. Det du har gjort her er å forandre hele regnestykket. Det regneastykket du har laget her betyr at 27 skal ganges med alt inne i parantesen. Da blir det slik:

27*(-18a)+27*10a som = -486a+270 a =-216a.

Deler du det videre på 12 a, ja da kan du stryke a så sitter igjen med ett svar på - 18. Noe som er helt feil. Rett svar er det som er skrevet oppi her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...