Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 har skrevet inn her tidligere, men jeg er desperat, så prøver igjen! Har da en 2,5 åring som PLUTSELIG har fått det for seg at nei, hun skal enten våkne hele natta og "tro"jeg skal stå der hele tiden ved hennes side, ELLER at hun skal få lov å sove i senga med oss, (noe hun faktisk ALDRI har likt tidligere)... det har aldri vært problem å legge hun, og har hun våknet på natta, så har hun ikke krevd slik som dette.. Jeg synes det er veldig vanskelig det her, og trenger virkelig råd, før jeg blir meget meget gal....
Mor Løvehjerte Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting, helt til du tror du blir gæren. Så fortsetter du å følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting, følge tilbake uten å si noen ting. Det skal funke.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 hun har blitt satt i en reiseseng nå, og ikke den andre senga ( av eget ønske), og den går hun ikke ut av, men hun HYYYYYYYYYYYYYYYLSKRIKER.... noe så helt ekstremt. sånn alvorlig panikk skriking hvis jeg går ut av rommet...
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 STJERNEKALENDER Funka som krutt på datra vår. Vi hadde gullstjerner for belønningsdagene og sølv for alle "beståtte" dager fram til belønning:) Til og begynne var det en belønning hver dag i 3-4 dager, så ble det annen hver dag, så ble belønningen større og en gang i uken i ca 4-5 uker og vips null problem Da var den vanlige rosen belønning nok Belønningene var feks å få hjelpe til med å lage middag (ha poteter oppi kasserollen før den settes på kok), hjelpe å kutte litt frukt til barne-tv, få vaske håret til mamma i dusjen osv. Annen hver dag fikk hun være mer delaktig i å "bestemme" om vi skulle bake horn eller rundstykker, besøke bestemor eller tante, kakao til helgekveldsen o.l. Når vi gikk over til ukesbelønning fikk hun fremdeles beholde "godene" med å være delaktig i hverdagen pluss at vi kunne reiser på bibilioteket å låne en film, ei spennende bok, kjøpe inn en film som sto på hylla som hun fikk etter endt uke o.l.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Sikker på at hun ikke sanser noe dere ikke kan se?? Snakk med henne om morgenen om hvorfor hun gjør som hun gjør når dere går ut av rommet. Panikkskriking er jo ikke normalt hos barn. En ting er å sutre eller trasse, men panikk er jo en irrasjonell handling som ikke er viljestyrt.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 ang sånne klistremerker osv så fikk hun dette før, når hun skulle "lære" å sove hele natta, fungerte KJEMPE bra, men nå... nei... nå er det også "galt".... Ja, det er nesten panikk gråt. Jeg vet ikke om det er noe hun har lært å "spille på",fordi hun vet jeg kommer fort, eller hva det er, men når vi spør hvorfor hun er slik, så sier hun ikke annet, enn at hun vil sove med meg om natta. hun får en lillebror om 2 uker max, og dette GÅR IKKE at hun skal komme inn i senga vår hver natt... Jeg holder på flere timer hver natt, men når søvnen virkelig tar deg, ja, da innrømmer jeg at jeg har gitt opp, hvis det kan gi meg et par timer søvn i løpet av en natt...dumt!!! Gubben forstår ikke hvorfor dette er så ille "bare ta hun i senga da.....ta hu i senga bla bla bla".... herregud, jeg ønsker jo ikke det!!!! jeg blir snart "delt i to", og dette er det siste jeg trenger!! jeg har prøvd å prate masse, og forklare at nå må man sove osv osv, og hun legger seg ned og sier..jada mamma... Sovner fort når hun ser meg, men våkner nesten bevisst etter en liten stund,for å sjekke om jeg er der igjen...
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Ikke prat, ikke mas, ikke diskuter, eller argumenter. Gi så lite belønning som mulig for oppvåkningen. Den alderen er "marerittalderen" (Min sønn drømte om en farlig hund i over ett år, og hadde nattlig gråt og redsel minst annenhver natt på grunn av drømmen, fra han var litt under 3 til han var over 4) Så hvis hun er redd, sørg for at hun blir trygg, men ikke ved å gi henne plass i senga di hvis du ikke vil ha henne der. Da setter du heller en god, bekvem lenestol inn på rommet hennes, tar med deg bok eller broderi, en svak lampe og sier god natt. Så vender du oppmerksomheten til boka di, og lar henne bare se at du er der. Ikke snakk eller kos etter å ha sagt god natt, men la henne se at du blir der helt til hun er sovnet.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 takk for godt råd, da skal jeg ikke prate eller diskutere mer.... !!! Men hva skal jeg gjøre med det at hun våkner etter veldig kort tid igjen, for å sjekke om jeg sitter der? Jeg kan jo ikke sitte på rommet hennes hele natta Igår var det så ille at jeg vurderte å legge meg i senga som står ved siden av den hun ligger i nå, for å få FRED, men den er jo alt for "liten" og hard for meg nå... men jeg sliter virkelig med hva jeg skal gjøre når hun konstant våkner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå