Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 inspirert av et annet innlegg. jeg og min mann tilgang til hverandres sin konto. jeg betaler regnigner med begge sin konto. men rører ikke hans penger utenom det. han liker ikke betale regnigner. regnignene er fordelt likt på oss. enda han tjener mer enn meg,. og han får kortet mitt om han er tom for penger. jeg bryr meg lite om hva han bruker sine penger på. han er veldig fornuftig og sløser ikke med penger. jeg stoler fult på han med penger. hvordan er det for deg og din mann/samboer
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Nope.. Vi har vær vår.. Overfører samme sum i mnd til en annen konto.. Som regninger betales av..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Vi bruker samme konto. På den måten har vi begge tilgang og oversikt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Vi har det ikke helt på akkurat den måten, men i prinsippet er det slik. OG - vi går aldri tom for penger - til det har vi vært for flinke med økonomien begge to
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Her i huset har vi lite til overs for tida, men har funnt en god løsning. Mannen min betaler alle regningene fra sitt konto og vi har felles tilgang til mitt konto for mat, bensin og diverse
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Nei, vi har ikke tilgang til hverandres kontoer. Litt "privatliv" vil jeg/han ha. Er en av oss tom for penger låner vi kort av hverandre. Nå har ingen av oss et spesielt stort forbruk og alle utgifter deles etter prinsippet "den som har penger betaler" ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 Ja, begge har tilgang til hverandres konto. Vi har ikke mine eller dine penger.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Her er det felles, bruker hverandre sine kort og nettbank. Vi har felles sparekonto og felles regningskonto. (han sleit litt når han skulle kjøpe ringer i skjul for noen år tilbake Hehe, men det ordna seg!)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Vi har felles konto som står i mitt navn. Mye pga at jeg hadde konto i den banken fra før, det var enklest for banken. Han har disposisjonsrett selvfølgelig. Han har kort på samme konto som meg. Han tjener 3/4 av inntekten - alt er felles. Jeg shopper med våre penger, ikke mine eller hans. Selv om det sikkert er hans penger hvis vi skulle delt regningene mellom oss. Da hadde jeg nok hatt null igjen. Jeg bruker ikke tusenvis av kroner på meg selv, men på barna og felles familiekos. Jeg betaler regningene, han gidder ikke sånt. Så egentlig har ikke han særlig kontroll! Så lenge jeg prater om hvor mye vi har på konto i ny og ne er han fornøyd. Vært sammen siden vi var tenåringer og er i 30 åra nå
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 Nei , han har ikke tilgang til min konto, men jeg har kort til hans konto . Fikk det når vi ble sammen Mine penger går til å betale bhg, tlf min, get og mat . Han betaler lån ,husleie,bil, alle andre reginger og ting vi ellers måtte trenge . Han tjener 5 ganger så mye som meg .
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #11 Skrevet 28. mars 2011 Han har ikke nettbank, mens hans konto kommer opp i min nettbank, vel saldo kommer opp, og jeg kan overføre fra mine konti til hans, eller fra hans til mine. Jeg har pinkoden til hans kort, og han har pinkoden til mine kort. Han har også passord og pin til elektronisk kodekort på mine konti. Når han får lønn, går jeg inn i min nettbank og overfører fra hans konto til huslånet og betaler hans del av fellesutgiftene, så har han det han har igjen. Når jeg får lønn betaler jeg inn min del av utgiftene til regningskontoen, og så har jeg resten av mitt. Går noen av oss tom, låner vi hverandres kort, eller vi overfører fra hverandre sine konti, eller fra sparekonto om vi behøver det. Jeg får ikke opp hva han bruker penger på, kun saldo. Jeg tar alt det praktiske med nettbank og regninger. Kanskje de bør snu, at han kan få den jobben litt. Men det meste går automatisk, så det er jo ikke så mye jobb. Jeg styrer økonomien, ikke fordi han er uansvarlig, bare fordi det er blitt sånn.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #12 Skrevet 28. mars 2011 Min lønn går inn på min manns konto Så betales alle regninger,lån,mat,bensin etc videre derfra.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #13 Skrevet 28. mars 2011 Alt av rekningar går frå hans konto, mest for å ha full oversikt over dei. Mat og anna går frå min konto, er eit kort tomt så bruke me eit anna. Overføre til kvarandre ved behov. Og ja han kan logga seg inn på min nettbank og forsyna seg om han vil
Tante Blås Squaw Skrevet 28. mars 2011 #14 Skrevet 28. mars 2011 Vi har to kontoer som begge har tilgang til. Det er liksom ikke så mye å krangle om når man hanker iland rundt 22 000,- i mnd tilsammen ;o)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #15 Skrevet 28. mars 2011 Ja bankkalkulatorene ligger tilgjengelige for oss begge, og vi kjenner hverandres koder. I tillegg må jeg betale "hans" regninger når han har lengre arb.perioder borte fra hjemmet. Vi kan også godt låne hverandres kort dersom vi mangler penger.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #16 Skrevet 28. mars 2011 Nei, vi har hver vår lønnskonto som vi ikke deler tilgang til. Utenom det har vi en felles regningskonto og nav konto (barnetrygden) og huslånet som vi begge har tilgang til. Vi setter over et fast beløp i mnd til regningskontoen og så går en av oss og betaler regningene derfra. Vi deler på hvem som betaler for maten, ikke at det er så fryktelig nøye siden vi har felles økonomi. Har han ikke penger igjen så fører jeg over til ham eller han får låne kortet mitt og vice versa.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #17 Skrevet 28. mars 2011 Han bruker ofte mitt kort, og han kan logge seg inn på nettbanken min om han vil. Jeg kan sikkert logge meg inn på hans også, men har aldri hatt behov for det. Han bruker alt han får inn på regninger og mat, mens jeg er den som sparer og har penger til overs om vi skal noe spesiellt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #18 Skrevet 28. mars 2011 Vi har ikke tilgang til hverandres konto, men vi snakker sammen ofte om status på pengebeholdningen, og vi samarbeider bra om økonomien. Han har fast trekk på huslånet og jeg på barnehage, forsikring og bil. Resten av regninger fordeler vi som det passer. Begge sparer det vi kan. Etter at vi fikk barn så deler vi på alt, men det er mer oversiktlig syns vi, at vi har kontroll over egne kontoer med tanke på hva som kommer inn og hva som forventes å komme inn. F eks så ville jeg aldri brukt sparepengene på min konto på meg selv og det vet jeg han ikke ville gjort med sine sparepenger heller. Disse pengene er en buffer og skal f eks brukes på vedlikehold av huset. Vi har selvsagt eget forbruk også uten meldeplikt til den andre, men vi bruker ikke mye penger på oss selv uansett.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #19 Skrevet 28. mars 2011 Nei, vi har ikke tilgang til hverandres lønnskonto, men det er ikke mye penger vi har på de kontoene da.. Vi har en felles konto som vi betaler alle faste utgifter av og vi har begge automatisk trekk fra lønnskontoene våre til denne kontoen på lønningsdagen. Begge får opp denne felleskontoen på nettbanken. Tilbake på lønningskontoene våre vi litt lommepenger og penger til bensin (vi har hver vår bil). Vi har felles økonomi da, og ingen går blakk mens den andre har penger o.l. Vi deler på det meste, også pengene. Han jobber en del overtid og da drypper det naturlig nok litt ekstra penger på meg også siden jeg da er "barnevakt"
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #20 Skrevet 28. mars 2011 ja, vi har felles konto, hvor han er eier og jeg disponerer. Det er jeg som tar meg av regningsbetaling etc. og det er jeg som gjør stort sett alle innkjøp av både mat og klær, ifra vår felles konto såklart. Vi har også hvert vårt visakort i annen bank ekstra i tilfelle noe skulle bli galt med den banken vi har på ferieturer etc, men jeg har tilgang på disse også og det er bare ettpar tusen på dem ellers i året, også overfører jeg til dem når vi reiser på ferier. Men alt som kommer inn av lønn kommer inn på felles konto. oversiktlig og greit.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #21 Skrevet 28. mars 2011 Vi har felles regningskonto og en "matkonto" med hvert vårt kort. Setter inn like beløp hver mnd. Jeg betaler litt mer på lånet enn han siden jeg har høyere lønn. Når jeg går ut i permisjon skal han betale mer enn meg da vi skal ha 80 % lønn og han da får utbetalt mer enn meg. Alt av barneinnkjøp blir gjort fra "matkontoen". Er det for lite penger overfører vi like beløp. Dvs jeg gjør det, han har aldri vært inne i sin nettbank. Så i prinsippet har jeg full tilgang til hans kontoer. Det lille vi har igjen på kontoene våre hver måned går til sparing, klær, bil (vi betaler på hver vår bil) og personlige utgifter. Vi synes det er en grei deling. Jeg er litt mer glad i shopping enn han, og han kjøper ofte dyre klær når han handler.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #22 Skrevet 28. mars 2011 Nei, vi har ikke tilgang til hverandres lønnskonto. Vi har derimot begge tilgang til felles regningskonto, matkonto og fleksilånet.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #23 Skrevet 28. mars 2011 Vi har ikke tilgang til hverandres kontoer. Vi har felles økonomi. Han betaler alle regninger, mat, bensin... og, ja.. alt egentlig... Min lønn går for det meste til sparing, men endel blir alltid stående på lønnskontoen min slik at jeg har penger tilgjengelig. Hvis samboeren min er tom for penger låner han kortet mitt, eller jeg overfører noen tusen til han. Vi har romslig økonomi, og sparer flere tusen hver måned, så vi har sjelden behov for tilgang til hverandres kontoer.. Det er ikke en prinsippsak at vi ikke har det, men behovet har aldri vært der...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #24 Skrevet 28. mars 2011 Vi har full tilgang på hverandres konto, det er jeg som betaler regningene fra hans konto. han betaler det meste siden jeg er hjemmeværende og har kun 10 000 inn i mnd, jeg jobber enkelte helger. Jeg kan koden på hans kort og han på mitt, vi vurderer å skaffe oss en felles konto der alle pengene kommer inn, men vi kommer oss aldri så langt. Her har vi felles økonomi og har i felleskap bestemt at jeg skal være hjemmeværende å ta meg av hus og barn. Slipper sfo og barnehageutgifter. Venter nr 3 snart så mellomste barn skal i barnehagen en dag i uken pluss at vi er i åpen barnehage en dag også.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #25 Skrevet 28. mars 2011 Vi trekkes begge et fast beløp til en regningskonto dagen etter lønn. jeg betaler litt mer enn han siden jeg tjener mest. Resten har vi på hver vår konto. Han betaler mest mat, jeg kjøper mer klær til ungene enn han, så det går opp i opp. Vi har alltid penger til overs når måneden er over, og vi har også en solid sparekonto. Vi bruker i grunnen lite penger, til tross for ueffektiv mathandling og impulskjøp.. Vi har aldri behov for den andres konto eller tilgang på den, men vi ville delt på utgiftene om det sto om.. (Og det har vi gjort opp i gjennom årene etter som vi i perioder har hatt ulike innkomst/utgifter/vært studenter o.l)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå