Gå til innhold

Surugatmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig god veninne. Hun kan ikke få barn. Jeg blir lett gravid og har de barna jeg ønsker meg. Hun har vært gjennom flere prøverørsforsøk mm. Nå tenker jeg seriøst på å tilby henne å bære frem mannen hennes barn. Jeg tror mannen min også ville synes det var ok. Det vil helt sikkert være tøft å gi fra seg barnet, men jeg vet det ville komme til gode foreldre.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er ulovlig i Norge og at du vil uansett være mor til barnet siden Norge anser den som føder barnet som mor. Og siden privatadopsjon også er ulovlig i Norge så er det ingen garanti for at din venninne får adoptere barnet om du skulle gi barnet til adopsjon.

Med andre ord: En dårlig idè som i tillegg er ulovlig.

Skrevet

Jeg vil tro at det bare blir surr av det. Vil de bruke surrugatmor får de heller reise til et land hvor det er lovlig, som india.

Skrevet

Nei, det er ikke helt sikkert hun ville få adoptere barnet, men det ville være uproblematisk å overlate barnet til faren, som er hennes mann. Jeg tror heller ikke det ville være ulovlig så lenge vi ikke bruker kunstig befruktning eller eggdonasjon. Det må vel sammenliknes med en kvinne som med vilje blir gravid med en annen enn sin mann og beholder hele ansvaret for barnet? Bidrag vil jo kunne bli et problem i teorien, men det omgår man enkelt om man ønsker det.

Skrevet

Det er ikke helt uproblematisk ettersom mannen til HI vil bli antatt som far siden de er gift. Så de må gjennom en liten sak med at mannen til HI ikke er far, at den biologiske faren skal overta hovedomsorgen og så kan kona til den biologiske faren søke om stebarnsadopsjon, noe som ikke er garantert at man går innvilget. Og da vil HI fortsatt stå som mor til dette barnet og ja, da er det barnebidrag inni bildet + at barnet har selvfølgelig rett til å vite hvem mor er og bli kjent med henne.

Det er ikke så enkelt som du skisserer her.

23:02

Skrevet

Arv vil også bli ett problem og det kommer du ikke unna.

Skrevet

Jeg er nn over her som anbefalte india. Jeg tror ikke at det ville være ulovlig det dere gjør, men jeg tror det blir komplisert. Første problemet dukker opp når du skal gjøres gravid ettersom klinikker her til lands ikke har lov til å sette hans sæd inn i deg. Skal du knulle venninnas mann? Dere er vel neppe så gode venner? Og hva om hun ikke får adoptere, han går fra henne ... hva med hennes rettigheter som "mor"?

Og har du virkelig ryggrad til å orke å høre fra bekjente at du "selger ungen din" til venneparet?

Skrevet

Du kan jo bare overskrive foreldreansvaret til far (fraskrive deg foreldraansvaret), så kan "mor" få foreldreansvaret senere. Adopsjon av mannens egne barn eller noe sånt.

Men om det er en god ide er en annen sak...

Skrevet

Så lenge det er ditt egg som er befruktet er du jo ikke surrogatmor.

Jeg skjønner deg absolutt, og har ingenting imot eggdonasjon og surrogasi (heter det det?) i kontrollerte former. Jeg mener det burde vært lovlig i Norge.

Skrevet

Ser det er mange her som ikke har peiling på hva de prater om!!

For en fantastisk venninde du er :)

Jeg skulle være surugatmor for søsteren min ,men så ble jeg gravid (de hadde akkurat spurt oss og vi hadde sagt ja ).

Men vi hadde tenkt til å dra til utlandet og få satt inn et embryo med min søsters egg og hennes manns sperm .

Da hadde min manns søster blitt barnets biologiske far.

Etter fødsel hadde jeg sagt fra meg alle rettigheter og gitt far full foreldreansvar .Så måtte søsteren min ha adoptert babyen .

Vi hadde satt opp en kontrakt hos en advokat som hadde inneholdt alt av betaling , foreldreansvar ,abortspørsmål,bidrag ol.

Er flere her i Norge som har vært surugatmødere :)

Om du googler surugatti i Norge får du bla opp surugatforeningen sine sider , der får du mer info og seriøse svar enn her inne :)

Masse lykke til .

Skrevet

slikt opplegg er jeg mye mer for enn "india-metoden"

Skrevet

Heldig er hun som har deg som søster?

Tenkte dere å bruke hennes egg eller eggdonor?

Anbefaler deg å gå inn på ønskebarn.no, er et par stykker der som er norske surrogatmødre, og de gjør det på den måten anonym høyere opp beskriver.

Du må sette inn egg i utlandet.

Skrevet

Om hun ikke kan bli gravid, kan vel ikke eggene hennes bli befruktet uansett om de "puttes" inn i din livmor?

Om du tenker å bli befruktet selv er du jo ikke surrogatmor og det høres ut som en veldig dårlig ide. Om det er din venninnes egg og hennes mann sperm så stiller saken seg annerledes, da høres det greit ut. Men er vel ikke mulig å få til dette når det ikke er lovlig i Norge?

Skrevet

Selv om hun ikke kan bli gravid kan hun ha bra egg.

Om HI bruker sine egne egg er hun forsatt surrogat.

Er fullt mulig, men må til utlandet.

Ikke HI

Skrevet

Tusen takk for trådstart :) Jeg er en som ikke kan få barn nå lengere, mistet alt i min egen fødsel for snart 2 år siden. Ønsker meg veldig et barn til, men det er jo plent umulig. Men, jeg har fortsatt mine gode egg :) Da skal jeg også sjekke ut mulighetene for surugatti. Mangler selvsagt bare en mann. Har noen en til utlån??:)

Skrevet

Søsteren her .Vi skulle bruke hennes egne egg .

Skrevet

Dette er virkelig stort av deg.

Blir hardt å gi fra seg barnet, men det er et barn du vil se i fremtiden.

Må bare si at jeg hadde ikke klart det.

Skrevet

Bare legge til at din søster må gjennom en del hormoner for et vanlig ivf forsøk.

Du får også litt, men slipper unna sprøytene.

Barnet kan fødes i Norge.

Masse lykke til.

Skrevet

For en fantastisk venninne du er! Det er slike mennesker som gjør at jeg har et håp om at surrogati kan bli lov i Norge.

Likevel er det ikke helt risikofritt for noen av dere, dette her. EN kontrakt dere imellom vil for eksempel ha null å si dersom dere blir uenige etterhvert. I tillegg ville jeg ha sjekket b\meg selv rent psykisk (alle surrogater i for eks USA må gjennom en slik screening for å se om man er "skikket").

Jeg kan si mye, men anbefaler det aldri her til lands. Nå har vi et håp om at en slik type surrogati som du nevner her (altruistisk) kan bli lov, men det er et stykke vei igjen.

Det finnes flere norske kvinner som har gjort det, og de kan sikkert fortelle mer. Men dere må virkelig være sikre på at det er dette dere vil, alle involverte parter.

Jeg mistet selv livmoren i fødsel og skal snart ha barn med surrogat i USA:) SÅ jeg vet jo litt om hva jeg snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...