Gå til innhold

Ang det å la barna sove ute i barnevogn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodde i blokk med tre etasjer en gang, da jeg ble oppmerksom på en barnevogn som sto på fremsiden av blokka.På plenen.Jeg satt på altanen da jeg hørte ungen begynte å gråte,ventet en god stund men ingen dukket upp.Gikk da ned og tittet oppi vogna der ungen fortsatt gråt for å prøve å trøste til foreldrene kom,men ingen dukket opp.Tilslutt gikk jeg og ringte på til alle 6 leilighetene for å finne ut hvem som eide ungen,og da jeg endelig fant rette folkene ble moren sur og sa at ja hun hadde hørt ungen og at ungen nettopp var våknet? Da hadde ungen grått i vertfall et kvarter. Ble helt sjokkert, foreldrene bodde i øverste etasje, hvem som helst kunne ha stukket av med ungen, eller en katt kunne jo ha hoppet opp i vogna uten at de hadde merket det. Lurer vikelig på hva enkelte tenker med.

Kanskje hun rett og slett ble flau over at noen kom og sa ifra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Hun ble helt sikkert flau, noe hun hadde god grunn til å bli. Helt ufattelig oppførsel av disse foreldrene. Stakkars barn. Håper de sjerper seg!!!

Skrevet

Her på forumet foreslo en debattant at "i tillegg til en debatt om husdyr burde man kanskje ha en debatt om den særskandinaviske vanen med å la barn sove ute alene?"

Vet dere hva - jeg syns det er en fantastisk flott vane! Like flott som vanen jeg har hatt i mange år med å la huset/hoveddøra stå ulåst mens jeg er på jobb! Og vanen med å la barna GÅ til skolen og andre aktiviteter, ikke kjøre dem, og vanen med å stole på at folk i butikkene betaler selv om de har mulighet til å naske, og vanen med å legge bilnøkkelen på solskjermen over passasjersetet når man skal et lite ærend. Her jeg bor er det OK å stole på folk, og OK å f eks finne nøkkelen og flytte en fremmed bil selv dersom man ikke ser eieren.

Alle disse tingene utgjør det jeg syns er særpreget med et åpent, tillitsfullt og ærlig Norge. Et land der vi ikke forventer babykidnappere (hvor ofte skjer det at en barnevogn med passasjer "kidnappes" i Norge? Hvert 20. år, eller sjeldnere?) og et land der vi syns frisk luft er mer sentralt enn å leve i frykt.

Jeg har også opplevd at folk reagerer på å høre en unge lage knyst i vogna. Jeg hører det jeg også. Og noen ganger hører jeg gråt, men venter, fordi jeg vet at han vil sovne igjen, for han har bare hatt 5 minutter av en totimers blund, og at jeg forstyrrer ham bare med å "trøste".

Ene gangen ringte en dame på og sa at han gråt (hørte det, ja, men jeg satt på dass!!!), og andre gangen hørte jeg to stykker diskutere hvor farlig det var at ettåringen var våken og satt rett opp og ned i vogna og pludret. Han kunne jo klatre ut/ dette ut og slå seg, må vite. Jeg gadd ikke opplyse dem om at han satt i hypermoderne, bekvemme sikkerhetsseler som var typelaget til den vogna, men som ikke syntes fra deres vinkel.

Jeg syns det er er en stolt og flott tradisjon.

Skrevet

er enig med deg der, men man skal kan høre barnet og kan nå det fort. bor man øverst i ei blokk kan man bruke altanen sin, er mer redd for katter enn for barne kidnappere. noen katter liker og ligge over ansiktet på småbarn, og flere har blitt kvalt av det. men har man hage, stor trapp, hage osv, så for all del ungen har godt av å sove ute :)

tror vi begynner her i landet og bli mer og mer paranoide

Skrevet

Har ingen problemer med å la barna sove ute i vognen.

Det er forskjell på å bo i blokkleilighet i "storbyen" og enebolig på "landet". Her jeg bor er det helt normalt å la barna sove ute. Det gjør de i barnehagen også, året rundt.

Skrevet

01:17, du virker jo helt manisk! DET lange innlegget, er det kanskje du som hadde det ekstreme bursdagsinnlegget om hva som ble servert og hva det kostet?

Å la ungen ligge ute foran blokka når du selv bor i øverste etasje er direkte uansvarlig. Mine unger har alltid sovet ute, men jeg kan være der på under 20 sekunder.

Skrevet

Mulig vi begynner å bli mer og mer paranoide, men de fleste har ikke sykelige vrangforestillinger selv om de føler at å sette en barnevogn med baby utenfor en blokk uten tilsyn er uansvarlig. Eller er det å være paranoid?

Skrevet

Jeg bor i 3. etg i en blokk "på landet" og kunne ALDRI funnet på å la vogna stå nede utenfor blokka hvor jeg ikke hadde hatt full kontroll over vogna. Eller hvor jeg kan nå barnet på sekundet hvis det skulle være behov. Ikke det at jeg er redd for kidnappere, men dyr eller andre barn som vil ikke nedi vogna, putte ting nedi vogna etc. Synes det er utrolig uansvarlig av de å bo i 3 etg. i en blokk å ha vogna så langt utenfor rekkevidde....... Greit det er sunt å sove ute, men til enhver pris?

Her sover babyen min (og eldste på 2 år) i egne vogner ute på terrassen i 3. etg. Jeg holder likevel godt øye med vognene.

Skrevet

Du er bra naiv om du tror disse "særnorske" vanene er særlig trygge lenger. Samfunnet forandrer seg. Lev med det.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å overlate sovende barn til seg selv utendørs, og har aldri gjort det med mine unger. Men de har vært masse ute ellers, og har fått mer enn nok med frisk luft i våken tilstand.

Skrevet

Det med katter er et probelme, det er faktisk en betydelig sikkerhetsrisiko.

Det finnes og andre dyr, var noe om en mus her for litt siden, så var det denne som hadde blitt pikka på av fugl, og nå ilderen. Man har også dette med veps. Nevøn min lå ute og vepsem var på innsida av mygg nettet, og baby var godt stukken. Da var de greit vi satt på andre sida av en stor tearasse. Frostskader er et problem.

Skrevet

Maken til naive mennesker rundt omkring. Se deg om,ta en titt på nyhetene og velg så om du er villig til å ta sjanser med ditt eget barn. I så fall kan man jo like gjerne røyke og drikke i svangerskapet for å dra det litt på sidelinjen.

Dessuten:Det blir folk av barn som ikke sover ute i vogn også,det er milliarder av mennesker verden over bevis på.

Skrevet

i forhold til hovedinnlegget her så er jeg enig i at det er litt drøyt å la barnet sove i hagen når man bor øverst. også dumt å ikke legge på nett eller noe, pga katter.

Men til deg/dere som syns det er så flott at man kan la dører stå åpne, legge nøkkel i bilen eller rett og slett stole på alt og alle: Norge er desverre ikke så trygt og godt lenger! Det er utenlandske kjeltringer på tyveritokt i norge og disse er fryktelig glad for alle ulåste dører og biler som er lett å komme inn i! De har skjønt det for lenge siden og begynt å gjøre bygdene i norge utrygge!

også norske kjetringer er glade for den norske mentaliteten! mang en bil blir nøkkelstjålet, dvs at noen stikker av med bilen mens eier er inne på rimi eller esso el.likn. mens bilen står og går. Ikke noe særlig å fortelle det til forsikringsselskapet da!

Skrevet

Barnekidnappere er det minste problemet. Katter er det største problemet.

Men nå har vi og hørt om en ilder, fugl kjenner vi til som et problem, mus/rotter som gnager. Veps er ikke en liten risiko, ikke engang med myggnett. Overoppheting og ikke minst frostskader er en kjent sak.

Skrevet

Å la et barn sove i vogn utenfor en boligblokk er IKKE uansvarlig. Selv kan man ha vinduet åpent og høre barnet, og man kan gå hyppig og sjekke, og man kan legge et kattenett over så katter og ildere ikke kommer til. Det er ansvarlig i massevis.

Skrevet

JEG har aldri hatt noe innlegg om bursdagskostnader, nei. Og JEG bor heller ikke øverst i en boligblokk. Jeg bor i rekkehus (og naboene har katter, noe jeg syns er en dårlig skikk - særlig den særskandinaviske skikken med at katten bestemmer, menneskene bare gir beng.)

Jeg syns bare HI overdramatiserer "faremomentene" ved å la unger sove ute. Og gjør seg til en dommer over andres metoder ved å smøre tjukt på om hvor lenge barnet gråt osv.

01.17

Skrevet

Overoppheting og frostskader: hvis man kler ungene feil, vil de lide av samme problem dersom du selv triller vogna rundt. Syns det er verre å se mødre som ikke åpner for lufting når de triller en vinter-rigga vogn rundt i kjøpesenteret, men som tvert imot legger kåpa si oppå fordi hun selv blir varm! Hvor gjennomkokt må ikke ungen være da, og det under fullt tilsyn!

Veps: hver veps kan bare stikke en gang, og den må da først komme seg innunder myggnettingen. Hvis nettet er stramt nok, er det heller ikke mulig for katter eller ildere å klare å kvele barnet. Fugl, mus, rotter: er det mulig??? Dere holder ungene inne mens de sover fordi de kan bli bitt av rotter? Hvor ofte rapporteres det om spebarn bitt av en rott, i alle fall ikke mer enn hvert 10 år... åh, jeg blir så oppgitt. Jo lenger unna naturen folk lever, desto flere "risikoer" ser de i den... Totalt fremmedgjort holdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...