Gå til innhold

dere som eier selveiene bolig kan dere se hit litt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere betaler i mnd i vedlikehold,avgifter.osv. Vi eier en leilighet med 5000 i felleskostnader vi så derfor på muligheten til å få litt mer lån mot at det ikke var felleskostader, jeg regnet da ut at vi ville betale mindre i mnd. Så plusset jeg på ca 1000 kr i mnd i vedlikehold og diverse da det er dette jeg har lest det ca koster. Det er også 500ktr i mnd til driftkostader og kabeltv, dette er rekkehus, Så da kom vi frem til at det ble ca det vi betalte nå i mnd. Vi forhørte oss med banken men de var ikke positiv, for de regner 5000 i mnd på vedlikehold osv når det er selveiene.

Er det virkelig så mye man betaler ? hva er da vitsen med selveiene bolig, alle sier jo at det er bedre enn å ha felleskostader på 5 tusen i mnd men da blir det jo bare det samme egentlig da.

så hva betaler dere som har selveiene ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannavgift osv er forskjellige etter hvilken kommune du bor i. Og det er sinnsykt store forskjeller utenfor fylke. Det som koster mest er alle forsikringene. Men 5000kr i mnd er ikke vi oppe i slike avgifter. Kanskje vi har 3000kr. I tillegg kommer boliglån.

Skrevet

Jeg aner ikke hva vi bruker, men 5000 kr er det i alle fall. Hva som er vitsen? Her tenker jeg ikke bare økonomi. Jeg bor mye heller i en stor enebolig med stor hage enn i et rekkehus.

Skrevet

Spørs jo alderen på boligen, koster hvis man feks må skifte ut et vindu, bordkledning, male osv. Husk også på kommunale avgifter, de ligger som regel inn i prisen i fellesutgiftene, der varierer prisen fra kommune til kommune.

Så 5000kr er ikke så mye når man tenker etter alt som er bakt inn i den summen, som feks forsikringer osv..

.

Skrevet

Hvis du fordeler dutgiftene utover året er det helt sikkert mye mer en 5000! Du har jo ansvar for alt, dvs utvendig og innvendig vedlikehold, maling, tak lekkasjer som må utbedres, samt renovasjon, vann, eiendomsskatt etc I tillegg sikkert høyere strømregning, forsikringer etc

Skrevet

Man må regne med en tusenlapp til kommunale avgifter, renovasjon og eiendomsskatt. Man må regne med en femhundre minimum til tv.

Vårt hus bel solgt med 32000 i år til vedlikehold av eiendomen. Det går nok med, man må male huset, man må vaske huset utvendig, man har alltid litt plukk med tette takrenne, med knuste vindu, punkterte vindu, med grunnmur som tar inn fukt, med løse stener på taket, tak som skal skiftes fullstendig ut hvert 30 år, blir fordelt som en årlig kostnad.

Det går helt sikkert med nen tusenpapper i måneden sånn i snitt. Jo nyere hus, jo mindre vedlikehold. De store tingene som utskifting av kledning, vinduer og tak skal derimot også regnes med.

Skrevet

bare i kommunale avgifter betaler vi over 10 000 i året! til sommeren skal vi male huset, og da går det nok en del tusenlapper.. Naboen skifta noen få vinduer i fjor og det er svinedyrt! etterhvert må man regne med å skifte både tak og bordkledning. dette er penger vi passer på å legge unna hver mnd, for å ikke ende opp med en engangssum på flere titalls tusen når jobben må gjøres..

Skrevet

Glemte å legge til arbeid på piper og ovner. Samme med baderoms membraner etc.

Skrevet

Takk for svar, Vi har forsikring her vi bor også så selve forsikringen vil ikke bli så mye dyrer, det har vi allerede sjekket oppi. Tror ikke forsikring var med i denne summen for de har en annen post for forsikringer. De har også en annen post for strøm så slik jeg forsto det ingikk ikke strøm i dette heller. Boligen er fra 1985. Ja det er mulig vitsen er å bo stort enn i rekkehus, men nå har vi sett på selveiene rekkehus så da kan vi jo liksegodt bo i rekkehus med felleskostnader da.

Skrevet

som sagt betaler vi 500 i mnd i driftkostnader og kabeltv så noe mer tv enn det trenger vi ikke regne. boligen er fra 1985, det er rekkehus så det er kun to sider å male. Men takk for svar alle sammen :)

HI

Skrevet

vi bor i et hus fra 1949 og her har det ikke hvert gjort ting siden 1980tallet.

og vi har ikke høye kostnader,. betaler 1300 kr i forsikring, vannog kommunale avgifter betaler vi ca 8500 kr i året.

vi bodde i leilighet og hadde kostnader på 7600 kr i måneden. og det er utrolig billigere å bo i dette huset. vi driver med opp pussing for å få litt finere og våres stil.

Skrevet

Med et hus fra 1949 hvor ingenting har blitt gjort på 30 år kommer det nok utgifter. Nevner i fleng: Vinduer(helehuset ca 80.000), tak ca 100.000, maling utvendig ca 50.000, evt lekkasjer bad/kjøkken etc etc etc forsiktig estimert, - det er dyrt å bo i et gammelt hus!

Skrevet

vi har planer om å pusse opp til dagens stand. men alt avhenger av hvor ille ting faktisk er,.

er ikke veldig stor slitasje heller her,.

Skrevet

Maling utvendig 50 000??? Hvor stort hus har du egentlig? Jeg malte huset utvendig forrige sommer, og selv med 4 uker leie av stillas kom jeg aldri over 20 000.

Skrevet

Alle her har jo regnet inn alt stort vedlikehold som takskift, bytte av ytterkledning, renovering av bad og kjøkken, etc. Dersom huset er greit og ikke har et stort behov for renovering, altså at baderommet er tett, taket er tett, panelen ikke trenger byttes og det ikke er altfor dårlig isolert er jo ikke dette utgifter som kommer nå uansett.

Mitt eldgamle hus har nettopp fått et 500 000 kroners ansiktsløft, det øker jo lånet litt, men utover lånet har vi jo bare løpende vedlikehold (som slettes ikke er så mye, taket skal ikke tekkes hvert år og ikke må vi male årlig heller). Så da betaler vi 12000,- i året i kom.avg. og forsikring. Ting kan jo skje som ikke dekkes av forsikringen, men dersom bare mennesker med feit sparekonto hadde kjøpt hus hadde vi jammen vært mange som bare måtte leie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...