Billie Jean Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg jobber 90% fast i en kommune. I tillegg jobber jeg frilans for en avis, får ikke fødselspenger herfra. Er det noen som vet om jeg kan ha inntekt fra frilansvirksomheten mens jeg er i permisjon fra min vanlige jobb? Inntekten varierer mellom ingenting og noen tusenlapper.
Nagilimia Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Kan jeg spørre hvorfor du ikke får penger fra nav, med bakgrunn i det du har tjent som frilanser? Uansett, så tror jeg ikke du kan tjene noe mens du er i permisjon. Jeg lurte på dette da jeg jobbet som servitør i helgene ved siden av lærerjobben min. Jeg måtte dermed ha tatt ut fleksibel permisjon. Men det ble jo bare rot fordi jeg jobbet man-fre i 100% og annenhver lør som servitør. Men jeg kunne tjene penger i perioden jeg satte opp som ferie, så da satte jeg opp ferie litt sånn her og der Fordelen blir at du forskyver permen din ved å ta ut fleksibelt uttak Desverre må fleksibelt uttak være godkjent av arbeisgiver.
Nisand Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Nei, du kan ikke ha inntekt mens du er i permisjon. Du kan heller ikke forskyve permisjon ved å jobbe et annet sted enn det stedet du har permisjon fra.
___ Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Men du kan ha for eksempel 80% permisjon om 20% jobb.
Nisand Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Ja, det kan hun. Kan ha graderte foreldrepenger. Men dette vil ikke forskyve permisjon fordi hun ikke jobber i arbeidsforholdet permisjonen er fra. Skal dette bli lønnsomt må inntekten altså være bedre enn det hun får i foreldrepenger. Man kan ikke jobbe som frilanser ved siden av 100% foreldrepenger.
Billie Jean Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2011 Jeg tenkte ikke på at jeg får fødselspenger fra frilansarbeidet. Det gjør jeg selvfølgelig. Jeg ønsker å finne muligheter til å kunne fortsette frilansarbeidet. Hva om jeg tar permisjon med 100 % lønn, og etter noen måneder (når jeg er klar til å begynne å jobbe frilans igjen) søker om å ta ut fire dager i uken, og tar den siste dagen som ulønna permisjon? For min vanlige arbeidsgiver vil sannsynligvis ikke det være noe problem, jeg kommer ikke tilbake noe senere i jobb for det, da jeg uansett hadde tenkt til å ta endel ulønna permisjon etter svangerskapspermisjonen og være hjemme rundt et år.
Billie Jean Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2011 Eller som det skrives over her: Ta ut ferie litt her og der. Og forøvrig: Tusen takk for gode svar! Ringte NAV, men de kunne ikke svare på stående fot. Tydelig at det er et utfordrende regelverk:) Er sååååååååå innstilt på å finne en løsning!!
Guttemamma75 Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Du kan ikke ta ut ulønnet permisjon på den måten mens du er i permisjon.. Permisjonen løper fra dag 1 uansett og kan kun utsettes ved hjelp av 100% arbeid, ferie eller sykdom (innleggelse på institusjon f.eks)... Skal du ha ulønnet permisjon må du ta den ut etter at permisjonen er ferdig...
heltklar Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Bare et tips: jeg jobbet litt under forrige permisjon. Men inngikk da avtale med arbeidsgiver om at jeg bare førte timeliste - og at de ventet med å utbetale lønnen til etter permisjonen var avsluttet. Muligens litt på kant med lovverket dog...
GogJSpentNå Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Man kan ha tidskoto. Man kan ta ut 90% foreldrepenger i måtn og jobbe 10% hvis man vil det.. Kan jobbe mere og da hvis man vil men da kan man ta ut mindre i foreldrepenger hver månte. Når man gjør dette blir permiskjonsperioden lengre
Nisand Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Dette er ikke helt riktig. Man kan ikke forskyve permisjon og gjøre den lenger ved å jobbe et annet sted enn det stedet man har permisjon fra. Dersom man f. eks har permisjon fra flere arbeidsforhold kan man kun ta gradert uttak og forkyve ved et arbeidsforhold av gangen. dvs at man får ulike maksdatoer på de ulike arbeidsforholdene. I HI tilfelle kan hun ikke endre maksdato på permisjon ved å jobbe som frilanser. Hun har jo ikke permisjon fra arbeidet hun har son frilanser.
Billie Jean Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 29. mars 2011 Nå har jeg snakket med kyndige personer i NAV. Løsningen blir å ta ut feriedager. Jeg har endel ferie i år som jeg kan bruke for å forskyve permisjonen. Ifølge NAV kan jeg bruke maks 21 dager, og det skulle passe bra. Da kan jeg ha inntekt samtidig. Må avtales med NAV hvilke dager jeg skal ta ferie. Herlig at det ble løsning, og tusen takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå