Gå til innhold

Eksem, baby på 7mnd. Hva gjør man? Tips?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Minstegutten vår på 7mnd fikk for ca en mnd siden en til tre røde små flekker, som var tørre på haka, låret og armen. Men så gikk de bort litt, for å så nå komme tilbake, men mye mer. Han har også hele ryggen full av røde prikker. Ser akkurat ut som den eksemen jeg hadde da jeg var yngre (atopisk eksem, for å så utvikle seg til også svak psoriasis)

Hva gjør jeg nå? Kan legen teste for hva han er allergisk mot allerede nå, eller gjør de ikke det når de er så små?

Kan ikke skjønne hva han reagerer på heller, da han får grøt og pupp, å den frukten som er i grøten er jo bare eple, banan eller pære, så det er jo ingen sitrusfrukter.

Jeg tålte ikke skjokolade, sitrusfrukter, nøtter, ketshup bla.

Hva kan jeg evt. smøre på? Noen som vet?

Han blir også ekstremt fort tørr, spesielt i kinna. Smører han med tykk krem i kinna flere ganger daglig men det blir ikke noe bedre....

Takk for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 8,5 måneder har hatt det siden hun var ca 2 måneder gammel. Akkurat som du beskriver. Legen tok en titt på det, og sa at det enten var sopp infeksjon (tvilsom) eller eksem. (Var på panna, skuldrene og låret.)

Vi fikk beskjed om å kjøpe Lamisil (fotsopp middel) og prøve det i en uke, og om det ikke ble bedre skulle vi kjøpe hydrocortison krem som vi fikk på resept.

Det var eksem, og bare hydrocortison hjalp. Begynte å bli bedre etter noen dager, men tok 3 uker før det ble borte helt. Vi måtte også kjøpe krem til 450 kr på apoteket som hun skal smøres med 2 ganger daglig over hele kroppen/ansikt.

Hun skal også bade hver dag med litt olje i vannet. For øyeblikket er hun eksem-fri, men pleier å komme tilbake lett når hun svetter (bruker lua etc)

Skrevet

11:05 her igen, var ikke meningen å være anonym :)

Skrevet

Takk for svar!

Ja nei jeg er nok ganske sikker på at det er atopisk eksem.. Er jo veldig arvelig også..

Men var det ikke noe tema å ta noen tester?

Skrevet

Hei :)

Her er det stor forskjell på leger og div. praksis. Datteren min fikk atopisk eksem da hun var 8 mnd. Fastlegen vår den gang ville ikke ta noen tester på barnet fordi han mente dette var mer ubehag enn nytte siden en test aldri vil vise 100 % før 4-års alder. Jeg godtok ikke hans avvisning, da jeg vet at inegn tester er 100%. Jeg er selv allergiker, men har aldri utslag på tester.

Jeg tok dernest banet med til en lege på legevakten, og denne legen henviste datteren min til hudlege ved hudsykdomsavdelingen i Tromsø. Hudlegen tok x-antall prøver, hvor hun hadde utslag på laktose, egg, fisk, carroten, citrus og belgfrukter.

Den første behnadlingen vi startet var å bade henne i Kaliumperganat 2 ganger daglig, samt smøre inn huden hennes med dertil tilpasset salver. Aldri kremer da disse inneholder vann og ikke olje som mykgjører. På enkelte områder måtte hun også pensles med krystallviolet for å tørke ut eksemet så ny hud kunne gro fram. Vi fikk også utskrevet antihistaminer til henne så hun ikke skulle klø på natta. Dagtid hadde hun sjeldent på seg mer enn bleie så lenge vi var innomhus så huden skulle få mest mulig luft.

Men mistenker du atopisk eksem så prøv grøt på rent havre eller rismel (kjøpt i helsekost) og bruk enten erstatning av rismelk eller havremelk. Husk at all frukt med syre kan være allergifremkallende. Selv eple og pære, ikke bare citrus. Unngå også ferdige middagsglass som ofte har base på en mild tomatsaus eller tilsatt gulrot. Begge disse 2 inneholder mengder av allergener!

Lykke til uansett :)

Skrevet

Det lurte jeg også på, men jeg var til to forskjellige leger og begge mente at det var unødvendig. Kan hende at de legene jeg kjenner er litt late.

Var i utgangspunktet litt bekymret fordi jeg har hørt at barn med eksem har i større grad allergi og astma, men legen sa at det ikke var nødvendig siden vi hadde mye eksem i familien.

Kanskje greit å gå til legen for å få resept på hydrocortison. Det er mulig at din lege har litt mer lyst til å undersøke også :)

Skrevet

Kjøp heller mildison fremfor hydrocortison... Den inneholder ikke så store doser med skadelige midler.

Skrevet

Ja, kan vel begynne med det, men på jenta mi funket det ikke. Vi måtte ha ordentlig hydrocortison for å ta knekke på det.

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Får bestille en time til legen å høre hva han sier. Han spiser ofte grøt som det bare er ren havre eller hvete, men han har fortsatt eksem...

Det er heldigvis ikke så ille enda hvertfal, men det er eksem over hele ryggen, så er det slike røde tørre flakete flekker på strl med en femtiøring her og der på armer, ben og mage\bryst... Han virker ikke utilpass eller noe, så virker ikke som det er ubehagelig for han, enda hvertfal, heldigvis!

Men vet godt hvor ille det kan være, å den kløen er grusom. Har fortsatt litt atopisk eksem jeg da, da det kom tilbake i svangerskapene...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...