Makkapakka Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 hvorfor velger dere det? (f.eks: Marius, Mons og Mona) Er det tilfeldigheter, at dere tilfeldigvis synes Anna og Alfred er de fineste navnene dere vet om? Jeg kjenner flere par som velger dette til barna sine, ikke noe galt i det (fine navn er det også), men hva hvis de får et tredje eller fjerde barn og ikke finner et navn de liker på samme bokstav? Jeg synes liksom man at man må gi det til hele ungeflokken jeg da...... Kjenner dessuten ei som har en gutt fra før av med navn på J. Nå har hun ny mann og 2 nye barn med han, og de har begge fått navn på M. Mona Grudt har dessuten kaldt opp barna sine etter seg selv og mannen sin (Milla etter Mona, Bianca etter Brody). Men eldstemann da (fra forrige samboerskap)? Jeg valgte bevisst forskjellig forbokstav til mine jenter, da står jeg helt fritt hvis vi får flere barn, føler jeg da.
Snuppa! Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Helt tilfeldig her du Har 2 barn med samme forbokstav. Blir nok ikke samme forbokstav på nr 3(hvis det blir nr 3 noen gang) Men kommer til å ta navnet til nr 3 i samme sjanger som de to eldste. Mine 2 brødre har samme forbokstav, og de har enkelt navn, mens jeg har en annen forbokstav og dobbelt navn, og jeg har aldri ofra det en tanke gjennom hele oppveksten:)
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Ei venninne av meg kjenner et par som har 4 gutter. De heter Markus, Lukas, Johannes og.... trallallalla... Kurt. Den er fin;) Jeg har kalt min datter for Lykke. Vet ikke helt hvordan det ville blitt med neste barn. Litt kjipent at den ene heter Lykke og den andre heter Britt. Eller? Jeg vet ikke... Liv, kanskje? Men nå skal jeg ikke ha flere barn så det løser seg selv:)
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Hahaha, måtte le av hun over. Disiplene og Kurt. Kjenner selv ei som har en helt vanlig navn selv, broren har et litt eldre navn, mens lillesøsteren har et skikkelig moderne, engelsk navn. Selv er jeg kanskje litt i overkant opptatt av dette med navn. Hadde jeg selv fått velge haddde nok guttene mine hatt mer spesielle navn enn de har idag. Siden pappaen måtte få bestemme litt også, ble det to fine, men ganske vanlige navn. Begge er fra Bibelen, og selv om dette ikke var noe vi spesifikt planla, så føler jeg på en måte at tredjemann bør få et Bibelsk navn også. Jeg er sånn som føler at barnas navn skal henge litt ihop, være av samme type osv,. Velger jeg enkeltnavn på én, synes jeg det blir litt rart med dobbeltnavn på de andre liksom. Samme forbokstav på alle har jeg også styrt unna, derimot, som du sier; Det kan jo bli litt vanskelig å finne navn til barn nummer fire hvis man MÅ velge et på en bestemt bokstav. Når det er sagt har jeg selv fire søsken, og jeg og min bror har samme initialer. Det har også de to andre.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Mente vel egentlig evangelistene? Selv om jeg har Bibelske navn på gutta mine, har jeg altså ikke så veldig peiling på Bibelen. *flaut*
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Jeg er litt sånn for at man velger fine navn og navn som passer barna. Så at man velger navn som er nevnt i Bibelen uten at man er kristen eller har lest bibelen spiller, for meg, ingen rolle. Jeg vil tippe at det var mennesker som hadde navnene også før Bibelen ble skrevet og mange av navnene er endret på, omskrevet osv. Så hvem vet egentlig hva de het?
frk Nilsen Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har samme forbokstav på navnet til guttene mine, og det er helt tilfeldig. Den satt faktisk ganske langt inne, siden jeg hadde sagt at jeg aldri skulle ha samme forbokstav på barna mine :-P Storebror heter Sondre og lillebror heter Sigurd. Han kunne rett og slett ikke hete noe annet, prøvde flere navn på sykehuset, men det var kun Sigurd som passet
Kanutten83 Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Her er det tilfeldig:) Begge guttene er oppkalt etter hver sin person, en fra min side og en fra farens side som var veldig viktige for oss, og begge disse to har da et navn som har som begynner på M:) Skulle vi få ei jente etterhvert vil hun også få et navn som begynner med M fordi hun kommer til å bli oppkalt etter ei som begynner på M, også det helt tilfeldig. Skulle en ny baby bli gutt så vet jeg faktisk ikke, er ikke så mange guttenavn på M igjen som jeg liker, så da blir det nok et navn som står i stil selv om det ikke er på M:)
Tante Blås Squaw Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Våre har en F til felles - Tanja Felizia, Bjørn Fabian og Isabella Fiona (til daglig Felizia, Fabian og Bella). Hvorfor? Fordi vi hadde lyst ;op
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Våre har egentlig ikke noe tilfelles, vi valgte det vi syntes var fint, eldste har dobbelt navn - Emily Jeanette og minsten heter Antonio, syntes dobbeltnavn er fint men vi fant ikke noe fint som passet til minsten sitt første navn å siden vi syntes det navnet var fint ble det enkelt på han
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Helt tilfeldig. Største heter Eline fordi vi syns det var fint. Minste heter Emil. Mannen syns det var et så fint navn så da ble det det. Hvis ikke hadde det blitt Erle eller Erlend etter oppkalling av min bestefar, Erling.
petite fleur Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Min samboer og jeg hadde store vansker med å bli enige om navn, og til slutt ble det nå slik at begge guttene fikk forbokstaven S. Synes det var en bragd at vi i det hele tatt klarte å bli enige om 2 navn, så at de har samme forbokstav får bare være :-)
Arb.ledig husmor Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 En venninne av meg har tre barn, en gutt og to jenter. Både ho selv og samboeren hennes har navn så begynne på S, og da fikk alle barna navb på S også.. De har også ene etternavnet på S...
To små tuller Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Vi ønsket oss barn lenge, og hadde valgt navn før vi ble gravide. Om det ble jente så skulle hun hete Mathilde og om det ble gutt så skulle han hete Sebastian. Men så ble vi gravide og det viste seg at vi ventet tvillingjenter, og hele navnedebatten måtte tas om igjen. Det eneste jentenavnet vi begge likte utenom Mathilde var Thea, men vi syns ikke de passet sammen, så da ble det Tilde og Thea i stedet; syns det passer perfekt! ) Om vi får en til (håper veldig;o), være seg jente eller gutt, så er det ikke sikkert at det blir et T-navn det også, men syns at det bør være omtrent samme lengde på navnet. Brødrene mine har ganske like navn med samme forbokstav, mens jeg har annen forbokstav i mitt navn. Tror aldri jeg har reflektert over det, hverken som barn eller voksen.
Gjest Koseklompen og jeg Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Kjenner noen ja som har lik forbokstav på barna sine-- Lise, Line og Lene Malin, Marianne, Martine Og så kjenner jeg noen som har "litt" navnekræsj.. Eldste heter Michaela, yngste Nicholas og mellomste heter........tada....Vigdis....
vildejenta Skrevet 29. mars 2011 #16 Skrevet 29. mars 2011 Mine har forskjellig forbokstav, det er ikke et bevisst valg, men det er et bevist valg at initialene deres ikke skal bli uheldige.. Jeg har initalene BH, og det var ikke så kult å bli kalt da jeg gikk på barneskolen.. Mine barn er alle oppkalt, så de har tradisjonelle, litt "enkle navn" som passer sammen.. Kjenner et par som har 5 bokstaver i navnet på den eldste, 4 bokstaver i navnet på den mellomste, og 3 bokstaver på den yngste. Nå er hun gravid med nummer fire, så jeg spurte på spøk om det ble tvillinger om en av dem måtte ha bare en bokstav i navnet sitt.. hun ble litt tankefull over den.. hehe..
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 29. mars 2011 #17 Skrevet 29. mars 2011 Mine to barn har ikke samme forbokstav, og nå som vi venter nr tre styrer jeg liksom litt unna navn som har samme forbokstav som storesøsknene. Min ekskjæreste var 4 i søskenflokken, og der het de: Martin, Helga, Magnus og Marit (født i nettopp den rekkefølgen). Jeg synes alltid det var litt merkelig hehe.. Men tror ikke at flokken selv noen gang tenkte over det.
mamman t go`gutta Skrevet 29. mars 2011 #18 Skrevet 29. mars 2011 Her begynner eldstemann på bokstaven M. De to andre, jeg og mannen begynner på bokstaven H :-) Det er faktisk helt tilfeldig. Alle gutta er oppkaldt, så da ble det de bokstavene. Og at mannen og jeg begynner på samme bokstav er jo bare (u)flaks. :-) Om vi får et barn til så vil det nok helt sikkert ikke bli et navn på H. Blir det ei jente vil hun få et navn på M, fordi det er det navnet vi synes er finest.
hit og dit Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 Hvorfor legge så mye i det? Jeg og min bror har navn på samme bokstav, min søster har en annen bokstav. Med hånden på hjertet så kan jeg si at hun ikke har følt seg utenfor altså. Det er bare navn.
FrøkenSprøken Skrevet 29. mars 2011 #20 Skrevet 29. mars 2011 Helt tilfeldig, gitt. Erlend fordi det var det eneste vi kunne bli enig om, og Ellinor som oppkalling etter min mormor, og fordi vi likte navnet. Hadde ikke stressa så mye med at neste unge skulle fått navn på E, men vi liker tilfeldigvis mange navn på E, så det er mulig at det hadde blitt det allikevel. Det viktigste er at navnene er i samme "kategori" synes jeg. Nå skal ikke vi ha flere barn, så det er ikke noe å tenke på, men HVIS det skulle komme en tredjemann, kunne h*n ha hett Sigrid Eivind Astrid Anna Sigurd Mats Egil Torvald Johan
tìme'em Skrevet 29. mars 2011 #21 Skrevet 29. mars 2011 Hehe, ser ikke helt problemet altså. Har en venninne som har tre barn med navn på J, og en på I. Ikke noe problem det. Hun har aldri nevnt det engang så tipper det er tilfeldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå