Gå til innhold

Overføring av sykedager fra far til mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Pappa'n til Thias og jeg har fått utvidet rett til sykedager pga astmaen til Thias. Hittil i år har jeg vært hjemme med sykt barn hele 16 dager.

Pappa'n til thias jobber "ute" på skift og er 2 uker borte, 1 uke hjemme.

Vet noen av dere smarte mamma'er og pappa'er der ute om vi kan søke noen av hans sykedager overført til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil ikke få de overført på dette grunnlaget nei. Din mann velger selv hvordan jobb han vil ha - det har ikke din arbeidsgiver noe ansvar for (er jo han som betaler for dine dager borte).. De praktiske konsekvensene må dere ta selv..

Eneste godkjente grunn for overføring av sykt barn dager fra far til mor er at far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet...... Dette må søkes om og dokumenteres fra lege.. Alenemødre får også alle sykt barn dagene selv..

Skrevet

Jeg tenker ikke på de "vanlige" 10 dagene, men de 10 dagene som Nav betaler for - som vi har fått ekstra pga kronisk sykt barn.... Nav dekker jo de uannsett, det er ikke noe som går ut over min arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg vil tro at de samme kravene settes til overføring av de dagene som til overføring av de "vanlige" dagene.. Er jo bare å søke til nav og se hva som skjer, men jeg ville ikke hatt særlig store håp om jeg var deg...

Skrevet

Vi har også utvidet rett til sykedager. Mener å huske at da vi søkte om dette så kunne vi selv velge hvordan de skulle fordeles. Vi valgte 50/50. Ettersom det gikk ann å velge dette i utgangspunktet så vil jeg jo ikke tro at det skal være noe problem å endre på dette i ettertid. Jeg hadde ring og spurt.

:-)

Skrevet

Takk for svar...

Jeg håper du har rett, blomstre. Skal snakke med en saksbehandler i morgen og argumentere med at arbeidssituasjonen for min mann er endret (valg mellom permitering eller flytte lokasjon) og håpe vi kan få endret vedtaket/nytt vedtak hvor jeg får alle de ekstra dagene.

Får svar i morgen.

Skrevet

Hvis du går inn på nav sine sider, på "Skjemaer" og søker opp skjema "NAV 09-06.05" så kan du lese litt der. Ser ut som jeg har missforstått dessverre, at det er dersom foreldrene bor hver for seg at man skal fylle ut hvordan dagene skal fordeles (i forhold til samvær). Hvis man bor sammen så fordeles de likt, og kan bare overføres ved noen tilfeller, f.eks dersom den ene ikke kan ha tilsyn med barnet fordi man selv er funksjonshemmet eller innlagt på sykehus e.l. Uansett så skader de ikke å ringe å sjekke.

Skrevet

Du får nok ikke overført dagene på det grunnlaget der.

Men har pappa'n til Thias vert på jobb alle de 16 dagene du har vert hjemme?

Skrevet

Ja, ingen_nick_ledig...

Thias har vært mer syk enn de 16 dagene, 14 dager med en mix av RS, influensaB og en liten lungebetennelse - 6 av disse dagene på sykehus

Og 14 dager i forbindelse med mandeloperasjon... også endel "vanlige" sykedager som følger med et kronisk sykt barn med astma gjennom en kald vinter...

Men den uken når pappa'n er hjemme, registreres jo ikke det som en sykedag verken hos arbeidsgiver eller NAV.

Han jobber ca 7 timer unna, så ved store sykdomstilfeller kan jeg få han til å komme hjem og ta noen dager. Men når de ringer fra barnehagen eller ungen blir syk og kaster opp i løpet av natten, er det vanskelig å få han til å komme.

Skrevet

I forbindelse med sykehusinnleggelse får dere vel pleiepenger? Får riktignok ikke for første uken, men da kan en jo bruke vanlige sykt barn dager....

Skrevet

Var bare på sykehuset 6 dager... og operasjonen var knapt en dag på klinikken og så hjem igjen... så ingen mulighet for pleiepenger, dessverre...

Skal ringe damen nå, så får vi se.

Skrevet

Da har jeg snakket med NAV... og saksbehandler på det lokale kontoret anbefalte meg å søke om dette. Skjema er på vei i posten. Hun mente det måtte være mulig å utvise skjønn på dette feltet, da far er såpass langt unna at jeg kan defineres som alene med hovedomsorgen :) Men det var jo hennes - og en kollega hun hadde drøftet det med, sin mening - og ikke dermed sagt at det blir vedtatt. Hun kunne ikke finne noe om tilsvarende sak i rundskriv eller lovteksten, så hun mente at det kunne være mulig å få de ekstradagene overført til meg...

Så da er det bare å vente på papirer og søke.

Skrevet

Jeg tolker det som at man i en slik situasjon kan få overført dager hvis man er heldig og treffer på rett person. Vi har lignende situasjon (ikke ekstra sykedager, men far er sjømann og fire uker borte i strekk), snakket med NAV lokalt om dette første året til eldstegutten i bhg da han var mye syk. Eneste måten vi kunne løse det på da var å fysisk flytte fra hverandre, fikk vi beskjed om.

Skrevet

Ja, hun på NAV sa at dette var anderledes enn de vanlige 10 dagene - da NAV ikke kan pålegge mors arbeidsgiver å dekke 10 ekstra sykedager og frita fars arbeidsgiver for dette.

Ettersom NAV-vedtaket gir oss 10 ekstra dager hver dekket av NAV, er det lettere å flytte på fars 10 dager.

Men jeg er helt klart avhengig av å treffe på en like fornuftig person som behandler av søknaden.

(De 3 ulike personene jeg har snakket med i NAV mente at det hørtes både fornuftig og rimelig ut med en slik omfordeling av de ekstra sykedagene.)

Men jeg vil også påpeke at jeg synes det er latterlig at mødre, der fedrene er langt unna (båt, plattform osv) ikke kan få noe ekstra omsorgspenger for yngre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...