Gå til innhold

Har jenta mi veldig god hukommelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun fylte 2 år i januar og har alltid vært veldig tidlig ute med både språk, motorikk osv. Det har alltid slått meg at hun husker veldig godt, men jeg vet ikke hvor godt sånne små husker i utganspunktet, så jeg spør nå her.

I går "testet" vi henne litt. Midt i februar var hun med pappaen, onkelen og søskenbarnet sitt på bading. Tenkte jeg skulle spørre henne litt nå om hun husket forskjellige ting.

Først spurte jeg hvem som var med. Hun svarte alle riktig. Så spurte jeg om bassengene. Hun fortalte at det var ett kaldt, stort basseng og ett lite, varmt basseng. Så spurte jeg om hva de lekte med. Da svarte hun ball og badebrett.

Det er også en skile i bassenget, men det er i det store bassenget og der var det dypt. Hun husket at skila var i det store bassenget og at hun ikke fikk lov å skli i den.

Jeg spurte hvilken farge pappaen hennes hadde på shortsen og hun sa blå. Og det var den også. Han har mange forskjellige shortser, så der ble jeg overrasket.

På vei hjem må de ta ferje over fjorden. Spurte henne hva de gjorde på ferja, og hun sa at de løp og spiste. "Hva spiste du da?" spurte jeg. "Skive! Med skinkeost". Hun husket også at det stod masse kopper på bordet bak der de satt. De drev visst og lekte litt med de.

Dette er altså 1,5 mnd siden. Dette var bare et lite utdrag av hva jeg spurte om, men allikvel.. Er det vanlig at toåringer husker sånne detaljer? Jeg vet at de har god husk, men hun husker alt i alle situasjoner.

Under tannpuss en kveld, fortalte jeg en historie jeg bare fant opp der og da. Om morningen ville hun at jeg skulle fortelle den på nytt. Jeg spurte henne hva den handlet om og hun ramset opp om dronningen og hesten og bonden på markedet osv..

Sangtekster kan hun på rams. Hele fem vers om "Vi har ei tulle." Ett vers om Lykkeliten, for jeg kan bare ett osv. Om jeg sier feil så retter hun meg. Er det helt normalt eller husker hun veldig godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo virke som hun har veldig god husk:o)

Men "genierklæringer" bruker man vel og vente med :o) Min sønn kunne engang alle "landbruksmaskinmerker":...Så han i treske visste han merket, likeså med traktorer..Bladde vi i et blad og han så et nytt merke, sa vi det en gang og han husket det..

Det var da han var 2,5 til 3 år..Nå er han 3,5 og har glemt en del, og lærer ikke nye..Ikke så fort.

Har litt med interessen og gjøre, og omstendigheter rundt det. Litt spesielt og huske farge på badbukse og pålegg på skiva, men resten, ikke så unormalt...Både historien ved kveldsstell og badebesøk var vel veldig trivelige hendelser og de huskes som regel bedre, likså veldig vonde/triste....

Men kort sagt, ja, jeg synes hun har bedre husk en de fleste, uansett alder, mulig hun "forblir sånn" (da er hun i såfall heldig(o: ) eller at hun blir mer "glemsk" etterhvert..Jeg synes det er bra ut du "tester" henne nå og da iallefall.Gjør en liten "lek" ut av det. SÅ blir hun etterhvert mer bevisst det og legge merke til og huske detaljer. Så OM hun ikke fortsetter og huske ting så "naturlig" som nå, så tror jeg måten du gjør det på kan være med å at hun trenes opp til og "huske på og huske" detaljer i hendelser hun er med på:o)

Skrevet

Jeg har en snupp som er som din. Det er helt skremmende. Nå er vår blitt 3 år, men i februar i år snakket vi om hva vi skulle til sommeren og hun kom med kommentarer som tydet på at hun husket noe fra mai fjor som vi ikke hadde snakket om etterpå! Jeg ble mildest tatt satt ut!

Det var imidlertid noe hun oppfattet som skremmende (ikke noe farlig, men noe som hun synes var skremmende) og slike inntrykk blir nok husket lengre.

Hjernen til småbarn er som lim virker det som her i huset ihvertfall!

Skrevet

Har 4 barn i hus og det er stor forskjell på husken, hun ene husker alt og ingenting av ting vi har gjort, kjøpt, hvor, hvor mye det kostet osv. Alle slike "uvesentlige" ting. Om spadene i boden på hytta har byttet plass siden i fjor husker hun det og komenterer det. Den spaden sto på andre siden i fjor osv. Men å huske en beskjed jeg gav for ett minutt siden, den kan være glemt med en gang. Hun husker også sjelden hva filmen handlet om som hun så for en times tid siden, hun husket de veldig grove trekkene men ikke mer enn det.

Hun er flink på skolen, tingene der sitter som klistret heldigvis. Men lysta er en annen sak, ett skikkelig styr med leker til tider. Gidder ikke, skjønner ikke, orker ikke, makter ikke...... som unger flest er.

En annen må lese for å huske, hun husker ikke ting om noen forteller henne det. Så er det viktige skolesaker så må vi skrive det ned til henne slik at hun kan lese det, da sitter det.

Hun husker lite av hva som hun har gjort tidligere, hun husker at hun har vært på tur og hvor hun har vært men ikke mer enn det. Morsomt å se når ungene ser på gamle bilder. De to minste sitter og komenterer alt de så, gjorde, smakte, følte osv de husker alt nesten. Hun ene husker nesten bare hva hun spiste av godteri, evt store begivenheter og hun sister husker alt hun leste der.

Men 3 av de er skolebarn, de klarer seg veldig bra på skolen men morsomt å se hvor forskjellige måter de lærer på. Så det er en liten jobb for oss voksne og tilpasse oss når vi skal hjelpe til med lekser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...