Gå til innhold

Har du et bra tips mot hender fulle av kløende eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får små veske fylte blemmer der klør helt sykt (våkner på natten osv), når de sprekker blir det til åpne sår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kortison"kur" på 3-5 dager (regner med du har resept på kortison?), 10 min før fuktighetskrem 1 til 2 ganger daglig. Smøring med en fet håndkrem etter behov og alltid etter kontakt med vann.

Har du ikke resept på kortison så er Hydrokortison og Mildison reseptfrie grad 1 kortison krem.

Bedre og behandle eksemet med kortison over en kort periode, istede for og la det gå så langt at ekesemet blir betent og full av bakterier.

MEN jeg vil råde deg til og ta den en tur til legen hvis du er plaget med håndeksem.

Skrevet

Jeg har vært hos legen. Fikk en kortison krem, men fikk besked om at den kun vil lette plagerne, ikke fjerne de.

Tror jeg blir sprø, det klør og klør

Skrevet

Hydrokortison på kveld med gummihansker over, og sov med det.

Men prat med legen din før du gjør noe drastisk.

Skrevet

Kjenner til det der...

Jeg har vært plaget på begge hender, men er helt bra på venstre nå takket være den sterkeste kortisonkremen på markedet. Huske ikke navnet nå. En ukes kur morgen og kveld, bruker bomullshansker over. og med ceridal kuldekrem som håndkrem!

Henger igjen på høyre, men mye bedre. Jeg smurte meg ikke om morgenen, for jeg synes ikke at kortison og håndtering av små barn hører sammen ;/

Har også en krem bestilt på nettet som heter pearl body serum. Den tilheler sprekkene fort! Hjelper iallefall meg bra.

Skrevet

Gummihansker?? man skal da ikke bruke trange gummihansker som blir klam og svett..Huden må få puste. På apoteket får du kjøpt hvite bomullshansker som er beregnet for behandling av håndeksem. Smør et tynt lag kortison og ha mye fet krem over. Deretter på med hansken. Hansken beskytter eksemet mot bakterier, og den får "gro" ifred. Gjør det også vanskeligere for deg og klø deg i søvne. For har man først bynnt og klø så er det gjort.

Skrevet

Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord mot eksem (både reseptbelagte midler og uten resept), og etter mange år fant jeg følgende løsning: Allergitabletter kombinert med Mentholatum Håndkrem. Av en eller annen grunn funker dette hver gang jeg får litt eksem.

Det er i allefall verdt å prøve allergitabletter da det roer ned kløen. Mye av eksemen kan være fordi du klør og det blir sår, så hvis du roer ned kløen er mye av jobben gjort.

Skrevet

Å herremin! Mente bomullshansker!!

- Hun med tipset over her.

Skrevet

Jeg smører hendene med Canoderm-krem fra apoteket. Den er det eneste som hjelper meg (kortison har jeg ikke prøvd). Eksemet blir ikke helt borte, men så lenge jeg smører hver eneste gang etter kontakt med vann, og en god del innimellom ellers også og en gang eller to i løpet av natta, så holder det seg "rolig" og klør ikke så mye. Kan fortsatt se eksemet og kjenne hvor det er, men det er ikke ekstremt ubehagelig... Har både Canoderm pumpeflaske på badet og kjøkkenet, så jeg kan ta et pump med krem etter hver håndvask/kontakt med vann og jeg har en tube med canoderm i veska og en tube på nattbordet. Føler faktisk at jeg har fått høyere livskvalitet etter at jeg oppdaget den kremen! For meg tok det ikke mange dagene før jeg så og følte bedring! Deilig!

Skrevet

Jeg hadde det sånn for noen år siden, eneste som hjalp var å slutte med p-pillene.. Har ikke hatt eksem på hendene etter det..

Skrevet

Tusind takk for alle svarene.

Kan se at jeg må på apoteket, må få kjøpt meg hansker og div. kremer. Her er jeg villig til og prøve alt!!

P piller bruker jeg ikke.

Skrevet

Fikk beskjed om at det var stress av en hudlege jeg ble sendt videre til. Vallergan i tabl form var det som hjalp for meg. Idag bruker jeg ikke dem lenger og har heller ikke noen problemer.

Skrevet

Smør inn hendene med oliven eller soyaolje før du legger deg. Ta på engangshansker så det ikke blir så klissete. Vet det har hjulpet for mange :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...