Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Det som er er at jeg går første året, jeg har hatt et veldig tøft år, hadde et tøft år i fjor med almenn påbygging. Og mye stress har ført til at jeg nå er utbrent, trenger å slappe av, legge bøkene til side og bli bra igjen, jeg har snakket med legen, og hun syntes jeg burde bli sykemeldt for å få ro og få tatt meg igjen, er rett og slett utslitt.. Er kvalm hver dag, dundrende hodepine, og i generelt dårlig form. legem min mener at jeg nå må ta det med ro og ikke stresse på en stund, at det er eneste måten å bli bra igjen. forkjølet hele tiden, immunforsvaret mitt er på bunn. Har skjedd mye det siste året. Derfor kommer jeg ikke til å ta noen eksamener nå i mai, orker ikke tanken, blir for mye for meg nå, men håper at disse månedene og sommerferien skal gi meg litt energi slik at jeg er klar til høsten igjen. Det jeg da lurte på var om jeg fortsatt får stipend/lån til høsten igjen, og nå fram til juni når jeg er sykemeldt? planen er at jeg skal ta de eksamene i løpet av neste studieår, er det for stor forsinkelse eller hvordan regner de det med forsinkelse, må man egentlig ta minst en eksamen i året, eller er reglene anerledes hvis man blir sykemeldt? Tusen takk for at jeg fikk spørre deg igjen, tror jeg fikk svar på meste av det, men ville bare være sikker
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/ Heihå! du får stipend og lån ut dette semesteret så lenge du allerede har søkt om det. Får du sykemelding 100%=altså ikke levere oppgaver eller tar eksamen kan du søkte om å få omgjort både lån og stipend til stipend for sykeperioden (max 4mnd og 2 uker pr år). Er du bare delvis sykemeldt vil både lån og stipend bli omgjort til stipend, desverre! MEN klarer du å ta igjen eksamene fra våren nå senere vil da det som ble omgjort til lån bli omgjort til stipend igjen:) Håper du forsto hva jeg mente?! og JA, du vil kunne få lån og stipend neste år også. FIkk du svar på alt du trengte nå? Stinen:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Tusen takk Nå skjønte jeg det, veldig snillt av deg
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 hehe.. Det var ikke meg som svarte over da;) Men det hun sier er helt riktig. Dersom du får sykemelding på eksamenene dine til sommeren vil du uansett ikke bli forsinket i studiene dine. Altså, hvis ikke du klarer å få til 100% sykemelding (håper du får det da..) Lånekassen forventer at du tar 30 studiepoeng i halvåret. Dersom du bare lar være å møte opp på eksamenene til sommeren vil du derfor bli 30 studiepoeng forsinket i utdanningen din (og du kan maks være 60 studiepoeng etter). Får du sykemelding på eksamenene dine vil ikke lånekassen kreve at du tar disse studiepoengene, og du vil derfor ikke bli forsinket i det hele tatt. Du vil derimot, som hun andre over sier, heller ikke få omgjort noe av lånet til stipend:/ Blir du 100% sykemeldt vil du derimot få omgjort lånet til stipend i tillegg til at du ikke vil bli forsinket i studiene. Så.. Jeg håper virkelig at du får full sykemelding så du får tilbake både motivasjonen og "deg selv":) Masse lykke til fremover!! Dette klarer du fint. Det verste som kan skje er at du blir 30 studiepoeng forsinket, og det er ikke så ille det heller;) (jeg er selv forsinket i studiene mine).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå