Gå til innhold

Noen som jobber i rusomsorgen/psykiatrien? KASUS!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kasus fra virkeligheten selvsagt. Men det er heldigvis ikke min sak.

Mann midt i 30- årene, dobbeltdignoseprobmelatikk. Tidvis psykotisk, deprimert, mulig asperger, prasanoid, scizoid + alvorlige fysiske diagnoser. Har overhodet ikke boevne, tidvis suicidal.

Har vært til rusbehandling nå og skal hjem til egen bolig snart. Ingen viser ansvar. Hjemmetjenesten "nekter" gå inn i hjemmet pga de er redd, han er søkt inn til psykiatrisk institusjon, men de vil ikk ta imot han da de mener de ikke har kompetanse.

Ingen tar ansvar - IP er under utarbeiding.

Hva kan man gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke kompetanse til å ta imot han på psykiatrisk institusjon? Er det dummeste jeg har hørt, er det noen som har kompetansen så er det jo der.

Er du i familie med mannen? Er du selv redd for å være rundt han? Om han er mulig å få med til legevakten, så ville jeg følgt han dit i dag ( evt.få en mannlig fam.medl til å følge han, om ingen vil så kontakt psykiatrisk sykepleier i kommunen) På legevakten sier dere at dette går ikke lenger, nok er nok, han er til fare for seg selv og sine omgivelser og trenger hjelp NÅ. Om han ikke er villig til å møte opp på legevakten, så gir dere uttrykk for deres bekymring og at en tvangsinnleggelse må vurderes.

Skrevet

Er psykiatikontoret/psykiatrisk hjemmetjeneste koblet inn? De er ofte mer villige til å gå inn i slike situasjoner.

Ruser han seg nå, eller bruker han medisiner? Skjønner ikke at psykiatriske institusjoner kan nekte slik, men dessverre gjør de jo det, titt og ofte. Det er vel det største problemet med dobbeltdiagnoser, og får vi ikke en endring på det, vil samfunnet lide mye større belastning fremover.

Uansett, han har krav på hjelp, i følge pasientrettighetsloven. Og kommunen har plikt til å yte hjelp, i følge kommunehelsetjenesteloven. Men, det er også mulig du må opp på fylkesplan. Noen psykiatriske sykehus som kan kontaktes? Om fastlegen henviser ham dit, kan de virkelig nekte?

Skrevet

Ja, hjemmetjenesten er koblet inn, men som nevnt "nekter" de å ha noe ned han å gjøre. Han bruker medisiner en har vært til avrusning og utrening nå.

Ja, psyk. nekter og vi har klaget men vedtak om avslag består. Fastlegen nekter at der er behov for tvang.

Jeg er selv ansatt i NAV, vi føler oss faktisk maktesløse. Jeg er ikke saksbehandler men synes saken er så fæl... Han skal liksom hjem til leiligheten sin om noen dager. Det ender med at saksbehandler i nav må dra hjem til han hver dag... !!

Vi kan henvise men mnd med ventetid.... Og en psyk inst har faktisk nektet...

Har sjekket ut ACT men dette tror jeg ikke finnes i området ennå :((

Skrevet

Ja, hjemmetjenesten er koblet inn, men som nevnt "nekter" de å ha noe ned han å gjøre. Han bruker medisiner en har vært til avrusning og utrening nå.

Ja, psyk. nekter og vi har klaget men vedtak om avslag består. Fastlegen nekter at der er behov for tvang.

Jeg er selv ansatt i NAV, vi føler oss faktisk maktesløse. Jeg er ikke saksbehandler men synes saken er så fæl... Han skal liksom hjem til leiligheten sin om noen dager. Det ender med at saksbehandler i nav må dra hjem til han hver dag... !!

Vi kan henvise men mnd med ventetid.... Og en psyk inst har faktisk nektet...

Har sjekket ut ACT men dette tror jeg ikke finnes i området ennå :((

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...