Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Hallo! Vurderer å jobbe i Finnmark ett par år. Jeg skal i så fall jobbe i offentlig sektor. Tenker da på enten Alta, Hammerfest, eller Kirkenes. Er det noen som har bodd eller bor der? Jeg lurer på om det er ok miljø, tenker da spesielt ifht barn i skolealder. Vil gjerne vite om alle erfaringer, gode og mindre gode! :-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Har bodd i Alta og likte ikke miljøet. Mye skit med mobbing, drikking, sex og råkjøring. Rett og slett et sted fullt av trygdebygdeharrya. Skal aldri tilbake dit.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Huffa. Hørtes ikke bra ut..... Er faktisk der jeg fant en fristende stillingsutlysning. Håper mange kan svare på innlegget!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har bodd i Alta og utenfor Kirkenes, trivdes begge plassene. Kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen til hun andre som har svart deg, men det kan jo hende det er fordi jeg hadde en helt annen omgangskrets enn henne. Trivdes best i Kirkenes, men det var fordi jeg drev på med hundekjøring og var en del på fjellturer, kanoturer, skiturer osv osv. Var også med på revyen et år, det var en kjempe opplevelse. Jeg råder deg til å engasjere deg i nærmiljøet så blir du mer kjent med de som bor der på godt og vondt. Drikking, sex og andre ting som hun nevnte har en tendens til å vises bedre på små plasser, men som sagt, velg omgangskrets med omhu. Folk er veldig åpne og gjestfrie i Finnmark, de byr deg gjerne på en fest, er alltid moro på fest med finnmarkinger- Har ikke bodd i Hammerfest, men vært der en del. Trivdes ikke så godt der, men havner du der anbefaler jeg deg å bestille pizza på boden
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Jeg bor i Alta, og er veldig glad i denne plassen. Dette er en by i vekst og har da mye mer og tilby en hun ene skriver her. Jeg kunne ikke tenkt meg å flytte herfra Vi har flotte skoler, barnehagene er bra, og nå et stort nytt kjøpesenter med alt man trenger. I tillegg en fin natur rett rundt hushjørnene. Anbefales!! Kirkenes kjenner jeg ikke til, Hammerfest har jeg bare vært i på sykehusturer omtrent. Lykke til med valget ditt
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 Skygg unna, om du kan! Støtter innlegget over. Hilsen Altaværing, som snart flytter sørover.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Er det ikke sykehus i Alta? Hvor i Finnmark er det sykehus da?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 I alta har vi et stort helsesenter, som dekker ganske mye. Men for å komme på sykehus må du til Hammaerfest eller Kirkenes.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 Jeg bor i ALta og kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen over her. Men som en annen sa, det kommer vel an på hvem man omgås. Alta er en by i vekst, med flott natur og fine turmuligheter. Har barn i skolealder som trives godt på skolen.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #11 Skrevet 28. mars 2011 Digger Alta, Kirkenes blir litt kjedelig og Hammerfest er lite og forblåst
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #12 Skrevet 28. mars 2011 ha bodd i kirkenes i 2 år, syns det var for rolig og kjedelig men en trivelig by og bo i
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #13 Skrevet 28. mars 2011 Jatta, jatta... neitta neitta... kor e reinsdyret? Ka sku vi gjort uten havet? Sku vi bært båtan?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #14 Skrevet 28. mars 2011 Jeg hadde aldri en kjedlig dag i kirkenes. Du får reise deg fra sofan å finne på noe. Er da fryktelig mye å finne på der, hiv deg med i revyen, bli med på turer, bynn med hundekjøring, scooterkjøring, skiturer, benytt deg av den vakre naturen som er der oppe. Gå grensemarsjen, jeg har fullført 80 km av grensa. Men er det late kafedager, shopping og tankeløst slarv du tenker på så er vel bylivet noe som passer deg best.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #15 Skrevet 28. mars 2011 jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i de negative kommentarene her inne. flyttet selv fra "storby" til hammerfest i fjor, og har ikke angret ett eneste sekund. det blir hva du gjør det til tenker jeg. her har jeg blitt kjent med trivelige mennesker, barna går på skole og stortrives. Mange aktiviteter man kan henge seg på her som alle andre plasser. Hammerfest har aktiviteter for både store og små, kafeliv, kultur, godt vær og dårlig vær.. hehehe.. velger du hammerfest, så velkommen skal du være!!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #16 Skrevet 28. mars 2011 Ville nok heller valgt en liten plass på kysten. Spennende klima, morsomt når alle kjenner alle, og som oftes mange fritidsaktiviteter pga. mange ildsjeler. Men så er jeg en person som må se havet. Lettest å få jobb innen skole og helsesektor.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #17 Skrevet 28. mars 2011 Vi stortrivdes i Finnmark, men økonomisk er det ikke særlig lønnsomt å bo der.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #18 Skrevet 28. mars 2011 Jeg bor i Hammerfst og stortrives. Man bør delta aktivt i lokalmiljøet sitt, spesielt i starten for å få et godt nettverk, men det er lett å bli kjent med folk. Har vært kjempefornøyd med både skoler og barnehager vi har hatt ungene i, og kulturlivet byr på mer enn jeg klarer å delta på. Ungene har mange fritidsaktiviteter å velge mellom og vi har en fin kulturskole. De har masse venner som vandrer mellom husene her vi bor. Har det egentlig kjempebra. Litt negativt er at husprisene er vanvittig høye.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #19 Skrevet 28. mars 2011 Tusen takk for mange svar!! Er det lite økonomisk å bo i Finnmark? Trodde det var motsatt, jeg? Har ikke tenkt å bruke mye penger på reising de årene jeg bor der. Hva er dyrere der opp? Huspriser? Er det veldig dyr, samme på leiemarkedet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå