Gå til innhold

Noen med (latent) hypothyreose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed fra lege i dag at jeg hadde forhøyet TSH, men helt i grenseland. Ligger på 4.09. Ref.område 0.5-3.6. Ser inne på nettet at hos gravide bør den ligge under 1,5 og at lavt stoffskifte kan føre til abort. Har selv abortert tre ganger siste året og lurer på om dette kan være årsaken.

Er det noen som har ligget slik i grenseland og fått det regulert pga svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Jeg har lavt stoffskifte selv, og mistet den ene gangen jeg var gravid. Da visste jeg ikke at jeg hadde diagnosen på tross av symptomer i flere år. Etter jeg mistet forverret symptomene seg, og jeg fikk bekreftet at det var hypothyreose. Nå må jeg gå på Levaxin hver dag, resten av mitt liv. Om jeg aborterte grunnet dette, vet jeg ikke.

Jeg håper at jeg en dag blir gravid igjen (er ikke prøver), og da har jeg fått beskjed av lege at jeg får hyppig oppfølging, og at jeg da gjerne må øke dosen i svangerskapet.

Om du er eller prøver å bli gravid ville jeg krevd å begynne med 50 mikrogram Levaxin, som er den laveste dosen, for så å se om det stabiliserer seg. Det skader ikke fosteret å prøve hvertfall.

Du burde stå på ditt og få en utredelse ang. hvorfor du mister, istedenfor å anta at dette er grunnen. Om barnet overlever de 3 første mnd, så er det likevel risiko for at fosteret/barnet kan ha misdannelser (hvis du ikke får behandling).

Lykke til med stoffskifte og svangerskap! :)

Skrevet

En annen ting er at mine erfaringer med de legene jeg har vært hos har vært noe dårlig på å gi informasjon, visst for lite om dette og/eller ikke har klart å svare på mine spørsmål.

Føler du deg usikker, glemt eller at de ikke tar deg på alvor, ville jeg kontaktet en spesialist innenfor området - også kalt endokrinolog. Be om henvisning fra legen om du føler det kan være nyttig for deg!

Skrevet

Fastlegen min har sendt henvisning til utredning på sykehuset, men jeg tror jeg skal be henne om å henvise meg til endokrinolog også. Føler dette kanskje er litt utenfor det man kan forlange av kunnskap hos en fastlege og nå gjør jeg alt for at neste gang skal gå bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...